هند در هزینه های نظامی پنجمین کشور دنیا است


هند در هزینه های نظامی پنجمین کشور دنیا است

شفقنا – هند در کنار آمریکا و چین به پنج کشور اول دنیا از نظر هزینه های نظامی و دفاعی پیوسته است که این موضوع نشان دهنده تنش های جغرافیایی، سیاسی و همچنین وابستگی این کشور به واردات تجهیزات نظامی است. به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه ‘بیزنس تایمز’ چاپ هند روز جمعه نوشت، موسسه تحقیقات […]

هند در هزینه های نظامی پنجمین کشور دنیا است

شفقنا – هند در کنار آمریکا و چین به پنج کشور اول دنیا از نظر هزینه های نظامی و دفاعی پیوسته است که این موضوع نشان دهنده تنش های جغرافیایی، سیاسی و همچنین وابستگی این کشور به واردات تجهیزات نظامی است.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه ‘بیزنس تایمز’ چاپ هند روز جمعه نوشت، موسسه تحقیقات صلح استکهلم که به رصد بازار دفاعی می پردازد اعلام کرد، هزینه های نظامی هند در سال ۲۰۱۷ با ۵.۵ درصد افزایش به ۶۳.۹ میلیارد دلار رسید و از هزینه های نظامی از فرانسه فراتر رفت.
بر اساس گزارش این موسسه، هزینه های نظامی جهان در این سال با کمی افزایش ( ۲.۲ درصد) به ۱.۷۳ تریلیون دلار رسید. امسال نیز آمریکا و چین با هزینه نظامی به ترتیب ۶۱۰ میلیارد دلار و ۲۲۸ میلیارد دلار به عنوان دو کشور اول در جهان هستند.
بر اساس این گزارش، توازن هزینه های نظامی در حال تغییر به سوی آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه است که دلیل این امر افزایش هزینه های نظامی چین، هند و عربستان سعودی است.
آمریکا، چین، عربستان، روسیه و هند به ترتیب به عنوان پنج کشور جهان در هزینه های نظامی هستند.
چین بیش از هر کشوری در آسیا برای ارتش خود هزینه می کند.
موسسه تحقیقات صلح استکهلم اعلام کرد سهم هزینه های نظامی چین در سطح جهان از ۵.۸ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
این موسسه افزود: رهبران چین هر ساله از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ هزینه های نظامی خود را ۸.۵ درصد افزایش داده اند و به نظر می رسد این کشور قصد دارد به افزایش بودجه نظامی خود تا آینده ای نا مشخص ادامه دهد.
«لاکسمان اکومار بهرا» پژوهشگر موسسه تحقیقات و تحلیل دفاعی دهلی نو گفت: افزایش هزینه های نظامی هند به معنی تجهیز شدن نیروهای مسلح این کشور به تجهیزات پیشرفته نیست. این افزایش هزینه عمدتا به دلیل افزایش حقوق و پاداش برای ۱.۴خدمه نظامی هند و بیش از ۲ میلیون نیروی بازنشسته است. بنابر این به دلیل اختصاص بخش زیادی از اعتبارات نظامی به نیروی انسانی، بودجه کمی برای خرید تجهیزات جدید نظامی باقی می ماند.
«سارات چند» معاون بخش نیروی انسانی ارتش هند چندی پیش به پارلمان این کشور اعلام کرده بود که از بودجه در نظر گرفته شده تنها ۱۴ درصد برای خرید تجهیزات مورد استفاده قرار خواهد گرفت و ۶۳ درصد از بودجه صرف حقوق و مزایای پرسنل نظامی می شود.
موسسه تحقیقات صلح استکهلم پیش از این هند را دومین کشور وارد کننده تجهیزات نظامی در جهان معرفی کرده بود.
«نارندا مودی» نخست وزیر هند که با تهدیدهای روز افزون چین و پاکستان رو به رو است سعی کرده تا طرح جاه طلبانه ‘ساخت هند’ که یکی از اهداف آن مدرنیزه کردن ارتش این کشور است را گسترش دهد.
بر اساس این طرح، دولت ۲۵۰ میلیارد دلار برای صنعت داخلی نظامی هند به منظور تولید جنگنده، اسلحه و زیردریایی درنظر گرفته است.
داده های ارائه شده وزارت دفاع هند نشان داد که تعداد قراردادهای دهلی نو با شرکت های نظامی داخلی از سال ۲۰۱۴ کاهش یافته و قرداد با شرکت های خارجی تا حدودی افزایش یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا