احتمال افزایش مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ سمی در کهگیلویه و بویراحمد


احتمال افزایش مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ سمی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، از احتمال افزایش مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ سمی در این استان خبر داد.

ابراهیم نعیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: 5 نفر از اعضای دو خانواده طی چند روز گذشته به علت مصرف قارچ سمی در یاسوج مسموم شدند.

وی افزود: گزارش اولیه از مسمومیت سه نفر دیگر بوسیله قارچ سمی حکایت دارد که در حال بررسی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: با توجه به اتمام فصل قارچ های کوهی و رویش قارچ های سمی در این ایام، بنابراین در نحوه خرید قارچ های خوراکی دقت کرده و توصیه می شود تحت هیچ شراطی از دلالان و دست فروشان بین راهی و جاهای غیرمجاز قارچ کوهی در این ایام از فصل بهار خریداری نکنید.

نعیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه از روی ظاهر، طعم و مزه کردن نمی توان پی برد که قارچ کوهی است بلکه تشخیص آن تنها از طریق آزمایشات مختلف صورت می گیرد .

وی با اشاره به راه های پیشگیری از مسمومیت با قارچ کوهی ادامه داد: پختن یا کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت، سمی بودن آنها را از بین نمی برد و برای تشخیص آن به هیچ وجه نباید آن را در دهان امتحان کرد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: به قارچ های وحشی نا آشنا به هیچ وجه دست نزنید و خطر مسمومیت از راه پوست را جدی گرفته و اگر به قارچ ناآشتا دست زدید، چشم و دهان خود را تحت هیچ شرایطی لمس نکنید .

نعیمی با توصیه به هموطنان تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه مسمومیت با قارچ باید از خود درمانی پرهیز کرد و فرد مسموم شده را در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان انتقال و جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده با قارچ وحشی کوهی را نگیرید.

وی اضافه کرد: مردم استان تنها از قارچ های تولید شده در کارخانجاتی که مورد تایید و به صورت بسته بندی دارای تاریخ مصرف هستند، استفاده کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403