دوئل ب‌ام‌و X5 و اینفینیتی QX70


دوئل ب‌ام‌و X5 و اینفینیتی QX70

در سومین قسمت از دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه دو کراس‌اوور الکتریکی یعنی تسلا مدل X و جگوار I-Pace به مصاف یکدیگر رفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1127 رأی به ثبت رسیده است که تسلا موفق شد 597... نوشته دوئل ب‌ام‌و X5 و اینفینیتی QX70...

در سومین قسمت از دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه دو کراس‌اوور الکتریکی یعنی تسلا مدل X و جگوار I-Pace به مصاف یکدیگر رفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1127 رأی به ثبت رسیده است که تسلا موفق شد 597 عدد از آن‌ها را به خود اختصاص داده و با کسب 53 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که جگوار موفق به دریافت 530 رأی شده و بدین ترتیب با اختلافی جزئی شکست خورد. حال امروز در هفتمین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، ب‌ام‌و X5 و اینفینیتی QX70 پای به میدان رقابت گذاشته‌اند.

دوئل ب‌ام‌و X5 و اینفینیتی QX70

مازراتی لوانته رنجروور اسپرت پورشه کاین مرسدس بنز GLE کوپه
رنجروور اسپرت پورشه کائن
رنجروور ولار ب‌ام‌و X6 مرسدس بنز GLE لکسس RX
رنجروور ولار مرسدس بنز GLE
کادیلاک XT5 لینکلن MKX ب‌ام‌و X5 اینفینیتی QX70
کادیلاک XT5 ؟
لینکلن ناتیلوس فولکس‌واگن توآرگ جگوار I-Pace تسلا مدل X
؟ تسلا مدل X

اینفینیتی QX70

دوئل ب‌ام‌و X5 و اینفینیتی QX70

اینفینیتی برای اولین بار در سال 1995 با معرفی مدل QX4 به بخش شاسی‌بلندها وارد شد؛ اما این خودرو که تا سال 2004 به تولید رسید، در اصل نسل دوم نیسان پث‌فایندر بود که با تغییراتی جزئی به‌عنوان یک اس‌یووی متوسط لوکس توسط اینفینیتی به بازار عرضه شد؛ بنابراین QX4 را نمی‌شد یک اینفینیتی واقعی دانست؛ اما در سال 2002، این برند متعلق به نیسان، کراس‌اوور متوسط لوکسی بنام FX را معرفی کرد که به‌نوعی جایگزین QX4 محسوب می‌شد؛ اما FX برخلاف سلفش، کراس‌اوور مستقلی از سوی اینفینیتی بود و به همین دلیل می‌توان آن‌را نخستین شاسی‌بلند واقعی این شرکت دانست. اینفینیتی FX روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب FM نیسان ساخته شده بود که با مدل اسپرت نیسان 350Z مشترک بود. تولید نسل اول این کراس‌اوور لوکس ژاپنی تا سال 2008 ادامه داشت تا اینکه در نمایشگاه ژنو همین سال، نسل دوم آن معرفی شده و با مدل 2009 به بازار آمد. این نسل هم مانند قبل روی پلت‌فرم FM نیسان ساخته شده و در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه می‌شود؛ اما پس از تغییر شیوهٔ نام‌گذاری اینفینیتی، از آوریل سال 2013، نام FX به QX70 تغییر پیدا کرد. بااین‌حال به‌تازگی نیسان اعلام کرده است که به خاطر تمرکز بیشتر بر روی نسل جدید کراس‌اوور کوچک‌تر QX50، تولید QX70 را رسماً پایان داده است. البته طبق گزارشاتی گفته شده که احتمالاً در سال 2020 یا 2021 نسل سوم آن بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با نیسان مورانو ساخته خواهد شد. QX70 با سه پیشرانهٔ V6 و یک نمونهٔ V8 به بازار عرضه می‌شود که ما برای این دوئل موتور 3.7 لیتری V6 بنزینی تنفس طبیعی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 325 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. اینفینیتی QX70 سال گذشته در ایالات‌متحده نزدیک به 7 هزار دستگاه فروش داشته است.

ب‌ام‌و X5

دوئل ب‌ام‌و X5 و اینفینیتی QX70

X5 اولین شاسی‌بلند ب‌ام‌و محسوب می‌شود که برای اولین بار در سال 1999 معرفی شد. در اصل این خودرو آغازگر خانوادهٔ سری X ب‌ام‌و بود که بعدها گسترش پیدا کرد؛ بنابراین وجه اشتراکی که بین دو خودروی این دوئل وجود دارد این است که هردو نخستین کراس‌اوورهای برند خود هستند. نسل نخست X5 در زمانی توسعه پیدا کرد که لندروور تحت مالکیت ب‌ام‌و بود و به همین دلیل اشتراکاتی زیادی با نسل سوم رنجروور داشت. X5 هم‌اکنون در نسل سوم خودرو قرار دارد که در می 2013 رونمایی شد و همچنان عنوان پرچم‌دار کراس‌اوورهای ب‌ام‌و یا همان خانوادهٔ X را در اختیار دارد اما به‌زودی این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش X7 واگذار خواهد کرد. همچنین نسخهٔ کوپهٔ X5 هم با نام X6 تولید می‌شود. X6 برای اولین بار در سال 2007 و هم‌زمان با معرفی نسل دوم X5 رونمایی شد. دو مدل X5 و X6 در تمامی قسمت‌ها مثل پلت‌فرم، پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها، طراحی بیرونی جلو و… با یکدیگر یکسان هستند. نسل کنونی این کراس‌اوور لوکس آلمانی توسط مارک جانسون طراحی شده و مشابه اکثر محصولات ب‌ام‌و، از چراغ‌های جلوی متصل به جلوپنجره سود می‌برد. سازندهٔ آلمانی برای این ماشین طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها را ارائه می‌کند که بیشتر آن‌ها از نوع دیزلی هستند. قوی‌ترین نسخهٔ آن نیز مدل اسپرت و عملکردی X5 M است که از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 با 575 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند؛ ولی ما برای این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی، مدل X5 35i را انتخاب کرده‌ایم که به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی مجهز است. این موتور که از یک توربوشارژر توئین اسکرول استفاده می‌کند، 300 اسب بخار قدرت و 407 نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF و سامانهٔ XDrive به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. ب‌ام‌و X5 سال گذشته در ایالات‌متحده نزدیک به 51 هزار دستگاه فروش داشته است.


مقایسهٔ مشخصات فنی
ب‌ام‌و X5 X35i اینفینیتی QX70
پیشرانه 3 لیتری I6 3.7 لیتری V6
تنفس توربوشارژر طبیعی
قدرت 300 اسب بخار 325 اسب بخار
گشتاور 407 نیوتن متر 362 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 7 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 6.0 ثانیه 6.0 ثانیه
مسافت 400 متر 14.6 ثانیه 14.5 ثانیه
حداکثر سرعت 205 کیلومتر/ساعت 225 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 11.2 لیتر (ترکیبی) 12.3 لیتر (ترکیبی)
وزن 2238 کیلوگرم 1984 کیلوگرم
طول 4.88 متر 4.86 متر
فاصلهٔ محوری 2.93 متر 2.88 متر
حجم صندوق بار 650 لیتر 410 لیتر
قیمت پایه 58,195 دلار 46,845 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
Take Our Poll

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مسدود شدن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو از سوی حامیان فلسطین