لبنیاتی 100ساله حاج سلطانعلی در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان +‌فیلم


لبنیاتی 100ساله حاج سلطانعلی در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان +‌فیلم

قدیمی‌های تبریز و گردشگران؛ مشتری‌های همیشگی این لبنیاتی قدیمی با قدمت یک قرن در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان هستند.

خبرگزاری تسنیم/

لبنیاتی حاج سلطانعلی با قدمتی 100 سال در اول بازار شهیدی (بازار قدیمی تبریز) هر روز پذیرایی مراجعه کنندگان با صبحانه‌های نظیر شیر گرم، سرشیر، پنیر سنتی به همراه عسل طبیعی است.

بیشتر ببینید:

پاک‌ترین ساحل ایران با شن‌های طلایی + فیلم

«کاشی‌ها» خوش‌رنگ‌ترین راویان «قصه‌ها» + تصاویر

بازار تبریز از بزرگترین و مهمترین بازارهای سرپوشیده جهان است، این بازار با مساحت یک کیلومتر مربع، بزرگترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است که در سال 1389 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

لبنیاتی 100ساله حاج سلطانعلی در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان +‌فیلم

قدیمی‌های تبریز و گردشگران؛ مشتری‌های همیشگی این لبنیاتی قدیمی با قدمت یک قرن هستند.

بیشتر ببینید:

59 شهردار در یک پرده/ اسامی قدیمی خیابانهای تهران احیاء شود

گفتنی است، بازار تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح جهان به‌شمار می‌رود که در شهر تبریز در ایران واقع شده‌است. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است. بازار تبریز در مردادماه سال 1389 خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.

این بازار حدود سه سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال 1193 قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده‌است. بازار تبریز در سال 1354 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهانگردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند.

این بازار با داشتن حدود 5500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس