روانشناسی ازدواج و ویژگی‌های یک همسر مناسب


روانشناسی ازدواج و ویژگی‌های یک همسر مناسب

روانشناسی ازدواج بالا بردن آگاهی و توانایی در رابطه با انتخاب همسر مناسب را پیش از ازدواج، برای انتخابی درست و هوشمندانه ضروری می‌داند.

یکی از روانشناسانی که در زمینه روانشناسی ازدواج بسیار کار کرده‌است باربارادی آنجلس می‌باشد. وی کتاب‌های بسیاری در رابطه با روانشناسی ازدواج به چاپ رسانده و سمینارهای زیادی را در این رابطه برگزار کرده‌است. در ادامه به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که از نظر باربارادی آنجلس لازم است در همسر آینده خود به دنبال آن باشید.

تعهد به رشد شخصی

روانشناسی ازدواج می‌گوید مهم است کسی را پیدا کنید که نه تنها به بزرگ شدن و رشد شخصی علاقه‌مند است بلکه در این راستا کاری نیز صورت می‌دهد. بسیاری از مردم در حد صحبت کردن به بهبود و ارتقا شخصی می‌پردازند. هنگامی که همسرتان با هدف گذاری در زندگی خود و نیز رسیدن به آنها از ترک سیگار گرفته تا صبور شدن در برابر شما و یا اعتماد به نفس خود را بالا بردن و ... به خود انگیزه می‌بخشد به او احترام خواهید گذاشت و به او اعتماد خواهید کرد .
سوالاتی که می‌توانید در رابطه با تعهد به رشد شخصی از همسرتان بپرسید:
ظرف ده سال گذشته در رابطه با عواطف و احساسات خود چه چیزی را آموخته‌اید؟ این آموخته‌ها چه تغییراتی را در شما ایجاد کرده؟ از روابط گذشته خود چه چیزی آموخته‌اید؟ در روابط فعلی خود تا چه حد متفاوت عمل می‌کنید؟ بزرگ‌ترین نقاط ضعف شما کدامند و فکر می کنید منشا آنها چیست؟ هنگامی که در گذشته دچار بحران می‌شدید از چه منابعی کمک می‌گرفتید؟ (کتاب، مشاوره، روانکاوی و...). آیا مفید واقع می‌شدند؟ ظرف پنج سال آینده می‌خواهید چه تغییراتی کرده باشید؟ خصوصیاتی که مایلید واجد آن باشید یا از آن رهایی یابید چیست؟

باز بودن روحی و احساسی

از نظر روانشناسی ازدواج چنانچه همسرتان نتواند احساسات خود را با شما در میان بگذارد، آمادگی یک رابطه صمیمی را ندارد. او در واقع باید دارای سخاوت احساسی باشد. کسانی که از لحاظ احساسی خسیس هستند عملا شما را وادار می‌کنند که از آنها گدایی عشق کنید. باز بودن احساسی یک فرد عملا کلید قلب او را به شما می‌دهد.
سوالاتی که می‌توانید در این رابطه از او بپرسید:
آیا در هنگام بیان احساسات خود با کسانی که دوستشان دارید راحت هستید؟ در حال حاضر در زندگی خود به چه کسی می‌گویی «دوستت دارم»؟ صحبت درباره چه احساساتی بیش از بقیه برایتان مشکل و یا بیش از بقیه ساده است؟ آیا این موضوع با گذشت زمان تغییری می‌کند؟ معمولا چه وقت از احساسات خود با دیگران صحبت می‌کنید؟ پس از این کار چه احساسی دارید؟ آیا فکر می‌کنید که عدم توانایی‌تان در بیان احساسات، در روابط شما سبب مشکلاتی شده باشد؟ چنانچه از همسر قبلی‌تان بپرسیم که آیا از لحاظ روحی و احساسی باز هستید یا خیر، چه خواهد گفت؟


صداقت

صداقت درستی و قابل اعتماد بودن از منظر روانشناسی ازدواج از ضروری‌ترین اجزای یک رابطه سالم هستند. دانستن این که می‌توانید بر روی همسر خود حساب باز کنید حس امنیت فوق العاده ای به شما خواهد داد چرا که او در همه حال با شما صادق است .
آثار دراز مدت عشق ورزیدن به کسی که به او اعتماد کامل ندارید برای اعتماد به نفس شما و رابطه تان مخرب خواهد بود. یکی از مخرب‌ترین راه‌هایی که زوجین می‌توانند عشق شور حرارت رابطه خود را بکشند و صمیمت را از بین ببرند باز گو نکردن حقیقت است. پیدا کردن یک همسر صادق به معنای جست و جوی کسی ست که : با خود، دیگران و شما صادق باشد.
برخی از نشانه‌های صادق بودن عبارت است از:
هیچ قسمتی از شخصیت خود را از شما پنهان نخواهد کرد.
این طور نیست که برای دفاع از خود، فقط چیزی را به شما بگوید که شما دوست دارید.
بدون اینکه مجبور باشید با سیاست و یا زور حقیقت را از او بیرون بکشید، خودش تمامی حقیقت را با شما در میان خواهد گذاشت.
اهل بازی کردن روانی نیست. بازی هایی نظیر: حدس بزن (احساساتم را به تو نمی گویم و تو مجبوری حدس بزنی)، حسود شو(تنها چیزهایی که حسادتت را بر می‌انگیزد به تو می‌گویم تا بدین ترتیب احساس کنترل و برتری کنم) و... تمامی این بازی‌ها با بی صداقتی سر و کار دارند.
روانشناسی ازدواج و ویژگی‌های یک همسر مناسب

پختگی و مسئولیت پذیری

اگر شخصی که قرار است همسر شما شود به پختگی و مسئولیت پذیری نرسیده باشد احساس خواهید کرد که بیشتر یک بچه را به فرزند خواندگی گرفته‌اید تا اینکه معشوقی را برای خود یافته باشید.
برخی از نشانه‌هایی که دال بر پختگی و مسئولیت پذیری طرف مقابل است عبارت است:
او می‌تواند از خود خوب مراقبت کند (برای خود پول کافی در بیاورد، خوب تغذیه کند، مکان زندگی خود را تمیز نگه دارد و....)
او مسئولیت پذیر است (به وعده های خود عمل می کند، فراموش نمی کند و...)
او واجد حس احترام است (برای حریم شخصی خود و دیگران احترام قایل است و...)

اعتماد به نفس

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که به هنگام انتخاب همسر می‌کنیم توجه به این موضوع است که چقدر ما را دوست دارد و چه رفتاری با ما دارد به جای آنکه دقت کنیم که با خودش چه رفتاری دارد.
روانشناسی ازدواج می‌گوید هر چه اعتماد به نفس طرف مقابلتان بهتر باشد رابطه تان قوی تر خواهد بود بنابراین مهم است که به دنبال نشانه‌هایی باشیم که حاکی از اعتماد به نفس بالای یک شخص باشد :
او به آنچه هست افتخار می کند
او به خودش آسیب نمی رساند و به خوبی از خود مراقبت می کند.
او به دیگران اجازه نمی دهد با او بد رفتاری کنند.
اعتماد به نفس واقعی خود را در عمل نیز نشان می‌دهد و به ما انگیزه می‌دهد که ریسک کنیم، رویاهایمان را تعقیب کنیم و فراتر از منطقه امن خود قدم بگذاریم .
سوالاتی که در رابطه با اعتماد به نفس می توانید از همسر/ نامزد خود بپرسید:
به چه چیزی بیش از هر چیز دیگر در زندگی خود افتخار می‌کنید؟ (توجه داشته باشید که به راحتی چیزی برای گفتن پیدا می‌کند یا خیر) در گذشته از لحاظ احساسی و روحی چه بدرفتاری‌هایی را از جانب دیگران با خود تحمل کرده‌اید؟ آیا باز هم آنها را تحمل خواهید کرد؟ چه کارهایی انجام می‌دهید که نشانگر عشق و توجه شما نسبت به خودتان است؟ (حمام در وان پر از کف، ماساژ، تعطیلات ویژه و...) بدترین عادتهایتان در رابطه با سلامتی و زندگی کدامند؟ چه ریسک‌هایی تا به حال در زندگی خود کرده‌اید؟ آخرین ریسکی که کردید چه بوده‌است؟ آیا مواردی بوده‌اند که از ریسک کردن خودداری کرده باشید؟


نگرش مثبت در زندگی

طبیعتا آدم‌های منفی روابطی منفی و آدم‌های مثبت روابطی مثبت می‌آفرینند توجه داشته باشید که آدم‌های منفی اجازه می‌دهند که ترس و نگرانی آنها را اداره کند. به آینده بدبین هستند. به آسانی به کسی اعتماد نمی‌کنند. ولی آدم‌های مثبت همیشه بر روی پیدا کردن راه حل تمرکز می‌کنند. موانع را به فرصت و سختی‌ها را به درس‌هایی سازنده بدل می‌کنند. به توانایی‌های خود در بهبود شرایط و اوضاع اعتماد دارند. خوشبین هستند و باور دارند که اوضاع را همیشه می‌توان بهتر کرد. به همین دلیل در مباحث روانشناسی ازدواج ذکر شده است که با کسی ازدواج کنیم که نگرشی مثبت به زندگی دارد. عشق یک نیروی مثبت است، بدین معنا که در فضایی مثبت رشد خواهد کرد و در فضای منفی پژمرده خواهد شد.
سوالاتی که در رابطه با نگرش مثبت و مثبت اندیشی در زندگی می‌توانید از همسر/ نامزد خود بپرسید:
آیا احساس می‌کنید که مردم اساسا «خوب» هستند یا اساسا « بد» هستند؟ هنگامی‌که به یکباره مشکلات زیادی برایتان به وجود می‌آید، عکس العمل تان چیست؟ چه ذهنیاتی به سراغتان می‌آید؟ مثالی بزنید. مهمترین درس‌هایی که در زندگی در رابطه با درد و رنج آموخته‌اید کدامند؟ آیا باور دارید که شرایط و اوضاع همیشه به بهترین نحو ممکن تمام می‌شود؟ صرف نظر از اینکه پاسخ‌تان مثبت است یا منفی، توضیح دهید که چرا؟ چنانچه قرار باشد به بچه‌هایتان دلیل این که «چرا دنیا این گونه است» را توضیح دهید، چه خواهید گفت؟
انتخاب همسر مناسب یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد است. مشاوره و روانشناسی ازدواج می‌تواند شما را در این راه کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها