«نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن»


«نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن»

«نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن» تعریفی از موضوع تاریخ در قرآن و ویژگیهای تاریخ نگاری قرآنی ارائه داده که گامی ابتدایی در تعریفی اسلامی از تاریخ است. ]]>

با آثاربرگزیده کتاب سال حوزه؛

«نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن»
«نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن» تعریفی از موضوع تاریخ در قرآن و ویژگیهای تاریخ نگاری قرآنی ارائه داده که گامی ابتدایی در تعریفی اسلامی از تاریخ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
«نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن»
کتاب «نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن» اثرمحمدحسین دانش کیا که درگروه علمی ، تاریخ، سیره و تراجم ازسوی دفتر نشر معارف به چاپ رسیده درهمایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شده است .

قرآن، برای رسیدن به اهداف خود، دانش های متعددی، از جمله تاریخ را با روش خاص خود به کار برده است. بنابراین، منبع مطمئنی برای اطلاع از حوادث تاریخی صدر اسلام به شمار می رود.

پژوهش حاضر، با همین نگاه، به دنبال مقایسه گزارش های «برخی منابع تاریخی » با «قرآن » است. بنابراین، پرسش اصلی خود را بر تفاو تها و شباهت های این دو گروه گزارش بنا گذاشته و در صدد است با کشف پاسخ آن، روش پرداختن قرآن به گزارش های تاریخی و وجوه تمایز آن با تاریخ نگاری مسلمانان را به دست دهد.

این تحقیق، برای بررسی گزارش های منابع تاریخی و مقایسه آن با قرآن، تنها به سه غزوه از مهم ترین غزوات نبی اعظم اکتفا کرده است. این سه غزوه، بازتاب وسیع تری در قرآن و منابع منتخب ( سیره ابن هشام، تاریخ طبری و مغازی واقدی) داشته اند.

روش تحقیق این اثر، «تحلیلی تطبیقی » است که از روش های قرآن برای ایجاد تحول بینشی به شمار می رود. امامان معصوم (علیهم السلام) هم گونه ای از این روش را در بررسی صحت و سقم گزاره های تاریخی به کار برده اند.

برخی یافته های این پژوهش عبارت اند از: دستیابی به موضوع های مشترک با کتب تاریخی یا موضوع های نزدیک به هم با اختلاف رویکرد، بیان تفاوتهای موضوعی، چینشی، نحوه ارتباط موضوع ها، الگوی ارائه مطالب و الگوهایی از هر غزوه، یافتن برخی تعارض ها میان قرآن و منابع تاریخی.

این اثر، تعریفی از موضوع تاریخ در قرآن و ویژگیهای تاریخ نگاری قرآنی ارائه داده که گامی ابتدایی در تعریفی اسلامی از تاریخ است. همچنان که الگویی قرآنی را برای درس تاریخ صدر اسلام، به استادان این رشته پیشنهاد داده است.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی