رای بالای حزب الله و متحدان در انتخابات لبنان


رای بالای حزب الله و متحدان در انتخابات لبنان

بیروت-ایرنا- نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی لبنان نشان می دهد که حزب الله و متحدانش توانسته اند رای بالایی را کسب کنند.

به گزارش ایرنا، در حوزه «جنوب 3» شامل شهرهای شامل شهرهای نبطیه، بنت جبیل، مرجعیون و حاصبیا ائتلاف حزب الله و متحدانش در فهرست موسوم به «امید و وفاداری» موفق به کسب 11 کرسی این حوزه شده است.
در این حوزه 46 نامزد در 6 لیست برای کسب 11 کرسی مجلس رقابت کردند.
از این حوزه 8 نفر شیعه، 1 سنی، 1 دروزی و 1 ارتدکس راهی پارلمان می شوند.
حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان 13 کاندیدا را معرفی کرده که با کاندیداهای جنبش امل و احزاب و شخصیت های نزدیک به این دو حزب در قالب لیست های مشترک در حوزه های مختلف ائتلاف کرده بود.
بر اساس آمار اولیه فهرست «امید و وفاداری» همچنین موفق به کسب تمامی 7 کرسی حوزه «جنوب 2» یعنی شهرهای صور و الزهرانی شده است.
از این حوزه 6 نفر شیعه و 1 کاتولیک را به مجلس می روند.
در حوزه «جبل 3» یا بعبدا از 6 کرسی، 4 کرسی به فهرست مشترک حزب الله و حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» رسید. 2 شیعه و 2 مسیحی مارونی از این فهرست به مجلس راه می یابند.
بر اساس گزارش ها، ائتلاف حزب الله و همپیمانانش در حوزه «بقاع 3» شامل شهرهای بعلبک و الهرمل نیز پیشتاز است و دست کم 8 کرسی را بدست آورده است.
در این حوزه 47 نامزد در قالب 5 لیست برای رسیدن به 10 کرسی اختصاص یافته رقابت کردند تا 6 شیعی، 2 سنی، 1 مارونی و 1 کاتولیک به مجلس بروند.
همچنین گزارش شده، «جریان المرده» از احزاب مسیحی همپیمان حزب الله در حوزه انتخابی «شمال 3» موفق به کسب 4 کرسی از مجموع 10 کرسی های این حوزه شده است.
در حوزه انتخابی «بیروت 2» نیز فهرست «وحدت بیروت» متشکل از ائتلاف حزب الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد و «جمعیت خیریه اسلامی»، موفق به کسب 4 کرسی از 11 کرسی پارلمان شده است. این در حالی است که بیروت 2 یکی از حوزه های نفوذ جریان المستقبل به رهبری «سعد الحریری» محسوب می شد.
همچنین گزارش شده فهرست جریان المستقبل در حوزه «جنوب 1» که شامل صیدا و جزین می شوند تنها موفق به کسب یک کرسی از پنج کرسی مرتبط با این حوزه شده است.
آمارهای اولیه همچنین نشان می دهد که در حوزه «شمال 2» شامل طرابلس و شهرهای اطراف، فهرست وابسته به «نجیب میقاتی» رقیب سعد الحریری 4 کرسی از 11 کرسی را بدست آورده است. جریان المستقبل نیز 4 کرسی و لیست وابسته به «رشید کرامی» نیز 3 کرسی را کسب کرده است.
به دنبال انتشار خبرهای اولیه از رای بالای حزب الله و متحدانش هواداران آنها در حومه جنوبی بیروت و شهرهای جنوب لبنان به خیابان ها ریختند و شادمانی کردند.
انتخابات پارلمانی لبنان روز یکشنبه 16 اردیبهشت برگزار شد.
583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت کردند.
سه میلیون و 764 هزار و 483 لبنانی واجد شرایط برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور بودند.
«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان اعلام کرد که 49.20 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.
وی همچنین گفت که نتایج نهایی انتخابات روز دوشنبه اعلام خواهد شد.
بر اساس قانون انتخابات لبنان مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند و هر لیست به میزان درصد آرای کسب شده در هر حوزه صاحب کرسی در پارلمان می شود.
خاورم**2054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل