توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و انجام پژوهش‌های کاربردی در واحد خمینی‌‌شهر/ انجمن کارآفرینی دانشگاه راه‌اندازی می‌شود


توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و انجام پژوهش‌های کاربردی در واحد خمینی‌‌شهر/ انجمن کارآفرینی دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر عنوان کرد که به دنبال توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان، انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها و توسعه مرکز رشد دانشگاه از طریق بحث و تبادل‌نظر مستمر با پژوهشگران و صاحب‌نظران هستیم.

به گزارش آنا، 27 اردیبهشت سالروز راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در استان اصفهان است. به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا با دکتر مسعود جعفری نژاد سرپرست این واحد دانشگاهی گفت و گو کرده و علاوه بر مروری بر تاریخچه خدمات و فعالیت های علمی و پژوهشی این دانشگاه، چشم انداز آینده آن نیز تشریح شده است. گفت‌گو را پی می گیریم.

تاکنون نزدیک به 32 هزار نفر از واحد دانشگاهی خمینی شهر فارغ التحصیل شده اند و در جای جای میهن اسلامی و برخی از آنان در مقاطع بالاتری در دانشگاه ها و موسسات بین المللی مشغول خدمت هستند

* مختصری از سوابق و وضعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر را بیان کنید.

- دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر 27 اردیبهشت سال 1367 با پذیرش 600 دانشجو و در چند رشته محدود در یک ساختمان استیجاری در خمینی شهر کار خود را آغاز کرد اما به مدد الهی و نفس قدسی امام راحل عظیم الشان که آغازگر این مسیر نورانی بودند امروز این دانشگاه به عنوان سومین دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ استان اصفهان دارای بیش از 8 هزار دانشجو در حدود یکصد رشته تحصیلی از مقطع کاردانی تا دکتری در گروه های علوم انسانی ، فنی و مهندسی و پزشکی است و به علت موقعیت جغرافیای خاص این دانشگاه که در 8 کیلومتری مرکز استان اصفهان و نزدیکترین فاصله با شهر اصفهان قرار دارد و همسایگی با دانشگاه صنعتی و شهر علمی و تحقیقاتی اصفهان و همینطور قرار داشتن در کریدور علم و فناوری استان، آینده درخشانی پیش رو خواهد داشت.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و انجام پژوهش‌های کاربردی در واحد خمینی‌‌شهر/ انجمن کارآفرینی دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

این واحد دانشگاهی در مساحت 72 هکتار در یکی از بهترین نقاط اصفهان در مجاورت با منطقه نمونه گردشگری چشمه لادر و در قلب طبیعت زیبای کوهستانی جای دارد و دارای 100 هزار متر مربع فضای آموزشی و رفاهی و دانشکده های مختلف و 90 کارگاه و آزمایشگاه تخصصی و ساختمان بزرگ کتابخانه مرکزی با حدود 130 هزار جلد کتاب فارسی و لاتین است.

علاوه بر آموزش آکادمیک برای دانشجویان، تاسیس انجمن کارآفرینی دانشگاه را برای اشتغال فارغ التحصیلان پیگیری خواهیم کرد

تاکنون نزدیک به 32 هزار نفر از این واحد دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند و در جای جای میهن اسلامی و برخی از آنان در مقاطع بالاتری در دانشگاه ها و موسسات بین المللی مشغول خدمت هستند.

*دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در 30 سال عمر خود چه موفقیت هایی را کسب کرده است؟

- با عنایت خداوند متعال این دانشگاه توانسته در مجامع بین المللی و در عرصه های ملی بدرخشد که شاهد مثال آن کسب مقام اول و دوم لیگ ربات های پرنده مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران، مقام سوم لیگ پرنده های هوشمند مسابقات ROBOT CHALCENGE چین، مقام چهارم گرایش بتن سبک مقاوم مسابقات بین المللی بتن آمریکا و کسب مدال برنز مسابقات بین المللی کره جنوبی با طراحی سامانه اعمال فرمان به شبکه توزیع برق بوده و در گستره ملی هم خوشبختانه موفق به کسب مقام اول رباتیک در جشنواره خوارزمی لیگ ربات های متحرک، مقام اول مسابقات قهرمانی سازه های ماکارنی کشور، مقام اول و دوم در لیگ INDOOR اولین دوره مسابقات بزرگ پهپادهای دانشگاه صنعتی مالک اشتر و همینطور مقام سوم MAV ششمین دوره مسابقات ملی رباتیک دانشگاه امیرکبیر شده که البته این موفقیت ها تنها گوشه ای از افتخارات کسب شده توسط این دانشگاه در سال های اخیر بوده است. علاوه بر این وجود ده ها اختراع و ابتکار علمی ثبت شده توسط استادان و دانشجویان این دانشگاه از جمله ساخت دستگاه تصفیه گازهای آلاینده ، زوایه سنج الکترومکانیکی ثقلی، شیشه های تضعیف کننده شدت نور، دستگاه جرقه زن 80000 ولت ، آئینه های جهت یاب هوشمند، ورقگیر خود قفل اصطکاکی، دوچرخه الکتریکی، موتورسیکلت الکتریکی، خودرو کارتینگ و سایر اختراعات و ابتکارات مهم و کاربردی پژوهشگران این دانشگاه در حوزه صنایع موجب شده که دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر بعنوان مرجع داوری و تعیین سطح علمی اختراعات کشور انتخاب شود.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و انجام پژوهش‌های کاربردی در واحد خمینی‌‌شهر/ انجمن کارآفرینی دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

*از نظر فعالیت های فرهنگی و ورزشی چطور؟

-در حوزه فرهنگی و بخش ورزش قهرمانی هم این دانشگاه کارنامه موفقی از خود ارائه کرده که برای نمونه کسب رتبه برتر کشوری توسط ستاد اقامه نماز، رتبه اول جشنواره وبلاگ نویسی دانشجویان، رتبه اول مسابقات هنری در رشته های منبت و نقاشی رنگ و روغن و رتبه دوم مسابقات کشوری تواشیح و همخوانی و همینطور برگزاری 10 کنگره ملی شعر الغدیر و دو دوره کنگره ملی گفتمان مهدویت و بالاخره تشکیل و فعالیت 10 کانون و نشریه فرهنگی و هنری و در نهایت عنوان های قهرمانی دانشجویان این دانشگاه در مسابقات کاراته جهان و نائب قهرمانی جهان در مسابقات والیبال بین دانشگاهی در سالهای گذشته که در پرتو تلاش حوزه تربیت بدنی دانشگاه و وجود مجموعه بزرگ ورزشی و سالن های مختلف چند منظوره در رشته های والیبال، بسکتبال ، هندبال و فوتسال ، شطرنج، تنیس روی میز، ورزشهای رزمی و سالن بدنسازی و زمین بزرگ چمن این دانشگاه محقق شده است.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و انجام پژوهش‌های کاربردی در واحد خمینی‌‌شهر/ انجمن کارآفرینی دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

*چه افق تازه ای را در دوره جدید برای دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر پیش بینی کرده اید؟

-در راستای تحقق خط مشی جدید تعیین شده توسط هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ارتقای سطح پژوهش های کاربردی و توسعه ای و استفاده بهینه از پژوهش های تحصیلات تکمیلی، چندین راهبرد محوری و اساسی را در دانشگاه پیگیری خواهیم کرد از جمله با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید دانش بومی با توجه به آموزهای دینی و ملی و رهایی از استعمار علمی غرب و تبدیل دانش به ثروت ملی، سعی بر این است که بویژه در رشته های مکانیک، برق، روانشناسی و مشاوره که این واحد دانشگاهی در جایگاه بالاتری در استان اصفهان برخوردار است از نظر تولید علم و فناوری به رتبه های برتر دست پیدا کنیم. در این راستا به دنبال توسعه فعالیت های دانش بنیان، انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای ، تجاری سازی نتایج پژوهش ها و توسعه مرکز رشد دانشگاه از طریق بحث و تبادل نظر مستمر با پژوهشگران و صاحب نظران خواهیم بود.

امیدواریم بتوانیم با شناسایی نقاط ضعف و قوت، برنامه ریزی مدون با زمان بندی تقریبی را برای دستیابی به جایگاه اصلی دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی و افق بین المللی تدوین و اجرا کنیم

افزایش تعداد مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه و طرح های برون دانشگاهی و عقد تفاهم نامه مشترک با شهرک های علمی و فناوری و صنایع و سازمان های تولیدی و خدماتی استان را در دستور کار قرار داده ایم و سعی می کنیم با ارتباط گیری دو سویه با حوزه صنعت و دانشگاه گروه های تحقیقاتی را برای طراحی و ساخت ابزارها ، قطعات و به طور کلی نیازهای صنایع مختلف استان را تشکیل دهیم و در مسیر تولید دانش و تبدیل آن به ثروت و تجاری سازی ایده های نوین و برتر در حوزه های دانش بنیان گام برداریم که برای مثال می توانم در این رابطه راه اندازی مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی سنگ ایران را یادآور شوم.

علاوه بر این ما به دنبال این هستیم که هر پایان نامه تحصیلات تکمیلی حداقل منجر به حل یک مشکل و ثبت یک یا چند اختراع و یا چاپ دو مقاله در مجلات علمی پژوهشی و در نهایت انتشار کتاب در حوزه علوم انسانی و خلق اثرات بدیع و نوین متناسب با رشته تحصیلی دانشجویان شود. اکنون در حال رایزنی و انجام مذاکرات مختلف برای جذب ایده های جدید در زمینه اجرای طرح های تحقیقاتی و تولید محصولات علمی بومی هستیم و امیدواریم بتوانیم دستاوردهای تحقیقاتی خودمان را دریک پروسه زمانی اندک به مرحله تجاری سازی برسانیم.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و انجام پژوهش‌های کاربردی در واحد خمینی‌‌شهر/ انجمن کارآفرینی دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

*به منظور کیفی سازی آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر چه برنامه ای دارید؟

-با توجه به افق های آینده و اسناد بالادستی استان اصفهان در طرح آمایش سرزمین، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر کیفیت آموزشی خود را متناسب با نیازهای جامعه پیش خواهد برد. بنابراین رشته های تحصیلی خود را از مقطع کاردانی تا دکتری بر اساس واقعیت های موجود و توان و ظرفیت های فعلی و آینده استان و کشور ارتقا و به روز رسانی خواهیم کرد و در همین رابطه هرم هیات علمی دانشگاه را در شته های جدید ارتقا می بخشیم و بهره وری سازمانی را در حوزه آموزشی به حداکثر خواهیم رساند. باید با توجه به نیاز جامعه و فضای کسب و کار و سند چشم انداز توسعه استان اصفهان جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر را بیش از پیش تثبیت کنیم. بنابراین علاوه بر آموزش آکادمیک برای دانشجویان، راه‌اندازی انجمن کارآفرینی دانشگاه را برای اشتغال فارغ التحصیلان پیگیری خواهیم کرد.

*با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص ترویج فرهنگ اسلامی در دانشگاه، چه راهبردهایی را برای اجرای منویات معظم له در این واحد دانشگاهی دنبال می کنید؟

-دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در بخش فرهنگی بر اساس سیاست های کلان سازمان مرکزی دانشگاه دایر بر سرمایه گذاری بنیادین بر استقرار مبانی فرهنگی و دینی به عنوان اساس اعتلای سرمایه های انسانی دانشگاه حرکت خود را در حوزه توسعه و تعمیق آموزه ها و باورهای دینی با شتاب بیشتری جلو خواهد برد؛ در این راستا برگزاری مسابقات قرآن و عترت، تجلیل از شعائر مذهبی، برگزاری سه شنبه های مهدوی، ترویج فرهنگ جهاد، مبارزه، استقامت و مقاومت مبتنی بر ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تکریم و حفظ شان دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه از جمله مواردی است که با عزم جدی پیگیری و دنبال خواهد شد.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و انجام پژوهش‌های کاربردی در واحد خمینی‌‌شهر/ انجمن کارآفرینی دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

*درخصوص بهینه سازی استفاده از منابع دانشگاه و کاهش هزینه های غیر ضروری چه مواردی را مد نظر دارید ؟

-در حوزه اداری و مالی اصل بر رعایت صرفه جویی و قناعت و پرهیز از تجمل و اسراف خواهد بود. بنابراین مدیریت هزینه ها و تلاش در جهت اولویت بندی مصارف منابع مالی و اصلاح ساختارها و افزایش روحیه کارآمدی در سیستم مد نظر است.

از طرف دیگر به منظور کاهش تمرکز بر شهریه های دانشجویی، پیگیری کسب درآمدهای غیر شهریه ای در چارچوب رسالت دانشگاه و با رعایت قوانین و مقررات از طریق برگزاری کارگاه ها و آموزش های کاربردی وتخصصی کوتاه مدت برای سازمان ها و نهادهای حقیقی وحقوقی در برنامه های کوتاه مدت برای سازمان ها و نهادهای حقیقی و حقوقی در برنامه های دانشگاه گنجانده شده است.

*و سخن آخر..

-امیدواریم بتوانیم با شناسایی نقاط ضعف و قوت، برنامه ریزی مدون با زمان بندی تقریبی را برای دستیابی به جایگاه اصلی دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی و افق بین المللی تدوین و اجرا کنیم.

گفت‌وگو از حسین رحیمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا