راهنمای نگهداری بچه خرگوش تازه متولد شده در خانه


راهنمای نگهداری بچه خرگوش تازه متولد شده در خانه

زمانی که متوجه می شوید خرگوش خانگی‌تان باردار است مسائل  بسیاری وجود دارد که می بایست بدانید و رعایت کنید. شما برای سلامتی خرگوش مادر و خرگوش تازه متولد شده کارهای بسیاری باید انجام دهید تا جان بچه خرگوش به خطر نیفتد. در ادامه با راهنمای نگهداری بچه خرگوش تازه متولد شده همراه نت نوشت باشید.

0

زمانی که متوجه می شوید خرگوش خانگی‌تان باردار است مسائل بسیاری وجود دارد که می بایست بدانید و رعایت کنید. شما برای سلامتی خرگوش مادر و خرگوش تازه متولد شده کارهای بسیاری باید انجام دهید تا جان بچه خرگوش به خطر نیفتد. در ادامه با راهنمای نگهداری بچه خرگوش تازه متولد شده همراه نت نوشت باشید.

داشتن آمادگی کامل برای ورود خرگوش ­های تازه متولد شده

راهنمای نگهداری بچه خرگوش تازه متولد شده در خانه

نگهداری بچه خرگوش

برای مادر، تغذیه­ ای با کیفیت بالا فراهم کنید. رژیم غذایی خرگوش شما در زمان بارداری یا شیردهی تفاوت چندانی ندارد اما کیفیت آن باید بالا باشد و این امر مهم است. ترکیبات غذای خرگوش را چک کنید. یک غذای مناسب شامل موارد زیر است:

۱۶ تا ۱۸ درصد پروتئین

۱۸ تا ۲۲ درصد فیبر

کمتر از ۳ درصد چربی

خرگوش همیشه باید آب تمیز در دسترس داشته باشد. روزانه باید دو تا سه بار آب خوراکیش را عوض کنید. باید در دوران بارداری یا شیردهی نوزادان، رژیم غذایی حاوی یونجه جهت تامین پروتئین کافی برای خرگوش در نظر بگیرید.

خرگوش ماده را از نر جدا کنید زیرا نرها ممکن است به نوزادان آسیب برسانند. هم­چنین خرگوش نر می تواند قبل از زایمان خرگوش ماده، باز با او جفت­ گیری کند و در نتیجه قبل از این که خرگوش ماده از اولین زایمان خود فارغ شود باز باردار می­ شود. برای جلوگیری از این امر دو خرگوش را از هم جدا کنید.

ازطرفی حضور جنس نر در کنار ماده، در طول بارداری، باعث کاهش استرس­ های غیرضروری او می­ شود. پس ایده ­آل­ ترین حالت این است که خرگوش نر را در محفظه­ ای جداگانه به خرگوش باردار نزدیک کنید تا بتوانند کمی با هم تماس داشته باشند.

لانه جعبه ­ای را آماده کنید. نوزادان، بدون پوشش خز مانند به دنیا می­ آیند و به همین دلیل نیاز به گرمای ثابت دارند. کف جعبه را با چیزهایی مانند ملافه بپوشانید تا به گرم کردن نوزادان و جمع­آوری آن­ها در یک قسمت کمک کند. این جعبه که اغلب مقوایی است باید کمی از مادر بزرگ­تر باشد و یک طرف آن بسته باشد تا مانع خروج بچه خرگوش ­ها شود.

می­توانید برای کف­پوش جعبه از چند مشت چمن (بدون کود یا آفت­ کش)، کاه یا علف خشک استفاده کنید. کف ­پوش را روی یک حوله تمیز قرار دهید و مطمئن شوید شئ آزار دهنده­ ای برای نوزادان در آن وجود ندارد.

خرگوش ماده ممکن است چیدمان کف­پوش جعبه را عوض کند و مقداری از خزهای بدن خود را بکند و به آن اضافه کند که این عمل معمولاً نشانه نزدیک بودن زایمان است.

جعبه لانه را درست در مقابل قفس خرگوش مادر قرار دهید تا از ایجاد خطرهای احتمالی برای نوزادان جلوگیری کنید.

هم­چنین قفس و لانه را باید در فضایی تاریک و آرام قرار دهید زیرا فعالیت­ های بیش از حد در اطراف مادر و نوزادان باعث ایجاد استرس و حس ناخوشایند می­ شوند.

مراقبت از خرگوش­ های تازه متولد شده

راهنمای نگهداری بچه خرگوش تازه متولد شده در خانه

نگهداری بچه خرگوش تازه متولد

نوزادان را کنترل کنید. بارداری خرگوش­ ها حدود ۳۱ تا ۳۳ روز طول خواهد کشید. خرگوش در هنگام زایمان که معمولاً شب یا ساعات اولیه صبح اتفاق می­افتد، به هیچ کمکی نیاز ندارد. به این معنی که صبح از خواب بیدار می­ شوید ومی­بینید نوزادان به دنیا آمده­اند. بلافاصله باید مادر را به آرامی کنار بزنید و نوزادان را چک کنید و آن­هایی که مرده به دنیا آمده­اند را خارج کنید.

شما باید پس از تولد جفت نوزادان را از جعبه خارج کنید.از دست زدن به نوزادان نترسید زیرا مادر در حال حاضر به بوی شما عادت کرده است.

در صورت نیاز نوزادان را گرم کنید. اگر مادر هرکدام از نوزادان را خارج از جعبه به دنیا آورد، وظیفه شما است که آن را در جعبه قرار دهید. این نوزادان معمولاً سرد هستند و فوراً به گرم شدن نیاز دارند.برای این کار از کیسه­ های آب گرم استفاده کنید و آن را زیر حوله یا ملافه کف­پوش قرار دهید. دقت کنید کیسه آب گرم مستقیماً با نوزادان در تماس نباشد.

دسترسی مداوم مادر به آب و غذا را فراهم کنید. پرستاری کردن از نوزادان و شیر دادن به آن­ها کاری است که مدام به خوردن آب و غذا نیاز دارد و از طرفی بستر را برای تولید شیر کافی فراهم می­کند. هر روز غذای تازه برای خرگوش فراهم کنید و آب خوراکی را چند بار در روز عوض کنید.

مطمئن شوید مادر به اندازه کافی غذا دریافت می­کند در این صورت احتمال خوردن نوزادان بسیار کم می­ شود.

به نحوه پرستاری کردن و شیر دادن مادر نگاه کنید. مادر به طور غریزی اغلب وقت خود را بیرون از لانه سپری می­کند. بنابراین اگر مادر را در طول روز ۱ یا ۲ مرتبه در لانه، در حال پرستاری کردن ندیدید، نگران نباشید، چرا که طبیعی است. در عوض به نحوه شیردهی کردن مادر دقت کنید، نوزادان را باید گرم کند و به نوبت به آن­ها شیر دهد. زمانی که نوزادان آرام هستند یعنی تغذیه شده­اند در غیر این صورت صدایی مانند صدای بچه گربه درمی­آورند.

اگر خرگوشتان از نوزادانش پرستاری نمی­کند و به آن­ها شیر نمی­دهد فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر نوزادان ضعیف هستند (به سختی به محیط اطراف پاسخ می­ دهند)، شکمشان فرو رفته و پوست بدنشان چروک شده (ناشی از کم آبی بدن است)، پس مادر از آن­ها پرستاری نکرده است و شما باید با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر مادر لانه را راه­ اندازی کرد و بخشی از خز بدن خود را کند، یعنی طبق غریزه وظایف خود را می­ داند. در این صورت برای تولید شیر دامپزشک یک دوز کم اکسی­توسین (Oxytocin) به مادر تزریق می­ کند تا مشکلش حل شود.

اگر نوزادان بیش از ۸ عدد باشند باید با دامپزشک مشورت کنید زیرا ممکن است به مادری دیگر هم نیاز باشد. اگر مادر دارای بیش از ۸ بچه است یا لانه را ترک می­کند و به بچه­ هایش شیر نمی­ دهد، از دامپزشک خود بخواهید تا بطری­های حاوی شیر مناسب را برای تغذیه نوزادان به شما معرفی کنند. با این حال این امر معمولاً ناموفق است زیرا بجز شیر مادر هیچ فرمولی ۱۰۰درصد برای نوزادان مناسب نیست.

جعبه لانه را تمیز نگه دارید. نوزادان تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ نشده­اند تا از جعبه خارج شوند، در لانه ادرار و مدفوع می­ کنند. بنابراین روزانه باید جعبه را تمیز نگه دارید، حوله بستر را تعویض و آن­جا را خشک و تمیز کنید.

رژیم غذایی نوزادان را تنظیم کنید. نوزادان دو هفته بعد از تولد می­ توانند غذاهای پلت شده را کم­کم بخورند. با این حال باید تا ۸ هفتگی از آن­ها پرستاری شود تا شیر بخورند. در طی این دوره، نوزادان به آرامی خوردن شیر مادر را کم می­ کنند و مصرف پلت­ها را افزایش می­ دهند. خوردن شیر مادر برای نوزادان بسیار مهم است زیرا حاوی آنتی ­بادی­ های ضد پاتوژن است. نوزادان اگر زود از شیر گرفته شوند، سیستم ایمنی بدن آن­ها بدون این آنتی بادی ­ها به اندازه کافی قوی نمی ­شود.

علاوه بر این شما نباید به مدت طولانی برای تغذیه خرگوش از سبزیجات استفاده کنید زیرا سبب بروز مشکلات گوارشی می­ شود. شما می­ توانید تکه­ های کوچک از یک ماده را حدود دو ماه امتحان کنید اما اگر باعث بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال شد، فوراً آن را از رژیم غذایی خرگوش حذف کنید. مواد مناسب برای شروع شامل: هویج، کاهو و کلم بروکلی است.

بعد از ۸ هفتگی می­ توانید نوزادان را لمس کنید. تا زمانی که نوزادان از شیر گرفته شوند، نسبت به بیماری و باکتری­ها، به خصوص E.coli، که می­تواند ظرف چند ساعت نوزادی را از بین ببرد، حساس هستند. برای لمس کردن نوزادان قبل از این که از شیر گرفته شوند، باید دست­ هایتان را کامل شست و شو دهید. باید بچه خرگوش­ ها قبل از رسیدن به بلوغ، در این سن تربیت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات خانگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !