امروز یه دستگیره زیبا برای آشپزخانه را برایتان انتخاب کرده ام.از این دستگیره می توانید در سایزهای مختلف بدوزید و برای زیر قابلمه یا ظروف داغی که روی میز قرار میدهید استفاده کنید.این نمونه برای زیباتر کردن جهیزه عروس خانمها هم کاربرد دارد.

وسایل مورد نیاز:

پارچه نخی در سه رنگ و طرح پارچه سفید نخی لایی نمدی یا پشم شیشه وسایل خیاطی روبان یا نوار اریب

طریقه دوخت:

۱) ابتدا پارچه هایی را که تهیه کرده اید به مستطیل های مساوی ۵ * ۶٫۵ سانت برش بزنید.برای ردیف اول باید ۲۱ مستطیل برش بزنید.برای ردیف دوم ۱۵ مستطیل و برای ردیف سوم ۱۲ مستطیل برش بزنید.برای هر ردیف از مستطیلها باید از یک طرح پارچه استفاده کنید.

۲) برای بیس یا پایه کار باید از پارچه سفید ۲ دایره و از لایی یک دایره به قطر ۱۴ سانت ببرید.

۳) برای دایره داخلی که درروی کار قرار می گیرد یک دایره به قطر ۶٫۵ سانت ببرید.بهتر است این دایره از پارچه ای که در ردیف اول استفاده شده ،انتخاب شود.

۴) مستطیلهایی را که بریده اید باید تا کنید تا به شکل مثلث تبدیل شود .دو مرحله از تا کردن را در شکل زیر می بینید.

دستگیره چهل تکه

۵) دوباره یک تای دیگر اضافه می کنید تا مثلث شما کامل شود.تمام مستطیلها را به همین شکل تا کرده و با یک سوزن ته گرد یا بوسیله اتو کردن ثابت کنید.

دستگیره چهل تکه

۵) حالا باید پایه کار را آماده کنید. ۳ دایره ای را که از پارچه سفید و لایی بریده اید روی هم قرار دهید به طوری که لایی در زیر قرار گیرد.دور دایره را چرخ کنید و قسمت کوچکی را باز بگذارید.

دستگیره چهل تکه

۶) دایره را به رو برگردانید به طوری که لایی در وسط قرار گیرد و قسمتی را که باز گذاشته اید با دست پس دوزی کنید.دایره آماده شده را اتو کنید.

توجه: اگر می خواهید دستگیره را آویزان کنید باید یک تکه روبان یا نوار اریب را دولا کرده و در قسمتی که باز گذاشته اید قرار داده و بدوزید(پس از پشت و رو کردن دایره)و سپس لبه قسمت باز را تو زده و سردوز کنید.

دستگیره چهل تکه

۷) حالا ردیف اول مثلث ها را دور دایره بچینید .۲۱ مثلث باید طوری دور دایره چیده شود که لبه ی مثلثها همه به یک سمت روی هم قرار گیرد

دستگیره چهل تکه

۸) روی مثلثها را چرخ کنیدتا به دایره متصل شوند.

دستگیره چهل تکه

شکل کامل شده ردیف اول.

دستگیره چهل تکه

۹) نوبت چیدمان ردیف دوم است . به همان شکلی که در بالا عمل کردید ،ردیف دوم را هم چیده و بدوزید .سعی کنید که مثلثهای ردیف دوم ،بین دو مثلث ردیف اول قرار گیرد.

دستگیره چهل تکه

۱۰) ردیف سوم را به همین ترتیب بدوزید و سپس دایره داخلی را روی آنها قرار داده و با چرخ دور آنرا زیگزاگ بزنید.

دستگیره چهل تکه

دستگیره زیبای شما آماده است .می توانید در ست آشپزخانه خود از آن استفاده کنید.

دستگیره چهل تکه

با استفاده از پارچه های باقیمانده ، ست دستگیره خود را کامل کنید.

دستگیره چهل تکه

شاد و سربلند باشید:)