طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه با قارچ، سیب زمینی و گوشت


طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه با قارچ، سیب زمینی و گوشت

تهیه خوراک لوبیا چیتی با مواد مختلف امکان پذیر است، لوبیا چیتی را می توانید به سه صورت رژیمی، با قارچ و سیب زمینی، و با گوشت درست کنید و هر بار از تجربه یک غذای جدید لذت ببرید.

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه با قارچ، سیب زمینی و گوشت
لوبیا چیتی که به لوبیای رومی هم معروف است، یکی از انواع گیاهان دو لپه‌ای می‌باشد که در بین مردم ایتالیا، پرتغال و ترکیه بسیار محبوب است. بسیاری معتقدند که طعم این نوع لوبیا نسبت به سایر انواع لوبیا بهتر است و با خوردن آن کمتر دچار نفخ می‌شوند. چنین ادعایی توجیه علمی ندارد، ولی می‌توان گفت که لوبیا چیتی از نظر مقدار فیبر و میزان پروتئین بر سایر لوبیا‌ها برتری دارد، از این رو منبع غذایی مفیدی برای پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود. آمینو اسیدهای ضروری و فراوان موجود در لوبیا چیتی آن را به یک منبع خوب برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت تبدیل کرده است.

خوراک لوبیا چیتی یکی از انواع خوراک مغذی است که می‌توان آن را به صورت رژیمی، با قارچ و سیب زمینی و یا با گوشت و قلم درست کرد و همراه با نان به عنوان وعده نهار یا شام سرو کرد؛ البته ذکر این نکته ضروری است که خوراک لوبیا چیتی با گوشت در واقع نوعی آبگوشت است که گوشت مورد استفاده در تهیه آن بهتر است از گوشت ماهیچه همراه با قلم باشد تا لذیذ و خوشمزه شود. در نظر داشته باشید که این غذا جزو غذا‌های پرکالری محسوب شده و برای وعده شام سنگین است. در حالیکه خوراک لوبیا چیتی با قارچ و سیب زمینی برای افراد گیاهخوار مناسب است و می تواند به عنوان میان وعده یا شام مصرف شود.
سه نوع خوراک لوبیا چیتی که در بیشتر شهرهای ایران مرسوم است، عبارتند از: خوراک لوبیا چیتی رژیمی ساده، خوراک لوبیا چیتی با قارچ و سیب زمینی، و خوراک لوبیا چیتی با گوشت. برای آشنایی با انواع خوراک لوبیا چیتی، میزان کالری و خواص لوبیا چیتی با ما همراه باشید.

۱. طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی رژیمی

مواد لازم
لوبیا چیتی 400 گرم
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
آب 1 لیتر
گوجه فرنگی رنده شده 2 عدد
پیاز بزرگ 2 عدد
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل قرمز به میزان لازم

دستور تهیه:
لوبیا را از ۲۴ ساعت قبل در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را با یک لیتر آب در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید، وقتی آب به جوش آمد حرارت را کم کنید و فرصت دهید تا لوبیا بپزد. پیاز‌ها را خلالی ریز خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. گوجه فرنگی رنده شده و رب گوجه فرنگی را به همراه نمک و فلفل به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ بگیرد. لوبیا چیتی پخته را اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا به حباب زدن افتاده و غلیظ شود. وقتی سس خوراک غلیظ شد، آن از روی حرارت برداشته، روغن زیتون و آبلیموی تازه به آن بزنید و به صورت گرم سرو کنید.
طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه با قارچ، سیب زمینی و گوشت

۲. طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ و سیب زمینی

مواد لازم
لوبیا چیتی 200 گرم
قارچ 100 گرم
سیب زمینی متوسط 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ 1 عدد
نمک و فلفل و روغن به میزان لازم

دستور تهیه:
لوبیای خیس کرده را با یک لیتر آب بپزید. قارچ‌ها را ورقه‌ای خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید تا آب آن‌ها کشیده شود. سیب زمینی را پوست گرفته و فندقی خرد کنید. پیاز خرد شده را در کمی روغن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس رب گوجه فرنگی را به همراه نمک و فلفل به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ بگیرد. لوبیا چیتی پخته، قارچ و سیب زمینی را به همراه ۱ پیمانه آب جوش اضافه کرده، درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. فرصت دهید تا سیب زمینی بپزد، از روی حرارت برداشته، آبلیموی تازه به آن بزنید و به صورت گرم سرو کنید.
طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه با قارچ، سیب زمینی و گوشت

۳. طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با گوشت

مواد لازم
لوبیا چیتی 250 گرم
گوشت ماهیچه با قلم 250 گرم
سیب زمینی متوسط 2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ 1 عدد
نمک و فلفل و روغن به میزان لازم

دستور تهیه:
در یک قابلمه ۳-۲ قاشق روغن را روی حرارت ملایم داغ کنید و پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. پیاز را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس گوشت و قلم را به آن اضافه کرده و با هم تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. رب گوجه فرنگی را به همراه کمی زردچوبه و فلفل به گوشت اضافه کرده و در حد چند ثانیه تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. حدود ۵-۴ پیمانه آب جوش در قابلمه ریخته، لوبیا چیتی خیس خورده را اضافه کنید، درب قابلمه را بسته و حرارت را ملایم کنید. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و چهارقاچ کنید. یک ساعت مانده به پایان پخت (تقریبا پس از ۲ ساعت)، سیب زمینی را به قابلمه اضافه کرده و نمک غذا را تنظیم کنید. اگر آب غذا کم بود، کمی آب جوش بیفزایید. وقتی گوشت و لوبیا و سیب زمینی کاملا پخت، سس خوراک باید غلیظ شده باشد. اگر آب آن زیاد بود درب قابلمه را باز بگذارید و حرارت را کمی زیاد کنید تا آب بخار شده و سس خوراک لوبیا غلیظ شود. خوراک را در بشقاب گود بکشید و با نان و سبزی خوردن میل کنید.

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه با قارچ، سیب زمینی و گوشت


میزان کالری و خواص لوبیا چیتی

۱۹۳ گرم لوبیا چیتی حاوی ۶۷۰ کالری است که از این میزان، ۲۱ کالری به چربی، ۴۸۳ کالری به کربوهیدرات موجود در لوبیا و ۱۶۵ کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد. این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. همچنین منبع مناسبی از ویتامین «ث»، کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم است. تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در لوبیا چیتی است.
قرار دادن میان‌ وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد. اکثر مواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شوند. تحقیقات نشان داده این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد، این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع خورش و خوراک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403