طرح جامع مرمت روستای کنزق سرعین تدوین می شود


طرح جامع مرمت روستای کنزق سرعین تدوین می شود

اردبیل - ایرنا- مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرعین از تدوین طرح جامع مرمت معماری صخره ای روستای کنزق این شهرستان خبر داد.

جهانگیر شهبازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قدمت روستای کنزق 2 هزار سال قبل و در حدود دوره اشکانی برآورد شده و این روستا یکی از مناطق تاریخی شهر سرعین محسوب می شود.
او اظهار کرد: با هدف احیا و مرمت این روستا در مرحله اول نقشه برداری از مناطق مختلف و غارهای باستانی این روستا انجام شده و بعد از تایید نقشه ها گروه مرمت ، طراحی طرح جامع مرمت را آغاز کرده است.
وی گفت: پیش از این کارشناسان باستان شناسی از منطقه بازدید میدانی داشتند و قرار است بعد از طراحی و تصویب طرح جامع اعتبار لازم برای اجرا تصویب شود.
به گفته شهبازی ، به منظور مرمت و احیای این روستای تاریخی دوره زمانی 6 تا 10 سال برآورد شده و تبدیل این روستا به سایت موزه معماری صخره ای برنامه ریزی شده است.
او با اشاره به اینکه مطابق برآورد کارشناسان در مرحله اول و تملک اراضی 200 میلیارد ریال و در مرحله دوم و مرمت 150 میلیارد ریال نیاز است، افزود: در مرحله سوم که آماده سازی و بهره برداری است حدود 200 میلیارد ریال اعتبار برآورد می شود.
وی گفت: این روستا به دلیل ویژگی های معماری صخره ای منحصر بفرد بوده و کارشناسان معتقدند چنین روستایی با قدمت تاریخی در کشور کم نظیر است.
شهبازی تشریح کرد: معماری صخره ای روستای کنزق با روستاهایی در استان های همدان، خراسان، اصفهان و کرمان مشابهت دارد و با توجه به ثبت جهانی روستای میمند در کرمان، روستای کنزق نیز قابلیت ثبت جهانی را دارد.
شهرستان سرعین با دهها دهنه آبگرم معدنی و پیست اسکی آلوارس از مناطق گردشگر پذیر کشور در 27 کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد.
معبد آناهیتا و غارهای تاریخی از جمله جاذبه های تاریخی این شهرستان می باشد.
6018/6016

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ایرانی نامزد قدیمی‌ترین جایزه سینمایی اروپا شد