بارداری پس از زایمان، مراقب باشید!


بارداری پس از زایمان، مراقب باشید!

من دو ماه که زایمان کردم برای جلوگیری از روش طبیعی استفاده کردم. احتمال حاملگی چقدر هست؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من دو ماه که زایمان کردم برای جلوگیری از روش طبیعی استفاده کردم الان خیلی حالت تهوع و سرگیجه و همچنین کمر درد دارم. احتمال حاملگی در من چقدر هست؟ چگونه تو خونه بفهمم که باردارم یا نه؟

پاسخ دکتر کتایون برجیس، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
دوست عزیز به هر حال ما نمی توانیم احتمال بارداری را تخمین بزنیم. هر زوج سالمی در هر ماه ۲۴ درصد شانس دارند که با قطع پیشگیری از بارداری و نزدیکی کردن باردار شوند. شانس شما هم برای بارداری اگر مشکل خاصی نداشته باشید چیزی در همین حدود است. اگر پریودتان به تاخیر افتاد حتما تست بتا بدهید چون روش خانگی یعنی بی بی چک روش دقیقی نیست.

پاسخ دکتر مینا موحدی، پزشک جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان و نازایی:
اگر می خواهید باردار نشوید باید از روش جلوگیری مطمئن کمک بگیرید. یکی از این روش ها استفاده از قرص های پیشگیری است. معمولا در دوران شیردهی مصرف قرص های پیشگیری از بارداری مخصوص شیردهی مثل مینی پیل یا لاینسترنول به خانم ها تجویز می شود که در شیردهی هم اختلالی ایجاد نکند. این قرص ها را می توانید تا شش ماهگی استفاده کنید. قرص‌های پیشگیری از بارداری مخصوص دوران شیردهی عارضه‌ای ندارند و حتی شیر مادر را کم نمی‌کنند و انتخاب خوبی تا ۶ ماهگی نوزادتان است. روش دوم جلوگیری از بارداری استفاده از دستگاه آی یو دی(IUD) است به خصوص در صورتی که وضعیت رحم خوب باشد و با سزارین کودک متولد نشده باشد چون در این صورت باید ۳ تا ۴ ماه بعد از دستگاه برای پیشگیری از بارداری استفاده کرد. به طور کلی با توجه به اینکه در چه وضعیت بدنی قرار دارید می توانید از این دو روش پیشگیری (البته اگر از جلوگیری توسط همسرتان مطمئن نیستید) استفاده کنید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق