جگر برای پریودی خوب است؟


جگر برای پریودی خوب است؟

مصرف بیش از حد جگر سیاه گوسفندی می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است موجب جذب کلسترول بیش از نیاز طبیعی شود.

خوردن جگر در دوران قاعدگی مانع کم خونی می شود. جگر سیاه گوسفند دارای ویتامین های حیاتی A ،E ،D، ویتامین های گروه B مانند B1 ,B2 ,B6 ,B12 می باشد و همچنین سرشار از املاحی چون آهن، اسید فولیک و روی و پروتئین است.
جگر سیاه گوسفند که در واقع همان کبد گوسفند است برای بیماران دارای کلسترول بالا توصیه نمی شود اما در صورت عدم ابتلا به این بیماری کسانی که کم خونی یا فقر آهن دارند می توانند هفته ای دو بار جگر میل کنند. چربی جگر سیاه نصف گوشت قرمز است.
به قسمت ریه یا شش گوسفند جگر سفید گفته می شود که دارای پروتئین بسیاری می باشد که از این نظر حائز اهمیت است. پروتئین موجود در جگر سفید به رشد بدن و عضلات کمک زیادی می کند و چربی کمتری نسبت به جگر سیاه دارد. ارزش غذایی جگر سفید کمتر از جگر سیاه است و کالری کمتری دارد.

خواص درمانی جگر سیاه گوسفند:
سرشاز از آهن و ویتامین B12 که برای درمان کم خونی بسیار موثر است.
دارای ویتامین A که برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست خشکی چشم و شب کوری مفید است.
حاوی روی است که برای رشد کودکان حیاتی می باشد.
جگر سیاه دارای ویتامین های E و D نیز هستکه برای رشد استخوان و درمان پوکی استخوان مفید است.
گاهی مواقع زنان و دختران جوان کشش شدیدی به خوردن عدس، گوشت قرمز، جگر یا اسفناج پیدا می‌کنند. جالب است که مطالعات نشان می‌دهد این کشش ممکن است با دوره ماهانه آنها ارتباط داشته باشد و ممکن است تلاش بدن برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با این دوره باشد.
ویتامین B۱۲ موجود در جگر به تولید ماده‌ای به‌نام میلین هم کمک می‌کند که انتهای عصب را می‌پوشاند و از آسیب‌هایی جلوگیری می‌کند که به‌واسطه سموم در جریان خون به وجود می‌آیند. این ویژگی می‌تواند به جلوگیری از اختلال اضطرابی و اختلالات خواب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی کمک کند.
ویتامین مهم بعدی، ویتامین B۶ است که پیریدوکسین هم نامیده می‌شود. این ویتامین به متابولیسم بهتر پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها برای تولید انرژی کمک می‌کند و از همین طریق می‌تواند به کاهش خستگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی کمک کند.
ویتامین B۶ می‌تواند تولید سروتونین را افزایش دهد که باعث بهبودی خُلق‌وخو می‌شود. حتی تولید ملاتونین هم در بدن به‌واسطه مصرف ویتامین B۶ بیشتر می‌شود که نقش مهم و موثری در تنظیم خواب افراد دارد.
از یک طرف معلوم شده آهن در بدن انسان به تولید هورمون سروتونین کمک می‌کند و سروتونین واسطه شیمیایی است که بر کنترل خلق و خوی انسان تاثیر دارد، و از طرف دیگر برخی پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که شاید علت مشکلات و دردهای قبل از دوره ماهانه زنان و دختران جوان کمبود برخی هورمون‌ها یا مواد شیمیایی و واسطه‌های شیمیایی بدن باشد.
دکتر پاتریشیا چاکانوبدویا، متخصص زنان و فوق‌تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز زنان که یکی از پزشکان حاذق در این مطالعه بود، می‌گوید: «مطالعات ما نشان داده که اگر زنان مقدار کافی آهن در روز به بدن خود برسانند، مقدار کافی سروتونین در بدن آنها ترشح می‌شود و اینگونه علائم PMS در آنها کاهش خواهد یافت.» اما دکتر چاکانو یک توصیه ویژه هم برای شما دارد: «لطفا بلافاصله پس از خواندن مطلب سراغ خوردن غذاهای حاوی آهن یا مکمل‌های آهن نروید. باید حواستان باشد که خوردن آهن زیاد می‌تواند باعث افزایش بیش از حد آهن در بدن شما شود و تجمع آهن اضافی در بدن شما باعث ایجاد مشکل می‌شود، پس حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و با نظر او میزان مورد نیاز آهن روزانه بدنتان را به صورت رژیم غذایی یا مکمل به بدنتان برسانید.»

مضرات جگر گوسفندی:
مصرف بیش از حد جگر سیاه گوسفندی می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است موجب جذب کلسترول بیش از نیاز طبیعی و بالا رفتن آن در بدن شخص شود. همچنین ممکن است بر اثر مصرف بیش از حد جگر سیاه، آهن در بافت کبد و کلیه بیش از حد تجمع یافته که باعث آسیب به این اندام ها می شود. آقایان از این نظر بیشتر در خطر هستند و مصرف زیادی جگر ممکن است باعث بالا رفتن موسیستئین در بدن آن ها شود که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش