بروز منفعلانه خشم، کینه و حسد را به همراه دارد/ ترسو بهشت نمی رود


بروز منفعلانه خشم، کینه و حسد را به همراه دارد/ ترسو بهشت نمی رود

حجت الاسلام شهاب مرادی گفت: کسی که عصبانی می شود اما کتمان می کند، این باعث بروز منفعلانه خشم می شود و حسد و کینه را به همراه دارد.


به گزارش خبرنگار مهر، صدوهفتاد و یکمین قسمت از برنامه تلویزیونی آیینه خانه با حضور حجت الاسلام شهاب مرادی کارشناس مسایل خانواده با موضوع «خشم خردمندانه و منفعلانه» از شبکه دوم سیما پخش شد.

مرادی در ابتدای سخنان خود با اشاره به بروز منفعلانه خشم (تفریط) اظهار داشت: مثال این مورد بچه ای است که غذایش را در مدرسه از او می گیرند. ترس باعث این بروز می شود، ترس از ظلمی که به او شده ، سکوت می کند و عصبانی می شود اما کتمان می کند، این باعث بروز منفعلانه خشم می شود و حسد و کینه را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ بوده اند کسانی که انبیاء را کمک نکردند و سکوت کردند ،اینجا اگر سکوت کنی ترس است، گفت: میانه بودن یعنی اینکه بگویی امام حسین مظلوم است و یزید ظالم. شجاعت این است که می گوید بالاخره که می میری چه بهتر که در راه حق بمیری. لعن الله من قتلک بالایدی و السن یعنی طرف زبان دشمن می شود مثل بی بی سی.

این کارشناس مسایل خانواده با تاکید بر اینکه آدم ترسو به بهشت نمی رود، تصریح کرد: آدمهایی که از سر ترس گناه می کنند. از سر ترس کتمان شهادت میکنند، عدم حمایت از مظلوم و ... این ها رفتارهای کثیفی است. ترس انسان را به بیچارگی های زیادی می برد و انتها ندارد تا جایی که طرف بِبُرَد.

وی با تاکید بر اینکه شجاعت همراه با خرد خوب است، گفت: آدمهای قاتل آدمهای ترسو جامعه هستند. ترس هارا بشناسید و با آن رفتار خردمندانه بکنید.

حجت الاسلام مرادی در ادامه سخنان خود با بیان نکته ای به والدین فرزندان، گفت: کودکان خود را از لولو و عمو نترسانید، این کار را نکن عمو دعوات می کنه ها با اینکار رگه های خردمندانگی را در فرزند می کُشید.

این کارشناس مسایل خانواده با اشاره به این جمله که «من عصبانی نمیشم اگر بشم بد عصبانی میشم»، آن را از جلوه های ضعف آدم برشمرد و گفت: کسانی که عصبانیت بیجا دارند، ممکن است از خوابشان و یا غذای نامناسب باشد. به پزشک روانشناس یا پزشک داخلی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی افراد که از اطرافیانشان( فرزندانشان) خجالت نمی کشند و رودربایستی ندارند و نمی ترسند بروز منفعلانه ندارند. بروز پرخاشگرانه دارند. به جای اینکه به رئیس کارخانه یا مدیر عامل یا وزیر فحش بدهند به فرزندانشان فحش می دهند.

این کارشناس مسایل خانواده در پایان تصریح کرد، متاسفانه ما بیشتر بروز پرخاشگرایانه خشم را در برابر اطرافیانمان داریم که این موضوع نیاز به بررسی دارد.

کد خبر 4289106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)