اکو مری چیست؟


اکو مری چیست؟

اکو مری یا (TEE)، نوع خاصی از اکوکاردیوگرام قلب است که از راه مری انجام می شود. این روش معمولا زمانی انجام می شود که پزشک شما می خواهد قلب را به طور دقیق تری مشاهده کند و مشخص شود که آیا لخته های خون در نقاط مختلف قلب ایجاد شده است یا خیر. نبض ما […] نوشته اکو مری چیست؟ اولین بار در نبض ما پدیدار شد.

اکو مری یا (TEE)، نوع خاصی از اکوکاردیوگرام قلب است که از راه مری انجام می شود. این روش معمولا زمانی انجام می شود که پزشک شما می خواهد قلب را به طور دقیق تری مشاهده کند و مشخص شود که آیا لخته های خون در نقاط مختلف قلب ایجاد شده است یا خیر.

نبض ما – در روش اکو مری، مانند روش اکوکاردیوگرام از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) برای بررسی ساختارهای قلب استفاده می شود. در این روش، مبدل (واحدی که امواج صوتی را هدایت می کند) در مری قرار می گیرد (از طریق لوله ای که از دهان به مری می رسد).

با توجه به اینکه مری در نزدیکی قلب قرار دارد، بنابراین تصاویری که از طریق اکو مری گرفته می شود، می تواند تصاویری بسیار روشن و دقیق از قلب و ساختار آن ارائه دهد.

اکو مری چیست؟

پیش از اکومری، معمولا توصیه می شود که 4 تا 6 ساعت مواد غذایی مصرف نکرده و حجم معده را سنگین نکنید. در صورتی که داروی تجویزی دارید تنها با کمی آب آن را مصرف کنید. بهتر است روز اکومری، با یک همراه آمده و مراقبت های لازم انجام شود.

روش اکو مری، روش مشکلی نبوده و ممکن است به صورت سرپایی انجام شده و یا تنها نیاز به یک روز اقامت در بیمارستان باشد. انجام اکو مری ممکن است بسته به شرایط و روش پزشک شما کمی متفاوت باشد.

در ابتدای روش اکو مری، ممکن است برای تسکین و احساس آرامش در طی کار، مسکن و یا آرامبخش برای شما تجویز شود.

از شما خواسته می شود که جواهرات یا اشیاء دیگر را که ممکن است با این روش تداخل پیدا کنند، خارج کنید.

اکو مری چیست؟

اگر دندان مصنوعی دارید، پیش از اکو مری آن را ازدهان خارج کنید. لازم است شما لباس مخصوص به تن کرده و در صورت پر بودن مثانه، آن را خالی کنید. همچنین، در طول فرایند اکومری، ممکن است اکسیژن رسانی هم صورت گیرد.

سپس شما به پهلو قرار گرفته و یک تکیه گاه در کنار شما قرار می گیرد. شما به یک مانیتور الکتروکاردیوگرام متصل خواهید شد که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند و در طی انجام مراحل با دقت همه موارد بررسی می شود.

اکو مری چیست؟

استفاده از الکترودهای کوچک هم برای نظارت کلی قرار گرفته و علائم حیاتی (ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس و میزان اکسیژن) در طی مراحل بررسی می شود.

اتاق تاریک می شود تا تصاویر روی مانیتور اکوکاردیوگرام توسط پزشک به خوبی دیده شوند. سپس، گلوی شما با استفاده از نوعی ماده بی حسی، بی حس شده و سپس یک لوله انعطاف پذیر به قطر انگشت اشاره به دهان شما وارد می شود.

شما می توانید برای سهولت کار، این لوله را با آب دهان پایین بکشید.

ممکن است کمی حالت تهوع ایجاد شود که پس از رسیدن لوله به مری، این حالت از بین خواهد رفت. به دلیل جمع شدن آب دهان، از یک وسیله مکش برای جمع کردن آن استفاده می شود.

اکو مری چیست؟

در طی مراحل اولیه اکو مری، شما ممکن است حرکت پروب را در گلوی خود احساس کنید، اما این حرکت، دردی ایجاد نکرده و تداخلی در تنفس شما به وجود نمی آید.

زمانی که مبدل به نزدیکی مری می رسد، در نوک لوله امواج صوتی را که از قلب شما بیرون می آیند را دریافت کرده و این امواج به یک صفحه نمایش ویدئویی منتقل می شوند. هنگامی که پروب در جای مناسب قرار گرفت، تصاویر گرفته می شوند.

پس از گرفتن تصاویر، پروپ از گلوی شما خارج می شود. در طی کار، پزشک می تواند لوله را به سمت بالا، پایین و دو طرف حرکت دهد تا قسمت های مختلف قلب را از زوایای مختلف مشاهده کند. روش اکو مری، معمولا حدود 20 تا 40 دقیقه طول می کشد.

برای دریافت اطلاعات کامل پیش از اکو مری، شما می توانید پیش از انجام آن، با پزشک خود مشورت کنید.

اکو مری چیست؟

مطالب مرتبط

علائم سوراخ قلب در نوزادان و درمان آن

آیا بزرگ شدن بطن چپ خطرناک است؟

علائم آریتمی های خطرناک قلبی

آمادگی ها و مراقبت های قبل از آنژیوگرافی

خطرات و عوارض اکو مری

روش اکو مری مانند دیگر روش های تشخیصی ممکن است دارای عوارضی باشد. از جمله عوارض اکو مری می توان به احساس ناراحتی در ناحیه گلو اشاره کرد که معمولا برای تسکین درد یا ناراحتی، آرامبخش تجویز می شود. دیگر عوارض اکو مری عبارتند از:

مشکلات تنفسی مشکلات ریتم قلب خونریزی آسیب به دندان ها، دهان، گلو و مری

ممکن است خطرات دیگری هم بسته به شرایط خاص پزشکی شما وجود داشته و در هر فردی متغیر است. در صورتی که برای روش اکو مری، اضطراب دارید، می توانید قبل از مراجعه به بیمارستان، در مورد هرگونه مشکل و نگرانی خود، با پزشک مشورت کنید.

اکو مری چیست؟

هر چند که روش کار اکو مری به طور کلی تایید شده است و روش ایمنی به شمار می رود و همچنین روش تهاجمی پرخطری نیست، اما در هر صورت، ممکن است در مواردی هم خطرات و مشکلاتی ایجاد شود.

روش اکو مری را پزشکان حرفه ای و مجرب انجام داده و معمولا با موفقیت به پایان می رسد.

مواردی هم وجود دارد که بر طبق آن، پزشک معمولا روش اکو مری را توصیه نمی کند. در صورتی که شما از قبل دچار مشکلات مری مانند واریس مری، انسداد مری یا پرتو درمانی در ناحیه مری باشید، انجام اکو مری برای شما توصیه نمی شود.

در صورتی که نسبت به دارویی آلرژی دارید، یا باردار هستید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

از دیگر موارد منع روش اکو مری می توان به وضعیت نامناسب روحی فرد تنگی یا زخم مری، خونریزی مری، اشاره کرد.

همچنین، در طی روش اکومری باید به دقت شرایط بیمار بررسی شود تا هر گونه مشکل یا خونریزی احتمالی به سرعت تشخیص و اقدامات لازم انجام شود.

اکو مری چیست؟

در موارد بسیار نادر، عوارض جدی اکومری شامل آنژین شدید قلبی، تا‌کی کاردی بطنی و در مواردی هم ممکن است پارگی مری صورت گیرد. دیگر موارد و عوارض اکومری شامل، هموپتزی خفیف(خلط حاوی رگهای خونی و یا خون)، تهوع و استفراغ یا هماتوم فارنژیال است.

خواندن جواب اکو مری

نتایج اکو مری توسط پزشک فوق تخصص اکوکاردیوگرافی قلب خوانده می شود که این نتایج تمام جزییات مربوط به وضعیت دیواره های قلب ، حفره ها و دیگر نواحی قلب است.

نتایج این اکو نشان می دهد که هنگام حمله قلبی یا فشار خون بالا، چگونه حفره های قلب دچار آسیب و مشکل می شود. علاوه بر این، در نتایج ، عبارت کسر جهشی یا تجزیه و تحلیل قدرت پمپاژ قلب، از طریق اکو مری برای پزشک قابل تشخیص است.

هزینه اکو مری

هزینه اکو مری با بیمه تامین اجتماعی:1.390.400 ریال ، در مشاغل آزاد: 417.120 ریال و به صورت آزاد:3.160.000 ریال است.

مراکز انجام اکو مری

روش اکو مری در تمام شهرستان ها در مراکز قلب و بیمارستان های قلب انجام می شود. مهمترین مراکز دولتی و دانشگاهی که اکو مری را انجام می دهند، مرکز قلب شهید رجایی و مرکز قلب تهران است.

تیم ترجمه نبض ما

منبع:www.heartandstroke.ca

اکو مری چیست؟
4.5 (90%) 2 رای


سیسمونی جنسی ایمپلنت لابیاپلاستی کاشت مو پروتز سینه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان