بازی و خلاقیت


بازی و خلاقیت

بازی و خلاقیت: نویسنده : نسیبه کمالی/روانشناس خانواده تخمین مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه خلاقیت در ساخت اسباب بازی برای لذت بخش کردن بازی...

بازی و خلاقیت:

نویسنده : نسیبه کمالی/روانشناس خانواده

تخمین مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

خلاقیت در ساخت اسباب بازی برای لذت بخش کردن بازی ها:

خلاقیت عبارتست از به کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید. با توجه به تعریف خلاقیت اگر فرصتى ایجاد شود که کودکى بتواند مغز و دست‌هاى خود را به‌کار گیرد، قادر خواهد بود که به کمک نیروى ابتکار و ابداع خود، از چیزهاى بى‌فایده و بى‌اهمیت که ممکن است پدر و مادر خواسته باشند دور بریزند، اسباب‌بازى‌هاى بسیار جالب و سرگرم‌کننده‌اى بسازد. کودکان از وسایلى مانند میخ، میله‌هاى فلزى بلند و کوتاه، نخ، سیم‌هاى نازک و ضخیم، ظروف کهنه، درپوش باتری، قوطى کنسرو، کارتن، جعبه‌هاى مسواک و داروها، قوطى‌هاى خالى کبریت، سرقیچى و پارچه‌هاى اضافى از خیاطی، قرقره‌هاى اضافی، چوب و تخته‌هاى اضافى و دور ریختنى از نجارى‌ها، چرخ اسباب‌بازى‌هاى خراب شده و دیگر وسایل اضافى چیزهائى مى‌سازند که براى کودک بسیار جالب و لذت‌بخش است و هیچ اسباب‌بازى گرانبهائى نزد او مانند آن ارزشمند نیست و با آن برابرى نمى‌کند.

ساخت اسباب بازی توسط کودکان برای بازی فواید بسیاری دارد که در ذیل به چند مورد از این فواید اشاره میکنیم:

1- وقتى کودک چیزى مى‌سازد، حس اعتماد و اطمینان به خود در وى افزایش مى‌یابد و سبب رشد اعتماد به نفس کودک مى‌شود.
2- استعداد هنری کودک شکوفا و پرورش می یابد.
3- بین دست و چشم توانایی فکر کردن ، هماهنگی ایجاد میشود.
4- حافظه دیداری کودک تقویت میشود.
5- ابتکار عمل و خلاقیت کودک شکوفا میشود .

در دنیای کودکان تنوع وجود دارد و آنها اسباب بازی جدید ومتنوع، طلب می کنند و به این تغییر و تنوع نیاز دارند، زیرا کهدوست دارند: گاهی خلاق و سازنده باشند و گاهی شلوغ وپرخاشگر و یا مضحک، زمانی آرامش می خواهند و زمانی ستیزبا دیگران را می پسندند. گاهی از گوش کردن به یک داستان یاشعر لذت می برند و گاهی از خواندن سرود و آواز، زمانی ازصدای طبل و زنگ خوششان می آید و زمانی از نقاشی و همهاین موارد به وسیله اسباب بازی مورد نظر برای آنها خوشایندتراست.

از میان اسباب بازی ها دو اسباب بازی توپ و کاغذ رنگی در بین کودکان محبوبیت بیشتری دارد.

به وسیله توپ می توانند از همان اوایل کودکی به این سو و آنسو حرکت کنند و انواع بازی را داشته باشند .و با کاغذ های رنگی انواع کار دستی ها را بسازند و با این اعمال موجبتقویت عضلات و هماهنگی چشم و دست وفکر شوند. یک بازیمطلوب برای کودکی که در حالت لذت بردن از بیان کلمات است،نظر افکندن بر یک کتاب، تصویر یا مجله است.

باتوجه به ابزار توپ و کاغذ رنگی دو بازی را برای نمونه معرفی میکنیم.

بازی اول : بازی کارت های رنگی

هدف بازی:

بالا بردن قدرت درک و تشخیص رنگ ها در کودک ، بالا بردنقدرت حافظه دیداری

وسایل بازی:

کارت های رنگی

نحوه بازی:

تعدادی کارت رنگی، از هر رنگ دو عدد، آماده می کنیم. پشتاین کارت ها همه باید یک رنگ باشد. مادر کارت ها را روی زمینمی چیند و از کودکش می خواهد یک کارت را بردارد، به آن نگاهکند و رنگ آن را بگوید و آن را وارونه روی زمین بگذارد. سپسکارت دیگری را بردارد و رنگ آن را بگوید و هر وقت رنگ مشابهاولی را دید آن را روی کارت اولی بگذارد. بازی به این شکلادامه می یابد تا تمام کارت ها وارونه شود.

نکته: برای درست کردن کارت ها میتوان با کودک مشارکت کنید اول کارت ها را طراحی و آماده کنید و بعد شروع به بازی کنید.

بازی دوم : قاشق و توپ پینگ پونگ

هدف بازی:

برقراری ارتباط مشارکت در گروهی – تقویت خلاقیت و بالا بردن تمرکز در کودک

وسایل بازی :

توپ پینگ پنگ.قاشق.سبد.

بچه ها در گروه های سه نفره قرار و با کمک قاشق توپ را ازهم تیمی خود در نیمه راه میگیرند و در سبدی که در انتهای راهاست میرسانند.توپی که به زمین پرت شود را نمیتوانند از زمینبردارند باید برگردند و توپ جدیدی از هم تیمی خودبگیرند.مربی یک زمان خاصی را باید بیان کند و با بچه هایدیگر بشمارند تا کودکان در حال بازی متوجه زمان باشند.در آخر بازی هر تیم با تعداد توپی که در سبد جمع کرده است باید در کنار هم بچینند و شکلی جدید را بسازند.

اسباب بازی، اعتماد بنفس، بازی، تقویت، حافظه دیداری، خلاقیت، رشد، لذت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرزند پروری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید