نشانه هایی که وقع سکته مغزی را گزارش می کنند


علائم سکته مغزی می تواند به دلیل بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ های خون رسان مغز ایجاد گردد. خطر بروز سکته مغزی در بانوان به دلایل بیماری های ژنتیک، موارد هورمونی، مصرف بعضی از داروها، پیامدهای ناشی از زایمان بیشتر از آقایان است. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک لخته خون سبب مسدود شدن شریان خون رسان به مغز شود یا یکی از رگ های خونی پاره و مانع...

علائم سکته مغزی می تواند به دلیل بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ های خون رسان مغز ایجاد گردد. خطر بروز سکته مغزی در بانوان به دلایل بیماری های ژنتیک، موارد هورمونی، مصرف بعضی از داروها، پیامدهای ناشی از زایمان بیشتر از آقایان است. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک لخته خون سبب مسدود شدن شریان خون رسان به مغز شود یا یکی از رگ های خونی پاره و مانع خون رسانی به بخشی از مغز شود. بعد از چند دقیقه از بروز این حادثه سلول های مغز شروع به مردن می کنند. با وقوع سکته مغزی فرد در خطر مرگ قرار می گیرد، باید بدانید که متاسفانه سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در دنیا می باشد.

آمارهای موجود نشان می دهد که مردم در ایران ده سال زودتر از سایر کشورها به سکته قلبی و مغزی دچار می شوند. دلیل سکته مغزی در مردم ایران زمین، کم تحرکی، مصرف بیش از اندازه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و رژیم نامناسب غذایی می باشد.

به طور معمول علائم سکته مغزی پیش از بروز بسیار جزئی هستند و علائم هشدار دهنده به حساب نمی آیند. بعد از بروز سکته مغزی فرد بیمار باید به سرعت در بیمارستان بستری شود تا از ایجاد صدمات دائمی در مغز جلوگیری شود. عوارضی که بعد از این سکته مغزی ایجاد می شود بسته به محل سکته و وسعت بافت های گرفتار شده، متفاوت است. عوارض این نوع سکته از عارضه های خفیفی همچون تاری دید تا عارضه های فلج کننده دائمی و یا حتی مرگ متغیر است.

اگر علامت های سکته مغزی در بیست و چهار ساعت اول از بین برود، این وضعیت را حمله ایسکمی گذرا می گویند که یک نشانه هشدار دهنده از بروز احتمالی یک سکته مغزی در آینده می باشد. در ادامه بیشتر با علائم و نشانه های سکته مغزی آشنا خواهید شد.

علائم سکته مغزی :

در بیشتر اشخاص علائم سکته مغزی به سرعت بعد از چند دقیقه بعد از وقوع سکته خود را نشان می دهد. البته این علائم بسته به محل سکته و تعداد و مقدار بافت های درگیر شده متفاوت است که به شرح زیر می باشد:

ضعف و کرختی صورت، باوها و پاها به خصوص در یک طرف بدن فلج صورت، بازو و پا در همان طرف بدن عدم تعادل و لنگیدن ایجاد اختلال در تکلم و یا عدم درک کلام ایجاد اشکال در بلعیدن سوزش و کرختی قسمت های از بدن عدم درک موقعیت و وضعیت دو بینی، تاری دید، از دست دادن بینایی به ویژه در یک چشم سردرد های شدید و ناگهانی از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، ایجاد اختلال در قضاوت سرگیجه بی علت و سقوط ناگهانی بی اختیاری ادرار و مدفوع اشکال در پیدا کردن کلمات و عدم فهم کلام دیگران عدم توانایی در انجام حرکات

اگر سکته مغزی شدید باشد، بخش هایی از مغز که کنترل تنفس و فشار خون را به عهده دارند درگیر شده و امکان دارد که شخص به کما برود و خطرات مرگباری را به دنبال دارد.

نشانه هایی که وقع سکته مغزی را گزارش می کنند

در هنگام بروز سکته مغزی چه کارهایی باید انجام داد؟

حال که با علائم سکته مغزی آشنا شدید لازم است که بدانید در سکته مغزی ثانیه ها نیز دارای اهمیت هستند و باید جدی گرفته شوند:

علائم سکته مغزی را نادیده نگیرید حتی اگر تنها یک علامت داشتید و یا به سرعت علایم برطرف شدند زمانی که علایم سکته مغزی شروع شده است را به خاطر بسپارید زیرا دانستن آن کمک فراوانی به پزشک می کند اگر هر یک یا چندین نشانه را با هم داشتید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید تا شما را سریعا به بیمارستان برساند.

نشانه هایی که وقع سکته مغزی را گزارش می کنند

عوامل خطرزا که سبب بروز سکته مغزی می شود:

بیماری های مزمنی که سبب بروز سکته مغزی می شود، شامل:

فشارخون بالا کلسترول بالا دیابت چاقینشانه هایی که وقع سکته مغزی را گزارش می کنند

رفتارهای نامناسبی که بروز سکته مغزی را افزایش می دهد، شامل موارد زیر می باشد:

سیگار کشیدن نوشیدن الکل عدم تحرک و ورزش نکردن تغذیه نامناسب

نشانه هایی که وقع سکته مغزی را گزارش می کنند

علایم سکته مغزی را جدی بگیرید و در صورت مشاهده به سرعت خود را به بیمارستان برسانید. گاهی اوقات سکته های مغزی جنبه ارثی دارند. برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سکته ها رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن، پرهیز از استعمال سیگار و نوشیدن الکل می تواند موثر باشد و افرادی که دچار سکته شده اند باید برای درمان طبق دستور پزشک عمل کنند و از یاد نبرند که بعد از بهبود باید بسیار از سلامت خود مراقبت کنند زیرا احتمال بازگشت مجدد این بیماری وجود دارد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا