لاغری به کمک چربی‌ها


دانشمندان در تحقیقات اخیر خود دریافتند که با ورزش یک نشانه مولکولی به نام لیپوکین در جریان خون آزاد می‌شود که…

لاغری به کمک چربی‌ها

چربی‌های قهوه‌ای بدن عامل افزایش سوخت ساز

لاغری به کمک چربی‌ها
سیناپرس: دانشمندان در تحقیقات اخیر خود دریافتند که با ورزش یک نشانه مولکولی به نام لیپوکین در جریان خون آزاد می‌شود که در اثر آن متابولیسم بدن افزایش پیداکرده، سلامت قلب بهبود پیداکرده و وزن بدن تنظیم می‌شود.

لیپوکین (lipokine) توسط چربی قهوه‌ای یا همان چربی خوب آزاد می‌شود که نسبت به چربی‌های ذخیره‌شده، بیشتر باعث تولید گرما می‌شود. در این پروژه تحقیقاتی، محققان آمریکایی نمونه‌های خون ۵۶ نفر از شرکت‌کنندگان را دریافت کرده و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروهی که ورزش سنگین انجام داده و گروهی که در حد متوسط به ورزش کردن می‌پرداختند. یک گروه از دستگاه دوچرخه ثابت استفاده کرده و چهل دقیقه رکاب می‌زدند و گروه دیگر ۴۵ دقیقه روی تردمیل می‌دویدند.

بیشتر از اینکه مصرف کالری و سوخت چربی‌ها در طول ورزش گرما تولید کند، چربی قهوه‌ای نشانه مولکولی را آزادکرده تا عضلات اسیدهای چرب بیشتری را به‌عنوان سوخت مورداستفاده قرار دهند و گرما تولید کنند. پیش‌ازاین نیز مشخص‌شده بود که لیپوکین با قرار گرفتن بدن در معرض سرما آزادشده تا چربی‌های قهوه‌ای را بسوزاند و باعث ایجاد گرما شود.

دکتر کریستین استنفورد (Kristin Stanford) از دانشگاه ایالتی اوهایو ایالات‌متحده آمریکا در رابطه با این آزمایش‌ها گفت: «یک لیپوکین به‌عنوان یک مولکول 12،13-diHOME شناخته‌شده که در این آزمایش‌ها، سطح آن فقط به سمت بالا حرکت می‌کرد.» قابل‌ذکر است که لیپوکین پیش‌ازاین با قرار گرفتن در معرض سرما مرتبط بوده است.

لازم به توضیح است که دو نوع چربی مختلف و متفاوت در بدن انسان وجود دارد که یکی از آن‌ها چربی سفید و دیگری چربی قهوه‌ای است. پژوهشگران در مطالعات خود روی تأثیرگذاری مثبت چربی‌های قهوه‌ای در تنظیم وزن بدن و پیشگیری از چاقی تمرکز کرده‌اند.

چربی قهوه‌ای در بدن نوزادان به‌وفور دیده‌شده و عملکرد اصلی آن، تولید گرما در بدن است. پیش‌تر گمان می‌رفت با افزایش سن، این چربی در انسان ناپدید می‌شود اما مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که چربی‌های قهوه‌ای در افراد بالغ هم می‌توانند وجود داشته باشند و این چربی، نقش مهمی در سوزاندن کالری بیشتر و افزایش عملکرد سوخت‌وساز بدن ایفا می‌کند.

از سوی دیگر باید به این مسئله نیز توجه داشت دیگر پژوهش‌ها نشان نداده‌اند که ورزش باعث سوختن بیشتر چربی‌های قهوه‌ای شده تا کالری بیشتری را تولید می‌کند. دانشمندان معتقد هستند که هنگام ورزش، لیپوکین، نشانه مولکولی که توسط چربی قهوه‌ای آزاد می‌شود، باعث شده تا عضلات بتوانند کارآمدتر فعالیت کنند.

دکتر استنفورد در توضیحاتش اظهار داشت: «این جالب است که بیشتر از اینکه مصرف کالری و سوخت چربی‌ها در طول ورزش گرما تولید کند، چربی قهوه‌ای نشانه مولکولی را آزادکرده تا عضلات اسیدهای چرب بیشتری را به‌عنوان سوخت مورداستفاده قرار دهند و گرما تولید کنند. پیش‌ازاین نیز مشخص‌شده بود که لیپوکین با قرار گرفتن بدن در معرض سرما آزادشده تا چربی‌های قهوه‌ای را بسوزاند و باعث ایجاد گرما شود.»

او در ادامه سخنان خود گفت: «در طول انجام ورزش، تمام متابولیسم‌های مختلف بدن ازجمله بافت‌های چربی به طرز شگفت‌آوری با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و باعث می‌شوند تا عضلات از انرژی تولیدشده به‌عنوان سوخت استفاده کرده و منقبض و آزاد شوند و به فعالیت‌های لازم خود ادامه دهند.»

قابل‌ذکر است که این مطالعات با آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام‌گرفته، تائید شده و نشان می‌دهد سطوح لیپوکین در طول ورزش افزایش پیدا می‌کند. بسیار جالب است که پس از حذف چربی‌های قهوه‌ای موش‌ها توسط جراحی، سطوح لیپوکین آن‌ها با ورزش افزایش پیدا نکردند.

گفتنی است در مطالعات پیشین انجام‌شده توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دوکه – ان یو - اس Duke-NUS Graduate Medical School در کشور سنگاپور مشخص‌شده بود میزان چربی‌های قهوه‌ای که یک عامل طبیعی در بدن انسان برای تنظیم وزن محسوب می‌شود، می‌تواند تحت کنترل و تنظیم قرارگرفته و به‌این‌ترتیب از اضافه‌وزن جلوگیری کرد.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله متابولیسم سلولی (Cell Metabolism) به چاپ رسیده و قابل‌دسترسی است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: home.bt

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها