کهیر در دوران بارداری، درمان با طب سنتی


کهیر در دوران بارداری، درمان با طب سنتی

اگر شما هم دچار کهیرهای خارش‌دار دوران بارداری شده باشید، حتما می‌دانید که چقدر این خارشها آزار دهنده است.

اگر شما هم دچار کهیرهای خارش‌دار دوران بارداری شده باشید، حتما می‌دانید که چقدر این خارشها آزار دهنده است. گاهی ممکن است آنقدر محل کهیر را بخارانید که به خونریزی بیفتد. گاهی هم شما را از کارهای روزانه باز می دارد. علت بروز این کهیرها در دوران حاملگی هنوز مشخص نشده است اما گفته می‌شود به دلیل کشش زیاد در پوست زنان باردار برخی از آنتی ژن ها در محل آزاد می‌شوند که سرچشمه اصلی به وجود آمدن ضایعات هستند. این کهیرها معمولا در اواخر بارداری دیده می‌شود و معمولا بعد از تولد فرزند هم از بین می‌روند اما اگر خارش کهیرها به اندازه ای باشد که فعالیت های روزانه مادر را مختل کند، باید درمان شود.
برای راحت شدن از این کهیرهای خارش‌دار می‌توانید از توصیه‌های طب ایرانی کمک بگیرید.
سبب را ریشه کن کنید
درمان اکثر کهیرها چندان سخت نیست. در طب ایرانی رفع سبب بهترین روش درمان است. سبب کهیر تجمع مواد زاید آزاردهنده در پوست است که به علت افزایش مواد زاید بدن، به عضو کم اهمیت یعنی پوست ریخته شده است. بنابراین برای درمان مهمترین روش باز کردن مسیر دفع و خروج مواد زاید از بدن است.
یبوست را درمان کنید
در صورتی که دچار یبوست هستید حتماً یبوستتا ن را درمان کنید. یبوست یعنی دفع مدفوع کمتر از یک بار در روز یا دفعی که به سختی و با زور زدن و به شکل ناقص انجام شود. بهترین روش درمان یبوست داشتن تحرک کافی و خوردن غذاهای مناسب است. اگر یبوست دارید دست کم یک وعده در روز سوپ جو با سبزیجات بخورید. به عنوان چاشنی از رب انار و آلو و تمبر هندی تازه استفاده کنید.

گرمی را حذف کنید
گرمیجات شدت کهیر و خارش شما را زیاد می‌کنند. پس از غذاهای گرم یا گرمی زا مانند غذاهای تند، شور یا چرب؛ انواع غذاهای مصنوعی؛ آجیل‌های بوداده؛ تخم مرغ؛ بادنجان و ... پرهیز کنید.
شربت بخورید
صبح ناشتا شربت خاکشی گرم بخورید. استفاده ازخاکشی جوشانده هم می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. (به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری خاکشی را در یک لیوان آب جوش بریزید تا خیس بخورد و با کمی عسل میل کنید. اگر موثر نشد می توانید مخلوط آب و خاکشی را دو دقیقه بجوشانید). حتی در صورتی که دچار یبوست نباشید، باز هم مصرف خاکشی جوشانده کمک موثری در درمان کهیر شماست.
عرقیجات یادتان نرود
استفاده از داروهایی که عملکرد کبد را بهتر می کنند، بعد از رفع یبوست بهترین درمان است. ساده ترین دارو، ترکیب عرق کاسنی و شاهتره به نسبت مساوی حد اکثر تا میزان ۳ استکان کوچک در روز است. در صورت نیاز می توان کمی عرق همیشه بهار نیز به ترکیب عرق اضافه کرد.
داروهای طبع خنک مصرف کنید
بسیاری از داروهایی که طبع خنکی دارند را می‌توان به عنوان درمان کمکی و موضعی در معالجه کهیر به کار برد. یک مثال ساده و فراگیر آن، شستشوی بدن با سدر در موقع استحمام است. در این زمینه ترکیبات گوناگون و موثر بسیاری وجود دارد اما ترکیب ارزان قیمت و در عین حال موثر این است که مقداری شاهتره خشک و جوش شیرین را به نسبت مساوی با کمی ماست شیرین مخلوط کنید و در حمام روی بدن بمالید. سپس بعد از حداقل ده دقیقه بشویید.

حجامت موثر است
عده‌ای از متخصصان طب سنتی معتقدند حجامت، بهترین راه درمان کهیر است. اگر چه اغلب کهیرها به حجامت عام پاسخ می‌دهند، اما حجامت در بارداری توصیه نمی‌شود مگر اینکه منفعت آن برای زن باردار بیشتر از ضرر آن باشد. بنابراین اگر درمان‌های دیگر موثر نباشند، می‌توان از حجامت استفاده کرد. در این باره متخصص طب سنتی با توجه به شرایط بیمار باید تصمیم بگیرد که آیا انجام حجامت برای او مفید است یا مضر. البته توجه کنید که حتی اگر حجامت عام باعث درمان کهیر نشد؛ نباید از حجامت ساقین(که از بهترین حجامت ها برای رفع خارش بدن است) استفاده کنید؛ زیرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ادامه بارداری برای جنین شود.
دود کردن برخی داروها موثر است
علاوه بر این دود دادن برخی داروها نیز کمک زیادی به رفع خارش و تورم ناشی از کهیر می‌کند که در دسترس‌ترین آن، خاکشی یا عنبرنساراست که باید مثل اسفند دود داده شوند. البته فراموش نکنید که این درمان های موضعی، در معالجه کهیر، تنها نقش کمکی دارند و جای درمان‌های اصلی را نمی‌گیرند.
با زایمان بهتر می‌شوید
اگر چه بعضی از کهیرهای بارداری به درمان مقاوم هستند، اما این مساله معمولا ناشی از گرمتر بودن مزاج جنین نسبت به مادر است و با زایمان برطرف خواهد شد. اما اگر برایتان غیر قابل تحمل است زودتر به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی پرسپولیس را تحریم شد!