منابع آبی با استفاده از خرد جمعی مدیریت شود


منابع آبی با استفاده از خرد جمعی مدیریت شود

رشت - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به کاهش نزولات جوی و حجم ذخیره سازی آب سد سفیدرود گفت: مدیریت صحیح منابع آبی با بهره گیری از خرد جمعی انجام شود.

گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاکیست حجت شعبانپور عصر سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان بیان کرد: مسئولان باید هنر توزیع عادلانه منابع آب کشاورزی به تمامی شالیزارهای استان را داشته باشند و با کمک کشاورزان، فصل زراعی جاری را بدون مشکل پشت سر خواهیم گذاشت.
وی بر لزوم ترغیب کشاورزان به انجام بیمه‌ مزارع کشاورزی تاکید و اظهار کرد: با توجه به گزارش های هواشناسی امیدواریم طی روزهای آتی شاهد نزولات جوی در استان باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان تامین آب شالیزارهای پایین دست برای نشاءکاری را ضروری دانست و گفت: تعامل و تبادل اطلاعات بیشتر باید میان فرمانداران، بخشداری ها و مدیران وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی دقیق و اصولی می توانیم از منابع آبی ذخیره شده در پشت سد سفیدرود، به بهترین شکل ممکن در جهت آبیاری شالیزارها بهره بگیریم.
شعبانپور همچنین بر لزوم پاسخگویی مناسب مسئولان در زمینه تامین و توزیع آب کشاورزی تاکید کرد و گفت: مردم انتظار پاسخ روشن و شفاف از زبان مسئولان را دارند.
گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، 180 هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
آب گذاری کانال های آب رسانی مرکز، شرق و غرب گیلان برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق رهاسازی آب سد سفیدرود، از شنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری آغاز شد. برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا 2 مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود. پس از انجام 2 مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
2007

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما