نشانه های جغرافیایی صنایع دستی قشم، میناب و بندرلنگه رونمایی شد


نشانه های جغرافیایی صنایع دستی قشم، میناب و بندرلنگه رونمایی شد

بندرعباس - مجری ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی هرمزگان گفت: در جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری خلیج ‌فارس از ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی قشم، میناب، و بندرلنگه رونمایی شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از فرهنگ و ارشاد هرمزگان، صادق صمصام پور گفت: با توجه به منحصر به فرد بودن و شهرت جهانی محصولات صنایع دستی هرمزگان و همچنین بازارهای اقتصادی محلی، ملی و بین المللی این محصولات با همکاری شرکت تعاونی صنایع دستی گلابتون قشم، معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان و پارک علم و فناوری هرمزگان، نشانه جغرافیایی محصولات صنایع دستی با عنوان های برقع قشم، حصیر بافی میناب و گلابتون دوزی بندرلنگه به ثبت ملی رسید.

وی بیان داشت: بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت برای قرار گرفتن در مسیر توسعه و ایجاد زیر ساخت های رشد اقتصادی از ایجاد و حمایت های قانونی حقوق مالکیت صنعتی بهره کامل را برده و محصولات بومی و سنتی، آداب و رسوم فرهنگی، صنایع دستی و تجاری منتسب به منطقه خود را با استفاده از بستر های قانونی ملی و بین المللی تحت حمایت قرارداده اند.

صمصام پور با اشاره به تعریف نشانه جغرافیایی تصریح کرد، نشانه جغرافیایی، نشانه هایی هستند که مبین و نشانگر مبداء کالا در قلمرو کشور و یا منطقه و مکانی درآن قلمرو بوده که در آن مناطق کیفیت خاص، شهرت و یا سایر ویژگی های کالا را بتوان اساسا" به مبدا جغرافیایی آن منتسب کرد.

به گفته وی، اصطلاح نشانه جغرافیایی نسبتا" جدید است و به تازگی در اسناد بین المللی مربوط به حقوق مالکیت صنعتی و همچنین مذاکرات بین المللی مربوط مطرح شده است.

مجری ثبت ملی نشانه های جفرافیایی افزود : قانون نشانه های جغرافیایی در سطح ملی و معاهدات مربوط در سطح بین المللی می تواند منافع اقتصادی و هویت فرهنگی نهفته در این کالا ها را تضمین کند.

وی با تاکید بر توجه به نشانه جغرافیایی بیان داشت : نشانه های جغرافیایی به لحاظ اینکه معرف کالا با کیفیت خاص و ویژه هستند میتوانند دارای شهرت بالا باشند که این شهرت و اعتبار نشانه، انگیزه سودجویان را برای تقلب یا جعل نشانه تقویت می نماید و به همین علت است که حمایت از نشانه های جغرافیایی در سطح ملی و بین المللی حائز اهمیت است و عدم حمایت از آن باعث می شود به ویژه مشتریان و مصرف کنندگان در انتخاب یک کالای اصیل و با ویژگی های خاص محروم شوند که نتیجه این امر همچنین می تواند اعتبار و شهرت کالا های موضوع نشانه های جغرافیایی را در سطح ملی و بین المللی مورد خدشه و آسیب جدی قرار دهد .

صمصام پور خاطر نشان کرد، امروزه به لحاظ اهمیت ویژه صنایع دستی در امر صادرات، حمایت از نشانه جغرافیایی که معرف این قبیل کالا ها با ویژگی ها و کیفیت خاص است می تواند در ترویج محصولات روستاها و توسعه روستا ها نقش بسزایی داشته باشد.

وی گفت: اهمیت فرهنگی بسیاری از کالاها از قبیل صنایع دستی نیز می تواند ضرورت حمایت از نشانه ها را بخوبی نشان دهد. زیرا عدم حمایت از نشانه های معرف این کالاها و تقلید و جعل آنها موجب ایجاد گسست میان کالاها و سنت های است که از آن نشات گرفته اند که در نهایت سبب تضعیف یا اضمحلال تصور موجود در مورد منشاء محصول و در نتیجه کاهش قیمت آن و اختلال در کانال توزیع و از میان رفتن هویت ملی مستتر در آنها می گردد.

گفتنی است، صادق صمصام پور دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت تکنولوژی، مجری ثبت ملی نشانه های جغرافیایی صنایع دستی هرمزگان است.

کد خبر 4285924

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟