نقش‌آفرینی شیعه در تمام شعب دانش‌ بشری


نقش‌آفرینی شیعه در تمام شعب دانش‌ بشری

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: شیعه در تمام شعب دانش‌های بشری نقش ایفا کرده و در دوره جدید امت اسلام آماده ورود به قلمرو علوم جدید است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیداش و گسترش علوم اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز در افتتاحیه این کنگره که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه مسلمانان تمدن واحد و هویت یگانه دارند اظهار کرد: تولید علم و انتاج فکری مسلمانان در پیشرفت بشریت و تمدن بشری نقش بالا و والایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مستشرقان به نقش تمدنی اسلام و مذاهب اسلامی پرداخته‌اند تصریح کرد: سهم یگانه‌ای که امت اسلام در تولید و تطبیق علوم و دانش‌ها دارند از منظرهای گوناگون ملیت، جغرافیا، نهاد و مذهبی قابل بررسی و ارزیابی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه شیعه به مثابه جزئی از کل امت اسلامی نقش مهمی در تمدن اسلامی در ابعاد مختلف ایفا کرده است خاطرنشان کرد: این کنگره در میان نقش‌های متنوع به نقش علمی و معرفتی این مکتب می‌پردازد؛ این نقش هم در حوزه‌های سخت افزاری و پشتیبانی وجود دارد هم در حوزه‌های نرم‌افزاری که در این کنگره به بخش نرم‌افزاری توجه بیشتری شده است.

وی با تاکید بر اینکه شیعه در تمام شعب دانش‌های بشری نقش ایفا کرده‌اند و در دوره جدید امت اسلام آماده ورود به قلمرو علوم جدید است تصریح کرد: در دوره‌ای امت اسلامی در مراکز علمی حوزوی متمرکز بود ولی امروز شاهد گسترش این گستره هستیم.

اعرافی با تاکید بر اینکه همواره شاهد داد و ستد علمی و گفت‌وگوی آزاد در میان مذاهب اسلامی بوده‌ایم خاطرنشان کرد: سنت پایدار باید تعامل و داد و ستد باشد؛ این نوع نشست‌ها و گفت‌وگوهای علمی باید در مسیر رویکرد سازنده، تحلیلی قرار گیرد.

وی گفت: حرکتی که امروز آغاز شده و ادامه خواهد داشت بر این اساس استوار بوده که منصفانه، مودبانه و افق‌گشای آینده باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه حوزه‌های ما در دوره معاصر و دهه‌های اخیر و به ویژه در پرتو انقلاب شکوهمند اسلامی دوره جدید رشد و شکوفایی را آغاز کرده است افزود: در دهه اخیر شاهد این هستیم که در حوزه قرآن و تفسیر و علوم وابسته آن به قلمروهای جدیدی در بخش‌های مختلف پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه علوم حدیث شاهد گام‌های رو به جلو هستیم و در این بخش توجه به رشته‌های جدید مد نظر بوده است.

اعرافی با تاکید بر اینکه در حوزه فقه و اصول علاوه بر استمرار شیوه‌های سنتی شاهد ورود به عرصه‌های جدید هستیم تصریح کرد: در حوزه علوم عقلی نیز مطالعات تطبیقی در دوره معاصر رشد زیادی پیدا کرده و همه فلسفه‌های غربی مورد توجه، تطبیق و نقد قرار گرفته است.

وی ورود در حوزه مطالعات تطبیقی در علوم انسانی و اجتماعی را از قلمروهای دیگر عنوان کرد و افزود: در این حوزه گنجینه ارزشمندی به دست آمده که باید بیش از پیش مورد مطالعه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه باید در این بخش به تحلیل‌ها و تطبیق‌های دقیق رسید گفت: این حرکت باید زمینه‌ای برای گفت‌وگوی مذاهب و تقریب آنها فراهم کند.

کد خبر 4293064

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر