بی توجهی به مطالبات اصلاح طلبانه مردم باعث دلسردی شد/ اصلاح طلبی به اصلاحات باور دارد


بی توجهی به مطالبات اصلاح طلبانه مردم باعث دلسردی شد/ اصلاح طلبی به اصلاحات باور دارد

دبیر کل حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران گفت: اصلاح طلبی بر این باور است که این نظام اصلاح پذیر است. اگر این باور از بین برود دیگر اصلاحات معنی ندارد. اما برخی این نتیجه را به جامعه تحمیل کرده‌اند که امکان اصلاح وجود ندارد و در نتیجه اعتراضات شکل گرفت.

علی شکوری راد، در نشست «هم اندیشی اصلاحات» که روز جمعه-۲۱ اردیبهشت- در مرکز آموزشی شماره ۳ اصفهان برگزار شد، گفت: من لازم می دانم از دایره اطلاع رسانی حزب و همچنین دوستان عزیزمان دراصفهان تشکر کنم که برنامه کارگاه را برگزار کردند، همچنین از عزیزانی که از سراسر کشور در این کارگاه شرکت کردند. این یک کار تمام عیار حزبی بود که الگوی خوبی برای بقیه کمیته‌ها و دوایر حزب است تا بتوانند از این برنامه‌های پر بار، برگزار کنند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: با گذشت حدود یکسال از انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در اردیبهشت سال گذشته، بی مناسبت نیست تا گریزی به آن بزنیم. شرایط انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به گونه ای رقم خورد که بر خلاف تصوری که شاید تا ۶ یا ۷ ماه پیش از آن وجود داشت و برخی می‌گفتند که دولت برای ما کاری نکرده، برای چه ما در انتخابات شرکت کنیم، با فهم و درایت اصلاح طلبان که حامی اصلی رییس جمهور بودند، فضای سیاسی جامعه تغییر کرد.

شکوری راد ادامه داد: از زمستان سال ۹۵ تا ۲۹ اردیبهشت ۹۶ شاهد دگرگونی جدی در فضای سیاسی بودیم، جامعه از یک حالت نا امیدی به شرایط امید سوق پیدا کرد و نهایتا انتخابات سال ۹۶ رقم خورد. نقش اصلاح طلبان در شکل گیری فضای عمومی جامعه، مهم است.

دبیر حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ممکن است عده ای که در ساختن آن فضا نقش داشتند بگویند چه فایده ای داشت که مردم را تشویق کردیم تا در انتخابات شرکت کنند و روحانی با رای بالا انتخاب شد؟ اما از دولت انتظاری که می رفت را عملی نکرد. در دیماه سال گذشته اعتراضات مردمی در بستر نا امید کننده شکل گرفت و شاهد آن بودیم.

دو اشتباه رییس جمهور

شکوری راد تصریح کرد: دولت و رییس جمهور دو اشتباه مرتکب شدند؛ نخست، بستن کابینه بود و بخصوص در چیدن تیم اقتصادی، که بر خلاف انتظاری که می رفت تیم خود را تغییر دهد و آن را چابک‌تر و داناتر کند، دولت عناصر مورد انتقاد را نگه داشت و وزیر اقتصاد را که عملکردی نسبتا قابل قبول داشت را تغییر داد. تیم اقتصادی دولت بهتر نشد هیچ، چه بسا که بدتر نیز شد. نقش آقای جهانگیری هم که به عنوان معاون اول در دوره اول برجسته تر بود، کم رنگ شد.

وی افزود: دوم، آقای روحانی و همچنین دولتی که شکل گرفته بود وبه خصوص دفتر ایشان نسبت به مطالبات اصلاح طلبانه مردمی که رای داده بودند، بی تفاوتی نشان دادند. این باعث دلسردی مردم شد. اعتراضات دیماه در چنین بستری شکل گرفت؛ یعنی اصلاح طلبان حامی دولت، منفعل شده بودند.

بهره اشتباه اصولگرایان را کسان دیگر بردند

شکوری راد اضافه کرد: اصول‌گراها نیزیک اشتباه تاکتیکی بارز مرتکب شدند و فکر کردند در این شرایط می توانند یک جریانی را علیه دولت راه اندازی کنند. آنها از ابتدا با دولت مخالف بودند. آن اعتراضات البته یک جنبش بی سر بود، ولی مورد طمع و استفاده بخش هایی قرار گرفت که این ها تا زمانی که اصلاح طلبان همچنان به عنوان مرجع سیاسی بدنه جامعه شناخته می شدند، فرصت ظهور نداشتند و فکر کردند در این شرایط که اصلاح طلبان یک مقدار منفعل شده اند، فرصت و شرایط برای آنها مهیا است و به اعتراضات دامن زدند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران گفت: ولی اعتراضات چون بی سر بود، خیلی زود به خشونت گرایید و فرو خوابید، اما شوک بزرگی را به فضای سیاسی کشور و جامعه وارد کرد. هم به دولت هم به نظام و هم به اصلاح طلبان. این شوک در صورتی‌که از آن استفاده درستی بشود می‌تواند کارکرد مثبتی داشته باشد وگرنه می تواند مخرب باشد.

از آن روز این سوال که «چه می شود» در ذهن بسیاری از کسانی که در اعتراضات شرکت نداشتند، شکل گرفت؛ چون دامنه اعتراضات از لحاظ شهرهایی که درگیر شده بود زیاد بود، اما جمعیت زیاد نبود و حدود ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور برآورد می شود، بقیه بیشتر تماشاچی بودند و یا با اعتراضات همدلی می کردند، ولی مشارکت مستقیم نداشتند.

دبیر حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: بعد از فرو کش کردن اعتراضات، این سوال مطرح شد که بعد، چه می شود. با وجود اینکه در بدنه جامعه شاهد نوعی روگردانی نسبی از اصلاح طلبان بودیم و مردم می گفتند اصلاح طلبان کاری از پیش نبردند و بخشی از اصلاح طالبان نیز منفعل شده بودند، باز این تفکر وجود داشت که اگر بناست تحولی و یا اقدامی در کشور صورت گیرد، باز باید اصلاح طلبان میدان دار باشند و اصلاح طلبان باید این کار را انجام دهند.

وی افزود: بخش‌هایی از جامعه که به دعوت اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کرده بودند و حال دست آوردی را شاهد نبودند، در بین آنها سوال «چه می شود» بسیار فراگیر شده بود و ما هم فکر می کنیم «چه می شود» و حالا که مردم به شرایطی رسیده‌اند که از اصلاح طلبی هم عبور می‌کنند، بعد چه می شود؟

شکوری راد ادامه داد: جامعه به چه سرانجامی می خواهد برسد و درخلال هر اتفاقی که می خواهد بیافتد ما چکاره هستیم و چه کاری می توانیم انجام دهیم . اظهار نظرها بسیار متفاوت و متعدد بود این چه می شود فقط دلالت بر عملکرد دولت یا شرایط پیش آمده نداشت؛ وضعیت اقتصادی روند خوبی ندارد، در عرصه بین المللی ترامپ سرکار است و شرایط را هر روز بدتر و سخت تر می کند. این سوال مطرح بود چه بر سر ایران خواهد آمد؟ جنگ؟ تحریم؟و یا .... چه خواهد شد؟

دبیر حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: روسیه و چین که ظاهرا با ما هستند چه خواهند کرد؟ آیا سر بزنگاه ما را خواهند فروخت؟ آیا می توانیم به این تکیه گاه اتکا داشته باشیم؟ از طرف دیگر کشورهای منطقه یا اسرائیل و عربستان چه خواهند کرد؟ بنابراین در یک پروسه پر تنش بین المللی قرار داشتیم و تنش برای همه ما و مردم نگرانی ایجاد می کرد.

شکوری راد گفت: همچنین در مورد نقش رهبری نیز اظهار نظرها متفاوتی وجود داشت، آیا رهبری آنچنان که برجام را با یک نرمش قهرمانانه نجات داد، در سیاست داخلی هم این نرمش قهرمانانه صورت خواهد گرفت.

دبیر حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بعد از اعتراضات دی ماه، فشرده بحث و تحلیل کردیم این اتفاقات دلیلش چیست؟ بیانیه دادیم و در آن اشاره کردیم که می تواند با این اعتراضات برخورد مسئولانه صورت بگیرد و درسهای مفیدی گرفته شود. ما وارد یک ارزیابی دقیق تر از وضعیت نظام و کشور شدیم امیدوارم نتایج آن نیز استخراج و در اختیار دوستانم قرار بگیرد.

اصولگرایان دچار تضعیف گفتمان ائدولوژیک شده اند

وی افزود: اما قضیه اینجاست که اصول گرایان نیز در وضعیتی قرار دارند که بیش از اینکه اصلاح گرایان دچار انفعال شوند آنها دچار انفعال شده اند. شوک دیماه، شوک سنگینی بود، در ابتدا یک واکنش نسبتا مثبتی پیش آمد ولی تداوم پیدا نکرد. اصولگرایان نیز دچار تضعیف گفتمان ائدولوژیک شده اند و اتفاقی افتاده که آنها نیز در کنش سیاسی دچار مشکل هستند.

شکوری راد اضافه کرد: البته آن بخشی از اصولگرایان که اعتدال‌گرا هستند، وضعیت خوبی دارند، ولی بخشی که تندرو هستند، بر خوردهای عصبی نشان می دهند و در حال ورود به مرحله خود زنی هستند.

اصلاح طلبی بر این باور است که این نظام اصلاح پذیر است

شکوری راد با طرح این سؤال که اصلاح طلبان در این روند چه کاره هستند، گفت: اصلاحات یک تعریفی دارد که بر اساس این تعریف ما رفتار خودمان را تنظیم می کنیم . اصلاح طلبی بر این باور است که این نظام اصلاح پذیر است. اگر این باور از بین برود دیگر اصلاحات معنی ندارد. اما برخی این نتیجه را به جامعه تحمیل کرده‌اند که امکان اصلاح وجود ندارد و در نتیجه اعتراضات شکل گرفت.

دبیر حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: چنین وضعیتی این سوال را که «چه می شود» و «چه باید کرد» را شکل داده است. برخی بر خلاف کلیه تلاش‌هایی که اصلاح طلبان برای اصلاحات انجام داده اند تلاش کردند که بحران را برای اصلاح طلبان رقم بزنند، حرکت های اصلاح طلبان را ناکافی و نا کامل نشان دهند و نگذارند نتیجه عینی برای مردم به دست بیاید.

اطلاح طلبی حکومت محور و جامعه محور

شکوری راد توضیح داد: در فرآیند بررسی که ما داریم انجام می دهیم اصلاح طلبی دو بخش حکومتی و جامعه محور دارد؛ در سطح حکومتی وضعیت به گونه ای رقم خورد که زمانی که اصلاح طلبان دولت و مجلس را در اختیار دارند و اصلاحات بخش هایی از دولت را برای اصلاح در اختیار دارد، نتوانند کار انجام دهند وامکان تداوم وجود نداشته باشد.

شکوری راد اضافه کرد: ایده دیگری پیش آمد که اصلاح طلبی، جامعه محور باشد. در دوره اصلاحات باید جامعه محوری را پیشه کرد و به دنبال آن رفت، این نتیجه اش آن شد که خود زنی در انتهای دوره اصلاحات به وجودآمد و آن فرایندی که وجود داشت متوقف شد و با اشتباهاتی که پیش آمد وارد فازی شدیم که اصلاحلات کاملا متوقف شد و درسی که بعدها گرفته شد، در فرآیند حوادث سال ۸۸ که یک نوع گذر از اصلاح طلبی به اعتراضاتی بود که اصلاح طلبان قبلا دنبال می کردند و این امر عدم مشارکت را پیش روی بعضی ها گذاشت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت جمهوری اسلامی ایران گفت: در انتخابات مجلس نهم، شاهد بودیم که اصلاح طلبان به این نتیجه رسیدند که در انتخابات شرکت نکنند و نکردند. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تعارضی بین جامعه و کنش گران سیاسی پیش آمد و عده ای در تداوم روند عدم شرکت در انتخابات می گفتند انتخابات مال ما نیست، ولی عده ای می گفتند که زمانی که ما شرکت نکردیم چه اتفاقی افتاد و چه نتیجه ای را حاصل کردیم؟

انتخابات ۱۳۹۲؛ عدول از اصلاح طلبی به بهبود خواهی

شکوری راد افزود: فشار بدنه جامعه به کنشگران وارد و سبب شد بعد از تحولات سیاسی در انتخابات سال ۹۲ یک دست آورد بزرگ رقم بخورد، ما در آن انتخابات از اصلاح طلبی عدولی انجام دادیم به سمت بهبود خواهی. در حقیقت کاندیدایی را معرفی کردیم که اصلاح طلب نبود، ولی می توانست یک دست آورد رقم بزند و این اتفاق افتاد و از آن به بعد ما قدمهای بزرگ و برجسته ای را در انتخابات ۹۴ و ۹۶ برداشتیم.

شکوری راد اضافه کرد: البته موانعی که در مقابل اصلاح طلبان قرار داده شده باعث شد دستاوردهای لازم نشان داده نشود. حال آیا باید باز هم در انتخابات شرکت کنیم یا خیر؟اصل شرکت در انتخابات زمانی معنی و مفهوم پیدا میکند که بدنه اجتماعی مجاب شود که در انتخابات شرکت کند . در انتخابات اگر اکثریت را بدست آوریم می توانیم قدم هایی برداریم که دست آوردهایی برای ما داشته باشد.

وی تصریح کرد: من فکر کنم باید یک ارزیابی دقیق در خصوص شرایط سیاسی صورت گیرد. اگر شرایط مانند امروز و فردا انتخابات باشد، معلوم است که این انتخابات، دستاوردی برای اصلاح طلبان نخواهد داشت و ناگزیر هستیم مانند انتخابات نهم شرکت نکنیم و به مردم بگوئیم، خودشان تصمیم بگیرند. ولی خوشبختانه دو سال فاصله وجود دارد. اصلاح طلبان می توانند با تامل با بدنه جامعه به یک نتایج جدیدی دست یابند. یعنی ما نمی توانیم با شرایط امروزمان در انتخابات شرکت کنیم.

شکوری راد تشریح کرد: در این زمینه کاری که ما باید در این روزها انجام بدهیم و اولویت ما اینست که یک ارزیابی دقیق از شرایط جامعه بدست آوریم و تحول که لازم است در روش اصلاحات صورت گیرد چه چیزهایی است را دنبال و مطرح کنیم و در نهایت این تصمیم را بگیریم که رویکردمان نسبت به کنش سیاسی خصوصا در سال ۹۸ چگونه باید باشد و تصمیم لازم را بگیریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل