دوئل جگوار C-X75 و ریماک کانسپت وان


دوئل جگوار C-X75 و ریماک کانسپت وان

در سومین قسمت از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به جذاب‌ترین گروه این رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، دو هایپرکار بریتانیایی یعنی مک‌لارن سنا و آستون‌مارتین ولکان باهم به رقابتی سخت و پایاپای پرداختند. در این دوئل جذاب مجموعاً تعداد 1436 رأی به ثبت رسیده... نوشته...

در سومین قسمت از دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به جذاب‌ترین گروه این رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، دو هایپرکار بریتانیایی یعنی مک‌لارن سنا و آستون‌مارتین ولکان باهم به رقابتی سخت و پایاپای پرداختند. در این دوئل جذاب مجموعاً تعداد 1436 رأی به ثبت رسیده است که ولکان با دریافت 759 عدد از آن‌ها و کسب 53 درصد از کل آراء با اختلافی جزئی به پیروزی دست پیدا کرد. این در حالی است که از طرف دیگر سنا موفق به دریافت 677 رأی شده و بدین ترتیب مغلوب رقیب هم‌وطن خود گردید. حال امروز در ششمین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها جگوار C-X75 به مصاف ریماک کانسپت وان رفته است.

دوئل جگوار C-X75 و ریماک کانسپت وان

پورشه 918 فراری لافراری مک‌لارن P1 لامبورگینی آستریون
فراری لافراری لامبورگینی آستریون
مک‌لارن سنا آستون‌مارتین ولکان پاگانی هوآیرا لامبورگینی سنتناریو
آستون‌مارتین ولکان لامبورگینی سنتناریو
هنسی ونوم F5 کوئنیگ‌زگ آگرا بوگاتی شیرون کوئنیگ‌زگ رگرا
؟ کوئنیگ‌زگ رگرا
جگوار C-X75 ریماک کانسپت وان مرسدس-آام‌گ پروجکت وان آستون‌مارتین والکیِری
؟ ؟

جگوار C-X75

دوئل جگوار C-X75 و ریماک کانسپت وان

هایپرکار XJ220 یکی از مشهورترین ساخته‌های جگوار است که بین سال‌های 1992 تا 1994 در تعداد تنها 281 دستگاه ساخته شده و حتی به‌طور غیررسمی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی آن دوران را هم به دست آورد. سپس نزدیک به دو دهه بعد، جگوار هایپرکار جدیدی بنام C-X75 را در قالب یک کانسپت در نمایشگاه پاریس 2010 رونمایی نمود که پیش‌نمایشی از جانشین XJ220 محسوب می‌شد. این کانسپت یک هایپرکار هیبریدی بود اما قوای محرکهٔ آن با دیگر هایپرکارهای هیبریدی تفاوت عمده‌ای داشت زیرا در C-X75 در کنار چهار موتور الکتریکی که در هریک از چرخ‌ها نصب شده بودند، دو موتور توربین گازی کوچک هم به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ بُرد قرار گرفته بود. سپس در ماه می سال 2011 جگوار اعلام کرد که قصد تولید C-X75 را داشته و تعداد 250 دستگاه از آن‌را با همکاری تیم فرمول یک ویلیامز خواهد ساخت. قرار بود این تعداد بین سال‌های 2013 تا 2015 ساخته شوند اما در دسامبر 2012 مدیر فروش جهانی جگوار اعلام کرد که به خاطر بحران اقتصادی جهانی برنامهٔ تولید این هایپرکار لغو شده است. بااین‌حال اعلام شد که این شرکت همچنان به کار بر روی ساخت پنج دستگاه پروتوتایپ از C-X75 ادامه خواهد داد. سپس نهایتاً پروتوتایپ نزدیک به تولید این ماشین در سال 2013 رونمایی شد؛ اما در این مدل، تعداد موتورهای الکتریکی به دو عدد کاهش یافته که هرکدام از آن‌ها در یکی از محورها نصب شده و هریک 195 اسب بخار قدرت دارند. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی هم جایگزین موتورهای توربین گازی نسخهٔ کانسپت شده است. این موتور که به هردو سیستم پرخوران توربوشارژر و سوپرشارژر مجهز است، به‌تنهایی 507 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در کنار قدرت دو موتور الکتریکی، خروجی کلی سیستم را به 900 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. سه دستگاه از پنج پروتوتایپ ساخته شده از C-X75 در حراجی فروخته شدند، یکی از آن‌ها در موزهٔ جگوار نگهداری می‌شود و آخری هم در فیلم اسپکتر جیمز باند مورداستفاده قرار گرفت.

ریماک کانسپت وان

دوئل جگوار C-X75 و ریماک کانسپت وان

ریماک یک شرکت خودروسازی تقریباً نوپایی است که در سال 2009 در کرواسی تأسیس شد و به توسعه و تولید هایپرکارهای الکتریکی، قوای محرکهٔ الکتریکی و سیستم‌های باطری می‌پردازد. پس‌ازاینکه ریماک در زمینهٔ ساخت قوای محرکهٔ الکتریکی به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد، توجه رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران را جلب کرده و بدین ترتیب پروژهٔ بلندپروازانهٔ توسعهٔ نخستین هایپرکار الکتریکی خود را آغاز کرد. این ماشین که کانسپت وان نام گرفته بود، برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2011 رونمایی شد. این ماشین نخستین هایپرکار الکتریکی دنیا محسوب شده و همچنین به‌عنوان سریع‌ترین خودروی الکتریکی تولیدی دنیا هم شناخته می‌شود؛ بنابراین کانسپت وان برخلاف رقیب بریتانیایی، خودرویی تمام الکتریکی بوده و در آن خبری از پیشرانهٔ درون‌سوز نیست؛ اما این آغاز کار کانسپت وان بود چراکه ریماک طی سال‌های بعد همواره آن‌را ارتقاء داده تا امکان تردد آن در جاده‌های عمومی فراهم گردد. سپس نهایتاً در نمایشگاه ژنو 2016 نسخهٔ نهایی این ماشین رونمای گردید. این هیولای برقی به چهار موتور الکتریکی مجهز است که هرکدام در یکی از چرخ‌ها نصب شده و ماشین را به نمونه‌ای چهارچرخ محرک تبدیل کرده‌اند. این موتورها درمجموع 1225 اسب بخار قدرت و 1600 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. برای انتقال این نیروی عظیم اما ریماک شیوهٔ منحصربه‌فردی را بکار برده است زیرا هریک از چهار موتور به یک گیربکس اختصاصی متصل شده‌اند. نیروی هریک از موتورهای جلویی توسط یک گیربکس تک سرعته انتقال پیدا می‌کند اما برای هرکدام از موتورهای عقب یک گیربکس دو سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده است؛ بنابراین کانسپت وان در اصل به چهار گیربکس مجهز است. برای تأمین انرژی موتورهای الکتریکی نیز یک پکیج باطری بزرگ 90 کیلووات ساعتی تعبیه شده که طبق آزمون‌های عملی با یک‌بار شارژ کامل می‌توانند ماشین را تا نهایتاً 350 کیلومتر پیش ببرند. به‌تازگی در نمایشگاه ژنو 2018 نیز ریماک هایپرکار جدیدی بنام کانسپت تو را به‌عنوان جایگزین یا در اصل نسل جدید کانسپت وان معرفی کرده که احتمالاً تحویل آن در سال 2020 صورت خواهد گرفت.

مقایسه مشخصات فنی

جگوار C-X75 ریماک کانسپت وان
پیشرانهٔ بنزینی 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ و سوپرشارژ
موتور الکتریکی 2 عدد 4 عدد
قدرت موتور بنزینی 507 اسب بخار
قدرت موتور الکتریکی 395 اسب بخار 1225 اسب بخار
مجموع قدرت 900 اسب بخار 1225 اسب بخار
گشتاور 1000 نیوتن متر 1600 نیوتن متر
باطری 19 کیلووات ساعت 90 کیلووات ساعت
گیربکس 7 سرعته سکوئنشال 1 سرعته/ 2 سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 3.4 ثانیه 2.5 ثانیه
حداکثر سرعت 355 کیلومتر/ساعت 355 کیلومتر/ساعت
بُرد تمام الکتریکی 50 کیلومتر 350 کیلومتر
وزن 1700 کیلوگرم 1850 کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن 529 اسب بخار/تن 662 اسب بخار/تن
طول 4.64 متر 4.55 متر
فاصلهٔ محوری 2.71 متر 2.75 متر
قیمت پایه 1.2 میلیون دلار 1.2 میلیون دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
Take Our Poll

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟