مرگ تدریجی کاخ آمیرآباد زواره


مرگ تدریجی کاخ آمیرآباد زواره

بی توجهی به ابنیه تاریخی شهرستان اردستان همچنان ادامه دارد و در این بین کاخ تاریخی روستای امیرآباد نیز به دلیل بی مهری و بی توجهی در حال تخریب است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در اردستان، کاخ دو طبقه امیر آباد زواره به دست سهام السلطنه قاجار که از محافظان مسیر راه‌های این منطقه بوده در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شد. این کاخ محل استقرار و اسکان سهام السلطنه در فصل زمستان بوده. این بنا در 15 کیلومتری جنوب زواره و درست در دل کویر قرار دارد.

یکی از ساکنان این روستا که هر روز افول این کاخ ارزشمند را در مسیر کار شاهد است سری به نشانه افسوس تکان می‌دهد و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: کم توجهی و بعضا بی توجهی متولیان میراث فرهنگی شهرستان و البته استان به برخی آثار تاریخی و فرهنگی که در خطر نابودی قرار دارند دل دوستداران میراث فرهنگی را به درد آورده است.

وی ادامه می‌دهد: هر چند در این میان نباید منکر برخی اقدامات لاک پشتی این نهادهای متولی شد، اما حقیقت این است که نبود مدیریت‌ درست و بی ثباتی در فرایند مدیریت موجب شده تا میراث فرهنگی شهرستان اردستان در سال‌های اخیر همواره با انتقادهای صاحبان نظر در این عرصه مواجه شود.

در همین رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در اردستان می گوید: مجموعه امیرآباد در سال 1388 در فهرست آثار ملی قرار گرفته و از آن سال تا کنون چندبار مرمت شده است.

صدوقی می افزاید: تا کنون بیش از 230 میلیون تومان در کاخ امیرآباد هزینه شده است. بنابراین این عمارت از نظر سازه‌ای هیچ مشکلی ندارد و هیچ تخریب نگران کننده‌ای که حیات آن را به خطر بیندازد در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کاخ امیرآباد این است که در تصرف بخشداری زواره است و ورثه سهام السلطنه در آن مالک بودند، ادامه می دهد: تا وضعیت این گونه باشد میراث فرهنگی نمی تواند بیش از این هزینه کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه امسال نیز اعتباری برای مرمت‌های موردی در کاخ امیرآباد پیش بینی شده است، می گوید: پیشنهاد شده است که بخش خصوصی ورود پیدا کند و به عنوان هتل سنتی کویر این کاخ را به بهره برداری برساند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟