علیرغم رشد اقتصادی سریع، صنعت خودروسازی یکی از محرکهای اصلی حرکت اقتصادی چین است. از سال 2015 چین به بزرگترین کشور تولیدکنندهٔ خودرو در دنیا تبدیل شده و تقریباً 25 درصد از کل تولید خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، تعداد رانندههای جدید در این کشور همچنان روبه افزایش است و در حال حاضر تعداد گواهینامههای رانندگی صادر شده در چین تقریباً دو برابر تعداد خودروهای موجود است که این امر بهوضوح نشان میدهد رشد بازار خودرو همچنان در این کشور ادامه خواهد داشت. سال گذشته در چین درمجموع 28.88 میلیون دستگاه خودرو فروخته شده که 24.72 میلیون دستگاه آن خودروهای سواری و 4.16 میلیون دستگاه وسایل نقلیهٔ تجاری بودهاند؛ اما در این بازار خودروی فوقالعاده، کدام خودروسازان بیشترین سهم را دارند؟ برای پاسخ به این سؤال قصد داریم در این مطلب به پرفروشترین خودروسازان بازار چین در سال 2017 بپردازیم.
رتبهٔ اول فولکسواگن
فروش: 3.14 میلیون دستگاه
مطلب ما در مورد پرفروشترین خودروسازان بازار چین با رهبر این بازار یعنی فولکسواگن آغاز میشود. این غول خودروسازی دنیا از دههٔ 80 میلادی با جوینت ونچرهای مختلف همواره خودروهای بیشتر و بیشتری را بهطور خاص برای بازار چین تولید کرده است. این امر موفقیت بزرگی را برای فولکسواگن و بخصوص خودروهای محبوب این شرکت در چین یعنی لاویدا و فیدئون در پی داشته است. همچنین ازآنجاییکه خودروهای دیزلی در چین نقش پررنگی ندارند، دیزلگیت بر فروش فولکسواگن در چین تأثیری نداشته است. این شرکت 13 درصد از بازار خودروی چین را در اختیار دارد.
رتبهٔ دوم هوندا
فروش: 1.42 میلیون دستگاه
فروش هوندا در چین سالانه به میزان 18.5 درصد افزایش داشته است؛ بنابراین طولی نخواهد کشید که چین جای ایالاتمتحده را بهعنوان بزرگترین بازار هوندا خواهد گرفت زیرا فروش هوندا در سال 2017 در چین 1.42 میلیون دستگاه بوده که فاصلهٔ چندانی با فروش 1.49 میلیون دستگاهی آن در ایالاتمتحده ندارد.
رتبهٔ سوم جیلی
فروش: 1.25 میلیون دستگاه
در بازارهای جهانی جیلی عمدتاً بهعنوان مالک شرکتهای ولوو و لوتوس شناخته میشود؛ اما این شرکت چینی سال گذشته موفق شده است برای اولین بار در خانهاش سهم بازار خود را به بیش از 5 درصد برساند. در سال 2017 فروش جیلی در چین با 61 درصد افزایش به 1.25 میلیون دستگاه رسیده است.
رتبهٔ چهارم بیوک
فروش: 1.22 میلیون دستگاه
جنرال موتورز در دههٔ 90 میلادی تصمیم گرفت در بازار چین بیوک را جایگزین اوپل کند. بااینوجود هنوز هم در این کشور بسیاری از محصولات اوپل با برند بیوک عرضه میشوند مانند بیوک ریگال که در اصل اوپل اینسیگنیا با برند بیوک است یا بیوک ورانو هاچبک که همان اوپل آسترا است. بااینحال هماکنون بیوک یکی از پرفروشترین خودروسازان در بازار چین است و سهمی 5 درصدی از بازار خودروی این کشور دارد.
رتبهٔ پنجم تویوتا
فروش: 1.14 میلیون دستگاه
فروش کراساوورها خصوصاً در سال 2017 در چین افزایش چشمگیر 13 درصدی داشته است؛ بنابراین به نظر میرسد کراساوورها در حال گرفتن جای سدانها بهعنوان محبوبترین سگمنت خودرویی در چین هستند. در همین حال تویوتا یکی از برندهایی است که کراساوورهای زیادی در سبد محصولات خود دارد. این امر به سازندهٔ ژاپنی کمک کرده تا سال گذشته فروش خود را در چین به میزان 7 درصد نسبت به سال 2016 افزایش دهد.
رتبهٔ ششم نیسان
فروش: 1.12 میلیون دستگاه
آماری که در این مطلب عنوان شدهاند صرفاً شامل خودروهایی میشود که در خود چین ساخته شدهاند زیرا به دلیل عوارض واردات بالا، واردات تنها بخش کوچکی از فروش خودروسازان در چین را تشکیل میدهد. بهعنوانمثال نیسان از طریق جوینت ونچر با دانگفنگ اقدام به تولید خودرو در چین میکند.
رتبهٔ هفتم چانگان
فروش: 1.06 میلیون دستگاه
سال 2017 برای چانگان سال چندان خوبی نبوده است زیرا فروش آن با 8 درصد کاهش به 1.06 میلیون دستگاه رسیده است؛ اما بااینحال این شرکت چینی با معرفی نسل جدید محصولاتش با ویژگیهای اروپایی قصد دارد فروش خود را بهبود دهد.
رتبهٔ هشتم بائوجون
فروش: 1.02 میلیون دستگاه
در کنار جیلی، بائوجون هم یکی از برندهای چینی موفق در زمینهٔ فروش است. این برند که محصول جوینت ونچر جنرال موتورز و سایک موتور است، به لطف محصولات جدید و جذاب خود مانند کراساوور 510 توانسته فروش خود را در سال 2017 بیش از 34 درصد افزایش داده و به 1.02 میلیون دستگاه برساند.
رتبهٔ نهم هاوال
فروش: 849 هزار دستگاه
هاوال برند اسیوویهای گروه چینی گریت وال است؛ اما این برند سال گذشته اوضاع خوبی نداشته است زیرا فروش آن کاهشی بیش از 9 درصد را تجربه نموده است. در اصل قرار بود هاوال در کنار لندروور و جیپ به یکی از سازندگان مطرح اسیووی در دنیا تبدیل گردد اما هنوز در پس رقبای بریتانیایی و آمریکایی خود قرار دارد.
رتبهٔ دهم فورد
فروش: 840 هزار دستگاه
فورد در سال 2017 نسبت به سال 2016 در چین تقریباً 12 درصد کمتر فروخته است. محصولات ناچبک انحصاری فورد برای بازار چین مانند مدل اسکورت که بهتازگی مورد بهروزرسانی قرار گرفته است، دیگر فروش خوبی ندارند زیرا بازار به سمت کراساوورها حرکت کرده است.
منبع: Motor1