خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9


خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

اسید فولیک با عناوین فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود. خواص اسید فولیک برای رشد بافت‌ها، سلول‌ها، و مغز بسیار مهم است. وجود اسید فولیک عنصری حیاتی برای تقسیم سلولی است که برای تولید مواد ژنتیکی، دی ان ای، ضرورت دارد. در این مقاله، قصد داریم درباره خواص اسید فولیک ، اهمیت این ویتامین و هم‌چنین عوارض جانبی آن مطالبی را عنوان...

اسید فولیک با عناوین فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود. خواص اسید فولیک برای رشد بافت‌ها، سلول‌ها، و مغز بسیار مهم است. وجود اسید فولیک عنصری حیاتی برای تقسیم سلولی است که برای تولید مواد ژنتیکی، دی ان ای، ضرورت دارد. در این مقاله، قصد داریم درباره خواص اسید فولیک ، اهمیت این ویتامین و هم‌چنین عوارض جانبی آن مطالبی را عنوان کنیم.

خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

ولی پیش از آن‌که درباره اسید فولیک و فواید آن صحبت کنیم، فهرست مختصری از منابع غذایی غنی از اسید فولیک را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

منابع غذایی اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین B9 به طور طبیعی در برخی مواد غذایی نظیر موارد زیر یافت می‌شود:

الف. مرکبات و آب مرکبات
ب. لوبیا، نخود، و حبوبات
پ. سبزیجات پهن برگ نظیر اسفناج و بروکلی
ت. ملون و موز
ث. آب گوجه فرنگی
ج. قارچ و مارچوبه
چ. گوشت پرندگان، و دل و جگر گوسفند
ح. سبوس گندم
خ. غلات صبحانه‌ی غنی شده

اکنون، به خواص اسید فولیک می‌پردازیم.

۱. خواص اسید فولیک در دوران بارداری

اسید فولیک در طول دوره‌ی پیش از بارداری و دوران بارداری بسیار مفید است. ویتامین B9 یا همان اسید فولیک به طور گسترده برای پیشگیری از نقایص هنگام تولد، بهبود رشد جنین، و افزایش احتمال بارداری کاربرد دارد. توصیه می‌شود زنانی که می‌خواهند باردار شوند، روزانه از مکمل‌های ویتامین استفاده کنند تا به مقدار کافی اسید فولیک به بدن‌شان برسانند. زنان باردار باید در طول دوران بارداری‌شان از مکمل‌های اسید فولیک استفاده کنند. با وجود این، مکمل‌های اسید فولیک باید بر اساس دوزهای تجویز شده توسط پزشک متخصص مصرف شوند.

مصرف اسید فولیک در دوران بارداری نه فقط از بروز نقایص جدی لوله‌ی عصبی در نوزاد پیشگیری می‌کند، بلکه از نوزاد در برابر سایر مشکلاتی نظیر موارد زیر نیز محافظت می‌کند:

الف. کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد
ب. ضعف رشد جنین در رحم
پ. لب شکری شدن نوزاد
ت. زایمان زودرس
ث. سقط جنین

اکنون این سوال مطرح می‌شود که در طول دوره‌ی بارداری به چه میزان باید اسید فولیک مصرف کرد. دوزهای توصیه شده برای مصرف اسید فولیک در دوره‌ی بارداری از قرار زیر هستند:

الف. روزانه ۴۰۰ میکروگرم برای زنانی که برای بارداری تلاش می‌کنند
ب. روزانه ۴۰۰ میکروگرم برای سه ماهه‌ی اول بارداری
پ. روزانه ۶۰۰ میکروگرم از ماه چهارم تا ماه نهم بارداری
ت. روزانه ۵۰۰ میکروگرم برای دوره‌ی شیردهی

خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

۲. خواص اسید فولیک برای افسردگی

اسید فولیک برای درمان افسردگی و بهبود توانایی کنترل بر خلق و خو کاربرد دارد. برای حفظ کارکرد مناسب مغز باید به اندازه‌ی کافی فولات یا همان ویتامین B9 مصرف کنید. اسید فولیک به عنوان منبعی بسیار عالی جهت تحریک بدن به واکنش در برابر داروهای ضد افسردگی به شمار می‌رود.

برخی مطالعات نشان می‌دهند، آدم‌هایی که دارای سطح اندکی از اسید فولیک در بدن‌شان هستند، به خوبی در برابر داروهای ضد افسردگی واکنش نشان نمی‌دهند. به علاوه، وجود مقدار کافی اسید فولیک (ویتامین B9) در بدن، مستقیما می‌تواند باعث کاهش سطوح استرس و افسردگی شود.

اسید فولیک حاوی ترکیبی به نام اسید لوومفولیک (ال – متیل فولات)، که تنهایی شکلی از این ویتامین است که نقش مهمی در ترکیب انتقال دهنده‌ی عصبی در بدن ایفا می‌کند. به بیان دقیق‌تر، اسید لوومفولیک باعث تسهیل در ساخت دوپامین، سروتونین، و نوراپی‌نفرین می‌شود؛ این‌ها سه نوع از انتقال‌ دهنده‌هایی عصبی هستند که واقعا باعث تنظیم خلق و خو می‌شوند، و می‌توانند احساس افسردگی و استرس را در افراد کاهش دهند.

۳. خواص اسید فولیک برای گوارش

اسید فولیک (ویتامین B9) با همکاری ویتامین B12 و ویتامین C به گوارش و استفاده از پروتئین در بدن کمک می‌کند.

۴. خواص اسید فولیک برای درمان آکنه

اسید فولیک به همراه سایر آنتی‌اکسیدان‌های مهم، به دفع سموم از بدن کمک می‌کند؛ این کار می‌تواند به کاهش بروز آکنه (جوش) در پوست صورت منجر شود. ولی، باید هم‌چنین به این نکته توجه کنیم که مصرف بیش از اندازه‌ی این ویتامین می‌تواند به افزایش رشد آکنه، لک، و خشکی پوست منجر شود.

۵. خواص اسید فولیک برای رشد مو

اسید فولیک در فرایند رشد موها نقش مهمی ایفا می‌کند. این ویتامین باعث تجدید سلول‌هایی می‌شود که به رشد مو کمک می‌کنند. کمبود اسید فولیک می‌تواند به سفید شدن زودهنگام و ریزش مو منجر شود.

۶. خواص اسید فولیک برای گلبول‌های قرمز خون

ویتامین B9 کارکرد مهمی در ایجاد گلبول‌های قرمز خون دارد. هم‌چنین گلبول‌های سفید خون نیز با کمک مکمل‌های فولات (اسید فولیک) تولید می‌شوند.

۷. خواص اسید فولیک برای درخشندگی پوست

مصرف مناسب و به اندازه‌ی اسید فولیک می‌تواند باعث ایجاد درخشندگی طبیعی و سلامتی و رطوبت پوست شود.

۸. خواص اسید فولیک برای درمان بیماری قلبی

اسید فولیک، به همراه ویتامین B12، از راه‌های مختلفی به سلامت قلب کمک می‌کند. این دو ویتامین به کاهش خطر لخته شدن خون کمک می‌کنند؛ وجود لخته در جریان خون به بروز بیماری قلبی و عروقی منجر می‌شود. بنابراین، مصرف این دو ویتامین به کاهش خطر سکته‌ی قلبی کمک می‌کند.

خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

۹. خواص اسید فولیک برای درمان سرطان

فولات یا همان ویتامین B9 می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری کند. با مصرف مکمل‌های حاوی اسید فولیک می‌توانید از خود در برابر سرطان روده محافظت کنید. هم‌چنین این ویتامین به پیشگیری از سرطان دهانه‌ی رحم و سرطان پانکراس (لوزالمعده) کمک می‌کند.

۱۰. خواص اسید فولیک برای سفتی پوست

اسید فولیک به بهبود سفتی و زیبایی پوست انسان کمک می‌کند. این ویتامین هم‌چنین باعث کاهش نشانه‌های پیری پوست می‌شود.

۱۱. خواص اسید فولیک برای درمان آلزایمر

مصرف ویتامین B9 (فولات) به میزان کافی ممکن است به بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر نیز کمک کند. اسید فولیک هم‌چنین به پیشگیری از ضعف حافظه‌ی ناشی از افزایش سن نیز کمک می‌کند. بسیاری از پژوهشگران دریافته‌اند، هموسیستئین نقش مهمی ابتلای آدم‌ها به بیماری‌ها مربوط به مغز، از جمله بیماری زوال عقل یا آلزایمر، ایفا می‌کند. اسید فولیک باعث متابولیسم (سوخت و ساز) هموسیستئین،‌ و تبدیل آن به متیونین می‌شود؛ به این ترتیب، اسید فولیک می‌تواند از انباشته شدن مقدار زیادی هموسیستئین در بدن پیشگیری کند.

هم‌چنین بسیاری از مطالعات تجربی ثابت کرده‌اند، اسید فولیک در محافظت از آدم‌ها در برابر بیماری آلزایمر بسیار موثر است. طی یک مطالعه‌ی علمی، ۵۷۹ مرد و زن ۶۰ سال به بالا مورد آزمایش قرار گرفتند. به این افراد روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک داده شد؛ نتیجه‌ی این آزمایش شگفت‌انگیز بود، زیرا میزان احتمال ابتلای این افراد به بیماری آلزایمر نسبت به گروهی دیگری که به مقدار کافی اسید فولیک مصرف نکرده بودند، تا ۵۰ درصد کاهش یافته بود.

۱۲. خواص اسید فولیک برای دیابت

اسید فولیک می‌تواند میزان چربی موجود در خون را کاهش دهد. این مسئله ممکن است به کنترل چاقی و در نتیجه، پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند.

۱۳. خواص اسید فولیک برای باروری در مردان

مصرف اسید فولیک برای پدران آینده نیز بسیار مهم است. این ویتامین با اصلاح شمار و قابلیت تحرک اسپرم‌ها به وقوع بارداری کمک می‌کند. این خبر برای مردانی که قصد ازدواج دارند یا به تازگی ازدواج کرده‌اند، خبر بسیار خوبی است. مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از اسید فولیک قدرت باروری مردان را افزایش می‌دهد؛ این مسئله از طریق بسیاری از مطالعات علمی تایید شده است. بنابراین، مطالعات علمی متعددی در این خصوص انجام شده‌اند، و طبق نتایج آن، اسید فولیک در فرایند تولید اسپرم (اسپرماتوژنز) نقش مهمی ایفا می‌کند و بر کارکرد آن تاثیر می‌گذارد.

نتایج مطالعه‌ای که در ۲۰۱۲ به عمل آمد، نشان داد، تحرک اسپرم مردانی که مشکوک به ناباروری بودند، پس از مصرف مکمل‌های غذایی حاوی اسید فولیک، به سرعت بهبود یافت؛ و به این ترتیب، بیش‌تر مردان شرکت کننده در این مطالعه، در نهایت، به آرزوی‌شان دست پیدا کردند. به علاوه، طبق نتایج یک مطالعه‌ی دیگر، اسپرم مردانی که دارای سطح پایینی از اسید فولیک در بدن‌شان هستند، بیش از دیگران، ممکن است دارای ساختار کروموزومی ناصحیح باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید به سرعت بچه‌دار شوید، باید بی‌درنگ به مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالایی از اسید فولیک روی بیاورید.

۱۴. خواص اسید فولیک برای درمان عفونت لثه

برای درمان عفونت‌های لثه می‌توان اسید فولیک (ویتامین B9) را مستقیما روی لثه‌ها مالید.

خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

۱۵. خواص اسید فولیک برای درمان کم خونی

امروزه، کم خونی یکی از مشکلات به شدت شایعی است که بسیاری از آدم‌ها را، از کودکی تا پیری، مبتلا می‌کند. زنان بیش از مردان در معرض کم خونی هستند، زیرا معمولا آن‌ها سلامت رژیم غذایی و مشکلات سلامتی‌شان را نادیده می‌گیرند. اگر تمام وقت احساس خستگی می‌کند و چهره‌تان بی رنگ و روح است و غالبا دچار سردرد هستید، باید جهت تشخیص ابتلا به کم خونی آزمایش‌های لازم را به عمل بیاورید. سایر علائم این بیماری شامل تنگی نفس، درد قفسه‌ی سینه، سردرد، و تپش قلب هستند.

مصرف آهن و اسید فولیک نه تنها از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند، بلکه به درمان آن نیز کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون به آهن نیاز است. علاوه بر آهن، فولات نیز با کمک ویتامین B12 به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. اگر می‌خواهید به اندازه‌ی کافی خون در رگ‌های‌تان جریان داشته باشد، به میزان مورد نیاز در هر روز، آهن و اسید فولیک مصرف کنید.

۱۶. خواص اسید فولیک برای درمان قاعدگی

برخی زنان در طول دوران قاعدگی‌شان خون زیادی از دست می‌دهند. اگر در طول این دوران خونریزی شدید دارید و احساس خستگی مفرط می‌کنید، به احتمال زیاد دچار کمبود آهن و اسید فولیک (ویتامین B9) شده‌اید. مصرف مواد غذایی غنی از آن و اسید فولیک به بهبود این وضعیت کمک می‌کند. اگر احساس می‌کنید به مصرف مکمل نیاز دارید، حتما با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

۱۷. خواص اسید فولیک برای پیشگیری از سکته مغزی

از آن جا که اسید فولیک می‌تواند باعث متابولیسم (سوخت و ساز) هموسیستئین شود و آن را به متیونین تبدیل کند، می‌تواند از شما در برابر سکته مغزی محافظت کند. هموسیستئین به طور عمده به عنوان عاملی برای افزایش خطر بروز سکته مغزی شناخته می‌شود، و بسیاری از مطالعات علمی نیز این مسئله را تایید کرده‌اند.

اخیرا نتایج یک مطالعه‌ی علمی نشان داد، آدم‌هایی که در قلب‌شان دارای سطوح بالایی از هموسیستئین هستند، تا چهار برابر بیش‌تر از آن‌هایی که سطوح پایینی از هموسیستئین در قلب‌شان دارند، در معرض سکته‌ مغزی هستند. با وجود این، ارتباط مستقیم میان بالا بودن سطح هموسیستئین و افزایش احتمال سکته مغزی هم‌چنان ناشناخته باقی مانده است.

۱۸. خواص اسید فولیک برای تنظیم سطح کلسترول

این نیز خبر خوب دیگری برای افرادی است که کلسترول‌تان خون‌شان بسیار بالا است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند، افزودن اسید فولیک به بدن برای تنظیم و حفظ سطوح کلسترول بسیار مفید است، و هم‌چنین سطح کلسترول ال دی ال را نیز کاهش می‌دهد.

به علاوه، اسید فولیک به تبدیل کربوهیدرات به قند، و هم‌چنین متابولیسم (سوخت و ساز) چربی و پروتئین در بدن کمک می‌کند.

صفرا ماده‌ای است که از کلسترول تولید می‌شود و برای گوارش چربی بسیار مفید است. مصرف اسید فولیک به میزان کافی، تولید صفرا را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، سطوح کلسترول کاهش می‌یابند. در واقع، نتایج مطالعه‌ای در کشور لهستان نشان داد، مصرف روزانه‌ی ۰.۴ میلی‌گرم اسید فولیک به مدت ۱۲ هفته به اندازه‌ی قابل توجهی میزان کلسترول ال دی ال را در بدن کاهش می‌دهد.

۱۹. پیشگیری از تباهی لکه زرد چشم در اثر افزایش سن

اسید فولیک برای کاهش خطر ابتلا به تباهی لکه زرد چشم در اثر افزایش سن (دژنراسیون وابسته ‌به ‌سن ماکولا) نیز مفید است. بهتر است بدانید، این بیماری به عنوان علت اصلی نابینایی در بسیاری از آدم‌ها به شمار می‌رود. بر اساس نتایج مطالعه‌ای در مدرسه پزشکی هاروارد، مصرف اسید فولیک با کاهش احتمال ابتلا به تباهی لکه زرد چشم در اثر افزایش سن در ارتباط است.

طی این مطالعه، گروهی از زنانی را که در معرض ابتلا به تباهی لکه زرد قرار داشتند، گرد هم جمع کردند؛ به بخشی از آن‌ها مکمل‌های ویتامین B (شامل اسید فولیک یا ویتامین B9) دادند، و سایرین فقط تحت کنترل دارویی قرار گرفتند.

خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

طبق نتایج این مطالعه، آن گروه از زنان که مکمل ویتامین B مصرف کرده بودند، در مقایسه با سایر افراد، کم‌تر به بیماری تباهی لکه زرد دچار شدند. بنابراین، جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از همین امروز به مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک بپردازید.

۲۰. تقویت و محافظت از دستگاه عصبی

وجود اسید فولیک یا همان ویتامین B9 برای تقویت و محافظت از دستگاه عصبی در برابر ابتلا به بیماری‌ مربوط به کاهش سرعت پردازش حافظه در مغز یا همان زوال عقل (دمانس) بسیار ضروری است.

برخی مطالعات تایید کرده‌اند، افزودن اسید فولیک به رژیم غذایی می‌تواند جهت محافظت از افراد در برابر ابتلا به زوال عقل در سنین پیری بسیار موثر باشد. در واقع،‌ مصرف اسید فولیک کارکرد شناختی را در بسیاری از آدم‌ها بهبود می‌بخشد.

طبق نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی پزشکی لنست منتشر شد، هموسیستئین یکی از عوامل اصلی بروز بیماری زوال عقل است. هم‌چنین هموسیستئین ممکن است به هیپوکامپ آسیب برساند. به علاوه، پژوهشگران در این مطالعه گزارش دادند، وضعیت شرکت کنندگانی که از اسید فولیک استفاده کرده بودند، در مقایسه با آن‌هایی که پلاسیبو (دارونما) مصرف کرده بودند، در آزمایش‌های شناختی به شکل قابل توجهی بهبود یافته بود.

۲۱. کمک به حفظ سلامت دهانه‌ی رحم

اسید فولیک ویتامین بسیار مهمی است که می‌تواند از زنان در برابر سرطان دهانه‌ی رحم محافظت کند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مکمل‌های اسید فولیک می‌تواند از دیسپلازی دهانه‌ی رحم، مرحله‌ی پیش از ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم، پیشگیری کند؛ زیرا اسید فولیک می‌تواند در فرایند تقسیم سلولی به ایجاد دی‌ان‌ای کمک کند.

سلول‌های موجود در دیواره‌ی دهانه‌ی رحم هر دو هفته یک بار جایگزین می‌شوند. این جایگزینی سلول‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا به عنوان بخشی از ساختار ژنتیکی‌شان باید دائما دی‌ان‌ای تشکیل دهند. در صورت ابتلا به کمبود اسید فولیک، شکل دی‌ان‌ای غیر طبیعی می‌شود و این مسئله می‌تواند به دیسپلازی دهانه‌ی رحم منجر شود.

طبق نتایج یک مطالعه‌ی علمی، بیماران مبتلا به سطوح خفیف دیسپلازی دهانه‌ی رحم پس از مصرف مرتب مکمل‌های اسید فولیک، به مدت سه ماه، شاهد بهبود قابل توجهی در وضعیت دهانه‌ی رحم‌شان شدند.

۲۲. خواص اسید فولیک برای تقویت استخوان

یک خبر خوب دیگر برای ورزشکاران؛ طبق شواهد علمی، اسید فولیک برای تقویت استخوان‌ها و هم‌چنین ماهیچه‌ها بسیار مفید است. در واقع، اسید فولیک (ویتامین B9) برای پرورش اندام نیز بسیار مفید خواهد بود. این ویتامین بدن‌تان را قادر می‌سازد به بسیاری از اسیدهای آمینه‌ای دست پیدا کند که عناصر ساختاری ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را فراهم می‌کنند. این عناصر ساختاری برای پرورش‌ و افزایش حجم بدن بسیار با اهمیت هستند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اسید فولیک به تحریک تولید هموگلوبین در خون کمک می‌کند. این هموگلوبین به بدن کمک می‌کند، از عناصر ساختار اسیدهای آمینه سلول‌های جدیدی بسازد. در نهایت، ساخت سلول‌های جدیدی به افزایش حجم بدن منجر می‌شود.

خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

۲۳. کمک به درمان بیماری مزمن کلیوی

امروزه، استفاده از اسید فولیک به یکی از روش‌های درمانی رایج برای بسیاری از بیماری‌ها مزمن کلیوی تبدیل شده است. نکته‌ی هشدار دهنده‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که بیماری مزمن کلیوی غیر قابل درمان است، بنابراین، لازم است به خوبی از کلیه‌های‌تان مراقبت کنید.

معمولا تشخیص ابتلا به بیماری مزمن کلیوی واقعا دشوار است، زیرا این بیماری علائم آشکاری ندارد، و هنگامی هم که وارد مراحل پیچیده‌تری شود، به مشکلات قلبی و کم خونی نیز منجر خواهد شد.

بنابراین، جهت حفظ رشد سلول‌های جدید و هم‌چنین پیشگیری از کم خونی، مصرف اسید فولیک برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بسیار ضروری است. هم‌چنین، از آن‌جا که بیماری قلبی و عروقی علت شایع مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی به شمار می‌رود، مصرف مکمل‌های اسید فولیک برای این قبیل بیماران به شدت توصیه می‌شود.

۲۴. کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا

هم‌چنین، اسید فولیک (ویتامین B9) برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، به ویژه در زنان، بسیار موثر است. زنان بیش‌تر از مردان در معرض ابتلا ه فشار خون بالا قرار دارند. با این‌که تاکنون ساز و کار دقیق اسید فولیک در کاهش فشار خون ناشناخته باقی مانده است، برخی متخصصان معتقدند، این مسئله با کاهش میزان هموسیستئین موجود در بدن در ارتباط است.

هموسیستئین به عنوان تهدیدی برای سلامتی بیماران مبتلا به فشار خون بالا به شمار می‌رود. با وجود این، بسیاری از مطالعات تجربی تاکنون تاثیر اسید فولیک را بر کاهش فشار خون بالا تایید کرده‌اند.

علت‌های کمبود اسید فولیک (ویتامین B9)

برخی از عواملی که باعث کمبود اسید فولیک در بدن می‌شوند، از قرار زیر هستند:

۱. رژیم غذایی

دلیل اصلی کمبود اسید فولیک در بدن، رژیم غذایی ناسالم و نامتعادل است؛ اگر در رژیم غذایی‌تان سبزیجات، میوه‌ها، و غلات غنی شده‌ی کمی مصرف می‌کنید، ممکن است دچار کمبود اسید فولیک شوید. به علاوه، پختن بیش از اندازه‌ی مواد غذایی نیز ممکن است فولات (ویتامین B9) موجود در آن‌ها را نابود کند.

۲. بیماری‌ها

بیماری‌هایی از قبیل بیماری کرون و بیماری سلیاک که بر جذب اسید فولیک در مجاری گوارشی تاثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث کمبود ویتامین B9 در بدن شوند.

۳. عوارض جانبی داروها

برخی داروهای خاص نظیر سولفاسالازین، فنی‌توئین، و کوتریموکسازول ممکن است باعث کمبود اسید فولیک در بدن شوند.

۴. مصرف بیش از اندازه‌ی الکل

طبق یافته‌های علمی، الکل در جذب اسید فولیک در بدن اختلال ایجاد می‌کند. الکل میزان دفع اسید فولیک را از طریق ادرار افزایش می‌دهد.

۵. قرص‌های ضد بارداری خوراکی

مطالعات نشان داده‌اند، قرص‌های ضد بارداری خوراکی می‌توانند در جذب اسید فولیک موجود در غذاها اختلال ایجاد کنند.

علائم کمبود اسید فولیک (ویتامین B9)

معمولا بسیاری از افراد با کمبود اسید فولیک در بدن‌شان مواجه هستند. کمبود اسید فولیک ممکن است باعث بروز برخی علائمی شود که غالبا تشخیص‌شان کمی دشوار خواهد بود. برخی از علائم شایع کمبود اسید فولیک عبارت هستند از:

الف. خستگی و بی حالی شدید
ب. زخم‌های دهانی
پ. زخم معده
ت. تورم دهان یا التهاب زبان
ث. خاکستری شدن مو
ج. رشد نامناسب و ضعیف
چ. کم اشتهایی

علائم ناشی از کم خونی حاصل از کمبود اسید فولیک به دلیل کاهش سطح اکسیژن در بدن ایجاد می‌شوند. برخی از علائم کم خونی اسید فولیک عبارت هستند از:

خواص اسید فولیک: 24 بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

الف. رخوت و بی حالی
ب. خستگی مزمن
پ. امراض معده و روده از قبیل اسهال و یبوست
ت. زود رنجی
ث. حساس، قرمز، و دردناک شدن زبان
ج. رنگ پریدگی پوست

تشخیص کمبود اسید فولیک

کمبود اسید فولیک (ویتامین B9) را می‌توان با کمک یک آزمایش خون ساده تشخیص داد. انجام آزمایش جهت تعیین سطح فولات در بدن، معمولا در طول معاینات قبل از زایمان توسط پزشک توصیه می‌شود.

بر اثر کمبود اسید فولیک ممکن است برخی مشکلات جدی در بدن رخ دهند. اسید فولیک برای تولید طبیعی گلبول‌های قرمز خون بسیار ضروری است. کمبود شدید ویتامین B9 ممکن است به کم‌خونی مگالوبلاستیک منجر شود؛ در این نوع کم خونی، گلبول‌های قرمز خون به طور مناسب رشد پیدا نمی‌کنند و بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند. هم‌چنین، این وضعیت ممکن است به کاهش شمار پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید خون منجر شود. در این وضعیت، جنین نیز ممکن است دچار نقایص جدی در نخاع و مغز شود.

درمان و پیشگیری

الف. درمان کمبود اسید فولیک شامل مصرف اسید فولیک از طریق منابع یا مکمل‌های غذایی می‌شود.
ب. معمولا از داروی ویتامین B کمپلکس به عنوان مکمل اسید فولیک استفاده می‌شود.
پ. برای پیشگیری از کمبود اسید فولیک در طور دوران بارداری، به هیچ عنوان نباید الکل مصرف شود.
ت. جهت پیشگیری از کمبود اسید فولیک باید رژیم غذایی مناسب و سالمی رعایت شود.
ث. هم‌چنین مصرف غذاهای سرشار از اسید فولیک نیز به شدت توصیه می‌شود.

تا این‌جا درباره‌ی فواید اسید فولیک، و تمام اطلاعات مربوط به کمبود این ویتامین سخن گفتیم. اکنون، نظرتان را به عوارض اسید فولیک جلب می‌کنیم.

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه اسید فولیک (ویتامین B9)

از آن‌جا که اسید فولیک جزء ویتامین‌های قابل حل در آب است، مقدار اضافی آن معمولا به شکل ادرار و مدفوع از بدن خارج می‌شود. با وجود این، مصرف این ویتامین برای طولانی مدت می‌تواند خطرناک باشد. برخی از عوارض جانبی شایع مصرف بیش از اندازه‌ی اسید فولیک عبارت هستند از:

الف. کمبود روی (زینک)
ب. بروز مشکلات گوارشی نظیر حالت تهوع و گاز معده
پ. خستگی مفرط
ت. کم خوابی یا بی خوابی
ث. بثورات پوستی
ج. بی حسی زبان یا دهان
چ. زودرنجی و تحریک پذیری
ح. هیجان و فشار خون بالا
خ. روان پریشی
د. کاهش یا افزایش اشتها
ذ. تشنج
ر. افسردگی روانی
ز. از دست دادن تمرکز

برخی نکات مهم در مورد مصرف اسید فولیک

الف. از مصرف بیش از اندازه‌ی اسید فولیک (بیش‌تر از دوز تجویزی) خودداری کنید.
ب. اسید فولیک را فقط پس از مشورت با پزشک یا تجویز وی مصرف کنید.
پ. کمبود اسید فولیک می‌تواند به اسهال، التهاب لثه، تحریک پذیری، فراموشی، رشد ضعیف و نامناسب، التهاب زبان، از دست دادن اشتها، تنگی نفس، درماتیت سبوره‌ای، و ضعف منجر شود.
ت. مصرف قرص‌های ضد بارداری می‌توان باعث کاهش سطح اسید فولیک (ویتامین B9) در بدن شود.
ث. مصرف تنباکو و الکل سطح اسید فولیک بدن را کاهش می‌دهد؛ به علاوه، مصرف بیش از اندازه‌ی قهوه و سیگار نیز به کمبود فولات در بدن منجر می‌شود.

امیدوار هستیم مقاله‌ی حاضر، درباره‌ی فواید اسید فولیک برای سلامتی، مورد پسندتان قرار گرفته باشد. اکنون متوجه شده‌اید، اسید فولیک (فولات یا ویتامین B9) گنجینه‌ای از فواید را برای بدن انسان به همراه دارد و منبعی عالی برای بهبود وضعیت سلامتی بدن است. بنابراین، بی درنگ، جهت بهره‌مندی حداکثری از فواید اسید فولیک، به مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین روی بیاورید.

فهرست مواد غذایی سرشار از اسید فولیک (ویتامین B9)

تا این بخش، مطالب بسیاری درباره‌ای این ویتامین، و فواید بی نظیرش برای سلامتی بدن انسان یاد گرفتید. در ابتدا این مقاله، به طور کلی به منابع غذایی اسید فولیک اشاره کردیم، ولی در این بخش قصد دارم به فهرست کامل‌تری از مواد غذایی سرشار از اسید فولیک اشاره کنیم.

زرده‌ی تخم مرغ مخمر آبجو سیب زمینی بامیه
لوبیا سبزیجات پهن برگ دانه‌ی سویا آجیل
گل کلم لوبیا قرمز جوانه‌ی گندم چغندر
کلم عدس گندم کامل ذرت
مارچوبه جگر گوسفند اسفناج کرفس
بروکلی قارچ آب گوجه فرنگی هویج
کلم بروکسل آب پرتقال حبوبات کدو
طالبی دل و قلوه‌ی گوسفند آووکادو ماکارونی غنی شده

میزان مصرف توصیه شده

در نهایت، اکنون از فواید و مواد غذایی سرشار از اسید فولیک (ویتامین B9، یا فولات) آگاه شده‌اید، لازم است از میزان مصرف توصیه‌ی روزانه‌ی این ویتامین نیز مطلع شوید. دوز مناسب مصرف این ویتامین از فردی به فرد دیگر متفاوت است، زیرا این دوز به سن، جنسیت، و شرایط فرد بستگی دارد. بنابراین، فهرست زیر را نیز به خوبی مطالعه کنید.
هر مرحله‌ی زندگی سن مرد (روزانه بر حسب میکروگرم) زن (روزانه بر حسب میکروگرم)
نوزادی ۰ تا ۶ ماهگی ۶۵ ۶۵
نوزادی ۷ تا ۱۲ ماهگی ۸۰ ۸۰
کودکی ۱ تا ۳ سالگی ۱۲۰ ۱۲۰
کودکی ۴ تا ۸ سالگی ۲۰۰ ۲۰۰
کودکی ۹ تا ۱۳ سالگی ۳۰۰ ۳۰۰
نوجوانی ۱۴ تا ۱۸ سالگی ۴۰۰ ۴۰۰
بزرگسالی ۱۹ تا ۵۰ سالگی ۵۰۰ ۵۰۰
بزرگسالی بالای ۵۰ سالگی ۵۰۰ ۵۰۰
بارداری تمام سنین ۶۰۰
شیردهی تمام سنین ۵۰۰
با وجود این، دوزهای خاص دیگری نیز برای برخی وضعیت‌های خاص نظیر کمبود اسید فولیک، یا برای درمان برخی بیماری‌های خاص نیز وجود دارد. در پایان این مقاله، به دوزهای مصرفی خاص اسید فولیک برای برخی شرایط خاص اشاره می‌کنیم:

الف. آدم‌هایی که از کمبود اسید فولیک رنج می‌برند: ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم روزانه
ب. آدم‌هایی که می‌خواهند از بروز نقایص لوله‌ی عصبی پیشگیری کنند: ۴۰۰ میکروگرم روزانه
پ. برای کاهش خطر سرطان روده: ۴۰۰ میکروگرم روزانه
ت. برای بهبود واکنش بدن به داروهای افسردگی: ۲۰۰ تا ۵۰۰ میکروگرم روزانه
ث. برای آدم‌هایی که می‌خواهند از تباهی لکه زرد چشم پیشگیری کنند: ۲.۵ میلی‌گرم

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع: stylecraze

خواص اسید فولیک: ۲۴ بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9

خواص اسید فولیک: ۲۴ بهترین فواید فولیک اسید یا ویتامین B9
به این نوشته رای دهید.
خواص گریپ فروت: ۳۴ مهم ترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و درمان
۶ خاصیت باورنکردنی پوست لیمو ترش که لازم است بدانید
خواص سیب زمینی شیرین: ۲۲ فایده سیب زمینی شیرین برای سلامتی و درمان
خواص آب هویج: ۳۲ فایده شگفت انگیز آب هویج برای سلامتی و درمان
خواص سرکه سیب: ۸۹ بهترین فواید سرکه سیب برای سلامتی و درمان
۳۰ درمان خانگی بوی بد دهان که بسیار موثر است
مضرات تخم کتان: ۱۰ عارضه جانبی تخم کتان که باید بدانید
مضرات چای سبز: ۲۴ عارضه جانبی چای سبز که حتما باید بدانید
فندق افسونگر چیست: ۲۴ شگفت انگیزترین خواص فندق افسونگر
خواص آب و سرکه سیب: ۲۳ فایده ترکیب آب و سرکه سیب برای سلامتی
خواص سیر برای کبد: ۵ فایده شگفت‌انگیز سیر برای کبد
خواص بالنگ: ۱۰ مهمترین فواید درمانی بالنگ برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک روش ساده برای حفظ ارزش دارایی در زمان بحران