خرید شیشه شیر نوزاد، راهنمای کامل


خرید شیشه شیر نوزاد، راهنمای کامل

شیشه شیر از وسایلی است که در رشد و نمو نوزاد، صرف‌نظر از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، نقش مهمی ایفا می‌کند.

شیشه شیر از وسایلی است که در رشد و نمو نوزاد، صرف‌نظر از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، نقش مهمی ایفا می‌کند؛ بنابراین انتخاب ‌شیشه شیر مناسب برای هر کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه شیشه شیرها در انواع و اقسام طرح‌ها، رنگ‌ها، جنس‌ها و ... در بازار موجود هستند. این موضوع والدین تازه‌ وارد را دچار سردرگمی می‌کند. ازآنجایی‌که هر کودک با ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری منحصربه‌فرد متولد می‌شود، شیشه شیر نیز باید منحصر به هر نوزاد انتخاب شود. این مقاله شمارا با انواع شیشه شیر و مزایا و معایب هر یک آشنا خواهد کرد.

شیشه شیر با سر پهن
این نوع ‌شیشه شیر شباهت بیشتری به پستان مادر دارد؛ بنابراین حس طبیعی پستان را به کودک منتقل می‌کند. علاوه بر این، پهنای آن باعث می‌شود لب‌های کودک موقع مکیدن استراحت بیشتری داشته باشد. این شیشه شیر را می‌توانید در محدوده قیمت 40 تا 130 هزار تومان تهیه کنید. شیشه شیر میمیجومی مدل 8FL OZ یکی از نمونه‌های مرغوب این نوع بطری است که قیمتی در حدود 130 هزار تومان دارد.

شیشه شیر ضد نفخ
این نوع شیشه شیر، انتخاب اول اغلب مادران است چرا که میزان نفخ و دل‌درد کودک را به حداقل می‌رساند. در تغذیه با ‌شیشه شیرهای معمولی، کودک مجبور است بعد از چند بار مکیدن برای ادامه انتقال شیر، دهانش را از روی سری شیشه بردارد تا هوا وارد شیشه شود و فشار منفی ایجادشده داخل شیشه جبران شود. این امر موجب می‌شود کودک همراه با شیر مقدار هوای بیشتری وارد معده خود کند. درحالی‌که ‌شیشه شیرهای ضد نفخ، مجهز به سیستم تهویه هوای داخلی و سوراخ‌هایی هستند که به‌طور خودکار هوا را وارد شیشه می‌کنند. درنتیجه با استفاده از آن‌ها کودک می‌تواند به‌راحتی به مکیدن شیر ادامه دهد و از نفخ در امان بماند. این شیشه شیر را می‌توانید در محدوده قیمت 20 تا 130 هزار تومان تهیه کنید. ‌شیشه شیر دکتر براونز مدل 92005 ظرفیت 270 میلی‌لیتر بسته 2 عددی یکی از نمونه‌های این نوع بطری است که قیمتی در حدود 100 هزار تومان دارد.
شیشه شیر ارتودنسی
سری این نوع ‌شیشه شیر دارای ویژگی‌های پستانک ارتودنسی است؛ به این صورت که در ابتدا صاف و در انتها کمی گرد است و در بعضی مدل‌ها از ابتدا تا انتها صاف و سربالا است. سری این شیشه شیر‌ به زبان اجازه حرکت می‌دهد و بر دندان‌ها و لثه‌ها فشار وارد نمی‌کند؛ بنابراین باعث اختلال در رشد دهان و فک نخواهد شد. موقع به دهان گذاشتن این ‌بطری باید توجه داشته باشید که سوراخ‌های آن به سمت سقف دهان قرارگرفته باشند. این شیشه شیر را می‌توانید در محدوده قیمت 10 تا 70 هزار تومان تهیه کنید. شیشه شیر نیپ مدل 35015 ظرفیت 240 میلی‌لیتر یکی از نمونه‌های پرفروش این نوع بطری است که قیمتی در حدود 33 هزار تومان دارد.
از دیگر ویژگی‌های ‌شیشه شیرها می‌توان به درجه‌بندی روی شیشه، درپوش، دسته و ... اشاره کرد.
نکته: قبل از استفاده از ‌شیشه شیر جدید حتماً آن را با آب گرم و صابون شستشو دهید. بعد از شستشو نیز بهتر است آن را در دستگاه استریل بگذارید.


کدام جنس مناسب‌تر است؟
سری ‌شیشه شیر می‌تواند از مواد مختلفی تولیدشده باشد؛ ازجمله:
1. سیلیکون
رایج‌ترین ماده برای تولید پستانک سیلیکون است. شستشوی سیلیکون آسان است و کمتر به خود بو می‌گیرد. این نوع سری را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شستشو داد، مگر اینکه خلاف آن روی بسته‌بندی محصول ذکرشده باشد. شیشه شیر با سری سیلیکون را می‌توانید در محدوده قیمت 5 تا 100 هزار تومان تهیه کنید. شیشه شیر اونت مدل SCF627/17 ظرفیت 260 میلی‌لیتر یکی از نمونه‌های این نوع بطری است که قیمتی در حدود 50 هزار تومان دارد.
2. لاتکس
این ماده نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیلیکون دارد. به همین دلیل خیلی از کودکان آن را ترجیح می‌دهند؛ اما سری لاتکس به دلیل نرم بودن، زودتر کهنه و خراب می‌شود. همچنین بعضی از کودکان نسبت به آن آلرژی نشان می‌دهند. این نوع سری را نمی‌توان در ماشین ظرف‌شویی شستشو داد، مگر اینکه خلاف آن روی بسته‌بندی محصول ذکرشده باشد. شیشه شیر با سری لاتکس را می‌توانید در محدوده قیمت 20 تا 50 هزار تومان تهیه کنید. شیشه شیر چیکو مدل 58532 ظرفیت 150 میلی‌لیتر یکی از نمونه‌های این نوع بطری است که قیمتی در حدود 25 هزار تومان دارد.

جنس بطری ‌شیشه شیر
پلاستیکی
این نوع ‌شیشه شیر، سبک و بادوام است اما باید بلافاصله بعد از خالی شدن شسته شود تا حالت چسبناک به خود نگیرد. شیشه شیر پلاستیکی را می‌توانید در محدوده قیمت 10 تا 130 هزار تومان تهیه کنید. شیشه شیر چیکو مدل Travel ظرفیت 240 میلی‌‌لیتر یکی از نمونه‌های این نوع بطری است که قیمتی در حدود 30 هزار تومان دارد.
شیشه‌ای:
بطری شیشه‌ای فاقد مواد هرگونه مواد مضر است اما نسبت به ‌شیشه شیر پلاستیکی وزن بیشتری دارد. همچنین خطر شکستن برای آن مطرح است. البته استفاده از محافظ پلاستیکی به دور آن، از خطر شکستگی می‌کاهد. بطری شیشه‌ای را می‌توانید در محدوده قیمت 15 تا 80 هزار تومان تهیه کنید. شیشه شیر وی Wee مدل 876 ظرفیت 250 میلی‌لیتر یکی از نمونه‌های این نوع بطری است که قیمتی در حدود 30 هزار تومان دارد.
سیلیکونی: ‌
شیشه شیر سیلیکونی بافتی نرم دارد؛ بنابراین برای شیر دادن به کودک موقع خواب گزینه مناسبی است. اگر کودک حین شیر خوردن خیلی زود به خواب می‌رود، مادر می‌تواند با فشار دادن این بطری مقداری شیر وارد دهان کودک کرده و به او یادآوری کند که هنوز شیرش تمام نشده است. شیشه شیر سیلیکونی را می‌توانید در محدوده قیمت 30 تا 50 هزار تومان تهیه کنید. ‌شیشه شیر سیلیکونی نرم 210 میل بی‌رنگ نابی Nuby یکی از نمونه‌های این نوع بطری است که قیمتی در حدود 50 هزار تومان دارد.

سایز سری ‌شیشه شیر را در نظر بگیرید
سری ‌شیشه شیر بر اساس سنین مختلف دارای سایزهای متفاوتی است. این سایز‌ها معمولاً در 4 گروه 0 تا 3 ماهه، 3 تا 6 ماهه، 6 تا 18 ماهه و 18 تا 36 ماهه تقسیم‌بندی می‌شوند. ‌شیشه شیر حتماً باید متناسب با سن کودک خریداری شود. در غیر این صورت ممکن است سلامتی او را به خطر بیندازد.

به‌شدت جریان ‌شیشه شیر توجه کنید
یکی از مسائلی که در مورد ‌شیشه شیر باید به آن توجه داشته باشید، میزان جریان خروج شیر از سری شیشه است. نوزادان بهتر است از ‌شیشه شیرهایی با جریان کند استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است درخطر خفگی قرار بگیرند. به نسبت بالا رفتن سن نوزاد می‌توان به‌تدریج از سری‌هایی با جریان بیشتر استفاده کرد. درواقع هر زمان که سرعت مکیدن کودک بالاتر برود و از مکیدن خسته شود، باید ‌شیشه شیر را با نوعی که جریان سریع‌تری دارد، تعویض کنید؛ اما اگر کودک موقع مکیدن شیر دچار سرفه شود باید از ‌شیشه شیرهایی با جریان کند‌تر برای او استفاده کنید.

نگران BPA و فتالات نباشید
امروزه ‌شیشه شیرها فاقد مواد مضری مثل BPA و فتالات هستند. بااین‌حال بهتر است موقع خرید به عبارت «فاقد BPA و فتالات» روی بسته‌بندی محصول توجه داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید