رهبر حزب دموکراتیک خلق های ترکیه ممنوع الخروج شد


رهبر حزب دموکراتیک خلق های ترکیه ممنوع الخروج شد

آنکاراـ ایرناـ سزایی تملی رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) ترکیه در فرودگاه آتاتورک از سفر به آلمان منع و گذرنامه وی توسط پلیس امنیت استانبول ضبط شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روزنامه خبر تورک، سزایی تملی صبح امروز برای انجام سفر به آلمان و شرکت در تجمعات انتخاباتی حامیان حزب دموکراتیک خلق ها (ح.د.پ) به فرودگاه آتاتورک مراجعه کرد اما پیش از سوار شدن به هواپیما از خروج وی ممانعت به عمل آمد و گذرنامه او توسط پلیس ضبط شد.
وی به مرکز پلیس گذرنامه استانبول در سالن فرودگاه مراجعه کرد و پس از طی مراحلی از ممنوع الخروج بودنش به دستور مقامات قضایی اطلاع پیدا کرد.
دولت آلمان با تجمع انتخاباتی ترک تبارهای ساکن آن کشور مخالفت کرده و برای تجمع انتخاباتی مخالفان دولت ترکیه به رهبری حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) در آلمان برای مبارزات انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس مجوز صادر کرده است و به نظر می رسد اقدام به ممنوع الخروج کردن رهبر حزب دموکراتیک خلق ها در همین راستا انجام شده باشد.
دولت ترکیه، حزب دموکراتیک خلق ها را به حمایت از گروه های تروریستی به ویژه حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) متهم کرده و به روش های گوناگون اعضای این تشکیلات سیاسی را تحت فشار قرار داده به طوری که در پی لغو قانون مصونیت نمایندگان مجلس، شمار زیادی از نمایندگان عضو این حزب را دستگیر و زندانی کرده است.
ترکیه بعد از کودتای 25 تیرماه سال 95، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرد و پس از آن نمایندگان زیادی به مراجع قضایی احضار شدند ولی نمایندگان حزب کُردی دموکراتیک خلق ها از حضور در مراجع قضایی سر باز زدند.
در پی این امر، صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه 5 نفر از نمایندگان این حزب همچنان از 14 آبان ماه سال 95 بازداشت شدند و هم اکنون نیز در زندان به سر می برند.
دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و رئیس سومین حزب مجلس ترکیه به 142 سال زندان محکوم شده و در زندان ادیرنه در بازداشت است و فیگن یوکسک داغ رهبر شاخه بانوان و نماینده شهر وان این حزب نیز از مجلس ملی ترکیه و حزب متبوعش اخراج شده است و در زندان کوندرای کوجاالی در حبس به سر می برد.
تعداد اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این کشور در پی سلب عضویت این 11 عضو آن، به 48 نفر کاهش یاقته است.
این حزب اعلام کرده است که برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس در سوم تیرماه 197، صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی خود را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد و در انتخابات مجلس نیز نامزدهای اختصاصی و حزبی این تشکل سیاسی به رقابت خواهند پرداخت.
خاورم/1905

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی