تابوی گفتاری در فرهنگ ایرانی بسیار زیاد است


تابوی گفتاری در فرهنگ ایرانی بسیار زیاد است

خبرگزاری شبستان: دکتر عزیزی با بیان اینکه فرهنگ کتمان در کنار فرهنگ شفاهی‌مان رشد کرده است، گفت: فرهنگ کتمان یکی از آفت‌های تاریخ شفاهی ایران است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر غلامرضا عزیزی، رییس پژوهشکده اسناد ملی امروز در نشست آسیب شناسی تاریخ شفاهی در ایران که در سرای فرهیختگان در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: تاریخ شفاهی در کشورمان با مشکلاتی مواجه است. از آفت های تاریخ شفاهی این است که حافظه ناپایدار است و کتمان، فراموشی و غلو همیشه هست. عدم تسلط بر موضوع، عدم شناخت در سوژه از جمله مسایلی است که در پروژه های تاریخ شفاهی دیده می شود.

دکتر عزیزی تصریح کرد: می گویند ما ایرانیان فرهنگمان شفاهی هست، من با این مخالف هستم. فرهنگ شفاهی ما از چند چیز تاسی گرفته است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند پنهان کن راهت را، پولت را، روش و مذهبت را که مولانا این را در قالب یک شعر بیان کرده است. در کنار فرهنگ شفاهی مان فرهنگ کتمان رشد کرده است. این فرهنگ کتمان یکی از آفات تاریخ شفاهی ایران است. یک عالمه تابوی گفتاری در فرهنگ ایرانی داریم که حتی نمی شود در تلویزیون در موردش صحبت کرد.

رییس پژوهشکده اسناد ملی با بیان اینکه خودسانسوری در همه جوامع وجود دارد، اظهار داشت: در جوامعی که میزان راحتی شان کمتر است خودسانسوری بیشتر وجود دارد. کتمان آگاهانه در تاریخ شفاهی آفت محسوب می شود، کتمان آگاهانه تاریخی ریشه دار که در اشعار ما خود را از قرن پنجم نشان می دهد. کتمان در بسیاری از اشعار آمده است. زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد. باید بررسی شود که آیا ننوشتن ما و اینکه می گوییم فرهنگ ما شفاهی هست و کمتر سراغ خاطره نویسی رفتیم به این علت است که به ما گفته اند نگو و ما را از گفتن نهی کردند. این مسئله باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر