الگوی تغذیه صحیح و مقابله با کم اشتهایی کودکان چیست


الگوی تغذیه صحیح و مقابله با کم اشتهایی کودکان چیست

اهواز - ایرنا - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی شیوه های صحیح تغذیه کودکان یک تا پنج سال را تشریح ، و راه های مقابله با کم اشتهایی کودکان را برشمرد.

دکتر فاطمه حیدری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:کودکان در پایان یک سالگی، در صورت اجرای صحیح تغذیه تکمیلی، باید توانایی استفاده از غذای سفره را در این رده سنی داشته باشند.
وی گفت: کودکان و به ویژه رده سنی زیر 2 سال سرعت رشد بسیار بالا و مقاومت کمی نسبت به انواع عفونت ها دارند و رویش دندان های آنها هنوز کامل نشده در نتیجه تغذیه آنها باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

** تعداد وعده های غذایی کودکان افزایش و حجم کاهش یابد
حیدری ادامه داد: با توجه به اینکه حجم معده کودکان کم است بنابراین باید تعداد وعده های غذایی افزایش و حجم آن کاهش یابد و به دلیل سرعت بالای رشد کودکان، باید غذاهای پرانرژی، دارای پروتیین کافی و مغذی در اختیار آنها قرار گیرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: به طور کلی به دلیل تفاوت سرعت رشد کودکان یک تا 2 سال با کودکان سه ساله و بالاتر، نیاز آنها به انرژی و پروتیین و سطح فعالیت فیزیکی کودکان نیز با هم متفاوت است و در نتیجه نیاز به مواد مغذی و انرژی کودکان باید به طور فردی تعیین و مد نظر قرار گیرد.
وی گفت: برای کودکان یک تا 2 سال، تداوم تغذیه با شیر مادر همچنان توصیه می شود ولی شیر مادر به تنهایی جوابگوی نیازهای مادر نیست وبه همین دلیل توصیه می شود علاوه بر شیرمادر روزانه پنج تا 6 بار به کودک غذا داده شود که شامل سه وعده اصلی و 2 میان وعده است.
حیدری با اشاره به اینکه در تهیه غذا برای کودکان باید غذاهای کم حجم، پرکالری و مغذی استفاده شود بیان کرد: برای کودکانی که سرعت وزن گیری خوبی ندارند بهتر است از مقدار کمی روغن زیتون، کلزا، پودر گردو یا بادام خام و یا کره، برای افزایش انرژی در غذا استفاده شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: از آنجا که کودکان به مواد غذایی با پروتیین بالا نیاز دارند
گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، تخم مرغ و پنیر منابع غذایی خوبی برای تامین پروتیین است.
وی در خصوص تغذیه کودکان سه تا پنج سال گفت: به طور کلی پس از 2 سالگی سرعت رشد آهسته تر و در نتیجه به همان میزان، اشتهای کودک نیز کاهش می یابد که بسیاری از والدین به این مساله توجه نمی کنند و ممکن است بی دلیل احساس کنند کودک بی اشتهاست و سرعت وزن گیری مناسبی ندارد.
حیدری با بیان اینکه به طور کلی انرژی دریافتی روزانه کودک معمولا ثابت است افزود: در تنظیم برنامه غذایی کودکان باید از پنج گروه غذایی اصلی یعنی نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات و گروه گوشت استفاده شود.

** کودکان نسبت به ظاهر و طعم غذا حساس ترند
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص ترغیب کودکان برای مصرف غذای مورد نیاز گفت: کودکان به ظاهر، رنگ و طعم غذا بسیار حساس هستند و نسبت به بزرگسالان بیشتر به این موضوع توجه می کنند.
وی ادامه داد: بنابراین فرد مسئول تهیه غذا برای کودکان باید با آگاهی از مواد غذایی مورد نیاز، از هنر روانشناسی برخوردار باشد و به ظاهر و رنگ غذا توجه کند.
حیدری اظهار کرد: استفاده از غذاهای رنگی با سبزیجات مختلف و شکل دادن به غذا و استفاده از غذاهای متنوع و غیر تکراری در جذب کودکان نقش مهمی دارد.

** غذای کودکان را در ظروف رنگی آماده کنید
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تهیه ظروف رنگی از جمله دیگر عوامل موثر در جلب کردن کودکان به سمت غذا است و مشکل بی اشتهایی کودکان را حل می کند.
وی ادامه داد: باید به بازی و فعالیت کودک به ویژه در هوای آزاد اهمیت بدهیم چون گاهی دلیل کم اشتهایی کودک بی تحرکی و کم تحرکی است.
حیدری کم آبی بدن را از دیگر عوامل کم اشتهایی کودکان اشاره کرد و افزود: برخی از اینکه کودک علاوه بر نیاز به مواد مغذی به آب آشامیدنی و مایعات نیز نیاز دارد غفلت می کنند بنابراین باید در طول شبانه روز 1.5 سی سی به ازای هر کیلو کالری دریافتی مایعات مصرف کنند.

** برای خوردن غذا به کودک اصرار نکنید
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: کودکان نیاز بیشتری به مایعات دارند چون درصد بیشتری از وزن بدن کودکان را آب تشکیل می دهد.
وی بیان کرد: خستگی و خواب ناکافی نیز از جمله دلایل بی اشتهایی کودکان محسوب می شود پس کودک باید استراحت کافی داشته باشد و پس از استراحت غذای خود را میل کند.
حیدری گفت: بسیاری از اوقات دلیل بی اشتهایی کودکان و امتناع آنها، اصرار بیش از حد والدین است پس اختصاص دادن وقت کافی به کودک برای صرف غذا نیز باید مورد توجه قرار گیرد و والدین نباید برای مصرف غذای کودک دریک مدت زمان خاص، عجله کنند.

** چیپس و پفک در اختیار کودک قرار ندهید
این متخصص تغذیه ادامه داد: بهترین میان وعده برای کودکان شیر، خرما، نان و پنیر، میوه ها، انواع آجیل و میوه جات خشک است بنابراین وقتی میان وعده سالم را در اختیار کودک را بدون اصرار در اختیار قرار دهیم و معمولا کودک به سمت غذا جذب می شود.
وی افزود: والدین باید توجه داشته باشند که تنقلاتی مانند پفک و چیپس را در اختیار کودکان قرار ندهند چون حجم معده کودکان کم است و زود دچار سیری می شوند.
حیدری گفت: مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین و کالری بالا، اشتهای کودک را کم می کند و مانع رشد کودک می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: میان وعده ها باید حداقل یک ساعت پیش از وعده اصلی غذایی مصرف شود در غیراین صورت کودک سیر و دچار بی اشتهایی می شود.
وی با بیان اینکه گاهی دلیل نارسایی رشد کودک و کم وزنی کودکان افراط در مصرف آب میوه حتی طبیعی است افزود: مصرف آب میوه های صنعتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون حاوی شکر بالا و کالری پوچ بدون ارزش تغذیه ای در اختیار کودک قرار می گیرد.
حیدری گفت: در آب میوه های طبیعی باید حد اعتدال رعایت شود و بیش از حد استفاده کردن به ویژه نزدیک به وعده اصلی غذایی باعث بی اشتهایی و مانع مصرف غذای اصلی می شود.

** کودک در کنار اعضای خانواده غذا مصرف کند
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: غذا خوردن در یک ساعت معین باعث تحریک اشتهای کودک می شود بنابراین باید نظم در زمان خوردن غذای کودک اعمال شود.
وی بیان کرد: غذا خوردن در کنار اعضای خانواده حس بهتری به کودک می دهد و باعث شکل گیری الگوهای غذایی سالم و شیوه زندگی درست در کودک می شود.
حیدری اضافه کرد: بسیاری از عادات غذایی بزرگسالان از دوران کودکی شکل گرفته پس توجه به تغذیه کودکان و شکل گیری عادات غذایی سالم در کودکان حایز اهمیت است.
3004/ 6037

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی