جایزهٔ خودروی سال اروپا یکی از معتبرترین جوایز در صنعت خودروسازی محسوب میشود. برگزاری رقابت انتخاب خودروی سال در اروپا از سال 1964 آغاز شد و تاکنون هرساله برگزار شده است. در ابتدای برگزاری این رقابت، 26 روزنامهنگار از 9 کشور مختلف بهعنوان هیئتداوران، خودروی سال را انتخاب میکردند اما هماکنون تعداد اعضای هیئتداوران رقابت خودروی سال اروپا به 60 نفر از 23 کشور مختلف رسیده است. امسال کراساوور کوچک ولوو XC40 پیروز این رقابت شده و عنوان خودروی سال 2018 اروپا را کسب کرده است. حال اما قصد داریم طی سری مطالبی در سه قسمت نگاهی داشته باشیم به تمامی خودروهای سال اروپا از ابتدا یعنی از سال 1964 تاکنون.
خودروی سال 1964 اروپا
روور 2000
همانطور که گفته شد، رقابتهای انتخاب خودروی سال اروپا از دههٔ 60 میلادی آغاز گردید یعنی زمانی که صنعت خودروسازی بریتانیا هنوز خودروهای خلاقانهای را تولید میکرد. یکی از این خودروها روور 2000 بود که با غلبه بر مرسدس بنز 600 و خودروی موتور عقب هیلمن ایمپ توانست عنوان اولین خودروی سال اروپا را از آن خود کند.
خودروی سال 1965 اروپا
آستین 1800
در سال 1965 نیز بازهم عنوان خودروی سال اروپا به یک خودروی بریتانیایی رسید. این خودرو آستین 1800 بود. ممکن است این ماشین امروزه قدیمی به نظر برسد اما در آن سالها یکی از معدود خودروهای دیفرانسیل جلوی بازار محسوب میشد. در رقابت خودروی سال 1965، اتوبیانچی پریمولا و فورد موستانگ به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
خودروی سال 1966 اروپا
رنو 16
رنو تاکنون شش بار موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا شده و پس از فیات دومین خودروساز پرافتخار این رقابت محسوب میشود؛ اما این شرکت فرانسوی اولین پیروزی خود در رقابت خودروی سال اروپا را در سال 1966 با مدل 16 به دست آورد که انتخاب کاملاً درستی بود زیرا رنو 16 هاچبک بسیار مدرنی به شمار میرفت. در جایگاههای بعدی نیز رولزرویس سیلور شادو و اولدزمبیل تورنادو قرار گرفتند.
خودروی سال 1967 اروپا
فیات 124
فیات با 9 عنوان پیروزی در رقابتهای خودروی سال اروپا، رکورد بیشترین پیروزی را در اختیار دارد. کسب این افتخارات در سال 1967 با مدل 124 آغاز شد که در شوروی با نام لادا 2101 تولید و عرضه میشد. حتی بخش زیادی از DNA جعبهای شکل لادا ریوا که تا چند سال پیش همچنان به تولید میرسید نیز به فیات 124 بازمیگشت. رقبای این خودرو در رقابت سال 1967 بامو 1600 و جنسن FF بودند.
خودروی سال 1968 اروپا
NSU Ro 80
NSU Ro 80 نخستین خودروی آلمانی بهحساب میآمد که در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی رسید. این خودرو به پیشرانهٔ وانکل مجهز بود و همچنین تنها خودرویی با موتور وانکل محسوب میشود که در این رقابتها به پیروزی رسیده است. در رقابت خودروی سال 1968 خودروهای فیات 125 و سیمکا 1100 هم به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند.
خودروی سال 1969 اروپا
پژو 504
504 که توسط پینینفارینا طراحی شده بود، یکی از بهترین و موفقترین محصولات پژو بوده و فروش بالایی را برای این شرکت به همراه داشت. یکی از موفقیتهای این سدان فرانسوی نیز کسب عنوان خودروی سال 1969 اروپا بود. در این سال بامو 2500 و آلفارومئو 1750 نیز دوم و سوم شدند.
خودروی سال 1970 اروپا
فیات 128
فیات در سال 1970 نیز با مدل 128 در رقابت خودروی سال اروپا پیروز شده و بدین ترتیب به نخستین شرکتی تبدیل شد که دو بار جایزهٔ بهترین خودروی سال اروپا را کسب کرده است. در پس فیات 128 نیز خودروهای اتوبیانچی A112 و رنو 12 قرار گرفته بودند.
خودروی سال 1971 اروپا
سیتروئن GS
در سال 1971 سیتروئن با مدل GS برای اولین بار موفق به دریافت جایزهٔ خودروی سال اروپا شد. در آن سال فولکسواگن K70 هم در جایگاه دوم قرار گرفت درحالیکه در رتبهٔ سوم رقابت خودروی سال 1971 اروپا محصول دیگری از سیتروئن یعنی SM قرار گرفته بود.
خودروی سال 1972 اروپا
فیات 127
و بازهم فیات. دو سال بعد از کسب عنوان خودروی سال اروپا توسط مدل 128، فیات برای سومین بار با مدل 127 موفق به دریافت این جایزه شد. این موضوع نشان میدهد که فیات در آن سالها چه خودروهای مدرن و خوبی تولید میکرده است. در رتبههای بعدی رقابت سال 1972 نیز رنو 15 و مرسدس بنز 350SL قرار گرفته بودند.
خودروی سال 1973 اروپا
آئودی 80
سرانجام در سال 1973 آلمانها برای دومین بار با آئودی 80 در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی رسیدند. آئودی 80 با اختلاف تنها پنج امتیاز بیشتر از رنو 5 در جایگاه نخست قرار گرفت درحالیکه پس از رنو 5 نیز آلفارومئو آلفتا موفق به کسب مقام سوم شد.
خودروی سال 1974 اروپا
مرسدس بنز S کلاس
موضوع عجیبی است که درست در آغاز بحران نفتی دههٔ 70 یک سدان لوکس بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شده است. این ماشین مرسدس بنز S کلاس بود و تا به امروز تنها پیروزی مرسدس در این رقابتها محسوب میشود. پس از مرسدس بنز آلمانها، مقام دوم در آن سال به فیات X1 و مقام سوم هم به هوندا سیویک رسید.
خودروی سال 1975 اروپا
سیتروئن CX
با توجه به معرفی نسل اول فولکسواگن گلف در سال 1974، ممکن است انتظار داشته باشید این هاچبک آلمانی بهعنوان خودروی سال 1975 انتخاب شده باشد اما در هیئتداوران خودروی سال اروپا فقط روزنامهنگاران آلمانی حضور نداشتهاند و به همین دلیل در سال 1975 سیتروئن CX بهعنوان خودروی سال انتخاب شد درحالیکه گلف در جایگاه دوم قرار گرفته و مقام سوم هم به آئودی 50 رسید.
خودروی سال 1976 اروپا
سیمکا 1307
ممکن است امروزه نامی از شرکت سیمکا نشنیده باشید. این یک خودروساز فرانسوی بود که در سال 1979 به زیرمجموعهٔ پژو تبدیل شد اما پیش از آن در سال 1976 توانست عنوان خودروی سال اروپا را با سری 1307 خود کسب کند. پس از سیمکا نیز بامو سری 3 و رنو 30 در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
خودروی سال 1977 اروپا
روور 3500
در سال 1977 یعنی 13 سال پسازاینکه روور اولین جایزهٔ خودروی سال اروپا را از آن خود کرده بود، با جانشین مدل 2200 یعنی مدل جدید 3500 برای دومین بار به جایزهٔ خودروی سال اروپا دست پیدا کرد. روور 3500 بیشتر به خاطر طراحی جذاب و پیشرانهٔ V8 خود این جایزه را کسب نمود. این آخرین پیروزی یک خودروی بریتانیایی در رقابت خودروی سال اروپا محسوب میشد. در رتبههای بعدی این سال هم آئودی 100 و فورد فییستا قرار گرفته بودند.
خودروی سال 1978 اروپا
پورشه 928
چهل سال پیش، پورشه 928 اولین خودروی اسپرتی بود که موفق به کسب جایزهٔ خودروی سال اروپا شد. همچنین این تنها پیروزی پورشه در کل تاریخ این رقابتها تا به امروز محسوب میشود. رقبای 928 در سال 1978 نیز بامو سری 7 و فورد گرانادا بودند که به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
خودروی سال 1979 اروپا
سیمکا هورایزون
شرکت فرانسوی سیمکا یکبار دیگر در سال 1979 نیز توانست با هاچبک مدرن هورایزون جایزهٔ خودروی سال اروپا را کسب نماید. این خودرو بعداً با برند تالبوت به بازار عرضه گردید. پس از هورایزون خودروهای فیات ریتمو و آئودی 80 رتبههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
خودروی سال 1980 اروپا
لانچیا دلتا
در این سال نهایتاً لانچیا توانست برای اولین بار هیئتداوران خودروی سال اروپا را تحت تأثیر قرار دهد تا مدل دلتای آنرا بهعنوان خودروی سال انتخاب کنند. لانچیا در سال 1980 با پیروزی در برابر واکسهال آسترا (مقام دوم) و پژو 505 (مقام سوم) به جایزهٔ خودروی سال اروپا رسید.
خودروی سال 1981 اروپا
فورد اسکورت
نمیتوان بهطور دقیق مشخص کرد که این پیروزی را باید بهحساب آمریکا نوشت یا بریتانیا زیرا در سال 1981 فورد اسکورت بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد که توسط بخش بریتانیایی فورد توسعه پیدا کرده بود. درهرحال این ماشین با اختلافی جزئی بالاتر از فیات پاندا و آستین مترو قرار گرفت.
ادامه دارد…
منبع: Motor1