صدای واحد اروپایی‌ها برای حفظ برجام


صدای واحد اروپایی‌ها برای حفظ برجام

سران بیست و هشت کشور اروپایی با صدای واحد، برای حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) در صوفیه پایتخت بلغارستان نشست مشترک برگزار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، سران بیست و هشت کشور اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای سال 2015 وین با هم یکصدا شدند.

در این گزارش آمده است: یک هفته پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور به صورت یکطرفه از توافق هسته ای ایران خارج می شود، سران بیست و هشت کشور اروپایی با هدف حمایت از این توافق در صوفیه، پایتخت بلغارستان نشست مشترک برگزار کردند. دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا با بیان این که رفتار دونالد ترامپ، هوسبازانه و غیرمنتظره است گفت: «به دنبال اعلام هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی با ایران، ما به عنوان کشورهای اروپایی نیازمند رویارویی با این تصمیم و اعتراض به آن هستیم و من امیدوار هستم تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باقی مانده است یکبار دیگر سران کشورهای اروپایی تعهد و وابستگی خود به این توافق را تایید کنند.»

صدای واحد اروپایی‌ها برای حفظ برجام

رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد: «این توافق برای اروپا و امنیت و صلح جهانی سودمند است.» وی گفت:« ما با پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن رفتار غیرمنتظره و هوس بازانه رئیس جمهور دونالد ترامپ است. اگر به آخرین تصمیماتی که دونالد ترامپ اتخاذ کرده است، بنگریم می بینیم که ما باید تمامی توهمات را دور بریزیم و به خود تکیه کنیم.»

دونالد توسک، رییس شورای اروپا روز چهارشنبه در یک جلسه مطبوعاتی با اشاره به تعرفه‌ واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «اروپایی‌ها باید شکرگزار ترامپ باشند. به لطف رییس جمهور آمریکا، اروپا توهمات را کنار گذاشت.»

مجری شبکه فرانس بیست و چهار در میزگردی با حضور برونودارو کارشناس این شبکه، پرسید: «سران بیست و هشت کشور اروپایی با صدایی واحد قصد دارند جبهه ای مشترک در برابر تصمیم دونالد ترامپ در نقض توافق هسته ای ایران تشکیل دهند. به نظر می رسد اندکی مشکل باشد نظر واحد بیست و هشت فرد و به عبارتی نظر سران بیست و هشت کشور را کسب کرد، شما چه اعتقادی دارید؟»

برونودارو پاسخ داد: «درست است در موضوعات مختلف این مشکل بین سران اروپایی وجود دارد از جمله در خصوص این توافق. ولی به هر حال قدرت های نخست اروپا یعنی کشورهای امضاءکننده توافق هسته ای 2015 با ایران شامل فرانسه، آلمان، انگلیس قصد دارند قاطعانه و به هر قیمتی این توافق نامه را نجات دهند از سوی دیگر کشورهای اروپایی کاملا واقف هستند که تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران می تواند برای موسسات و شرکت های اروپایی فعال در ایران مشکلاتی و موانعی را به وجود آورد چرا که واشنگتن در این خصوص به صورت شفاف و واضح اعلام کرده است که شرکت های اروپایی باید بین فعالیت ها و تجارتشان با ایران و واشنگتن یکی را انتخاب نمایند که به نوعی این بیانات تهدید اروپا محسوب می شود.»

صدای واحد اروپایی‌ها برای حفظ برجام

وی ادامه داد: «در صوفیه اروپایی ها اعتراض واحد خود را بیان و جبهه متحد خود را در برابر تصمیم ترامپ تشکیل دادند. چرا که این موضوع مرتبط با شرکت های بزرگ اروپایی همچون شرکت های فرانسوی توتال، پژو و همچنین شرکت هواپیمایی ایرباس است که دارای قرارداد فروشی به ارزش هفده میلیارد دلار است و در همین راستا فرانسه از کمیسیون اروپا خواسته است تا در زمینه حمایت از شرکت های اروپایی در برابر مجازات های آمریکا مقررات اروپایی از جمله قانون هزار و نهصد و نود و شش را احیاء و تقویت نماید.»

بر اساس قانون هزار و نهصد و نود و شش اروپا، شرکت های اروپایی در مقابل مجازات های خارج از مرز حمایت می شوند که می توان از این قانون برای حمایت از شرکت هایی که در ایران فعالیت دارند نیز استفاده کرد. در نشست سران اروپا در صوفیه در خصوص موضوعات دیگر از جمله درباره قوانین گمرکی وضع شده بر فولاد و آلومینیوم اروپا از سوی آمریکا بحث و تبادل نظر شد و اعلام شد گزینه های متعددی روی میز اتحادیه اروپا وجود دارد که در نشست صوفیه در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد. آمریکا تا تاریخ سی و یکم ماه مه اروپا را از عوارض گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم معاف کرده است.

کارشناس شبکه فرانس بیست و چهار تصریح کرد علی‌رغم تمام پیچیدگی ها، کشورهای اروپایی در حال تشکیل جبهه ای واحد در برابر هوسبازی های دونالد ترامپ هستند به نحوی که می توان گفت پس از پایان جنگ سرد روابط دو سوی اقیانوس اطلس در مرحله عبور از وخیم ترین بحران ها بین دو طرف است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی