خطر انقراض گیاهان دارویی را تهدید می‌کند


خطر انقراض گیاهان دارویی را تهدید می‌کند

استاد دانشگاه تهران و گیاه شناس گفت: بسیاری از گونه‌های گیاهی نادر و بومی کشور که در اطراف تالاب‌ها می‌رویند، متاسفانه یا نابود شده‌اند و یا در حال انقراض هستند.

خطر انقراض گیاهان دارویی را تهدید می‌کند
به گزارش فانوس، حسین آخانی استاد دانشگاه تهران و گیاه شناس در رابطه با انقراض گونه‌های گیاهی اظهار کرد: تاکنون بررسی‌های دقیقی در خصوص گونه‌های گیاهی که در حال انقراض هستند، صورت نگرفته است.

وی افزود: بسیاری از گونه‌های مهم، نادر و بومی کشور که در اطراف تالاب‌ها به خصوص تالاب بختگان، میقان و دریاچه ارومیه و همچنین تالاب‌های استان خوزستان هستند متاسفانه یا نابود شده‌اند و یا در حال انقراض هستند.

آخانی گفت: گونه‌های گیاهی در حال انقراض در صورتی احیا می‌شوند که وضعیت محیط زیست کشور درست شود، یعنی تالاب‌ها احیا و تمام اشتباهاتی که منجر به بهم ریختن نظم هیدرولوژیک طبیعت شده است به درستی جبران شود و یا به زبان ساده تر باید تمام سدسازی‌ها در نقاط مختلف کشور متوقف شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران برخی از افراد بدون آگاهی و با فرض اینکه گونه‌های گیاهی خودرو می‌تواند برای سلامتی آن‌ها مفید باشند اقدام به برداشت بی رویه آن‌ها می‌کنند که منجر به نابودی این گونه‌ها شده است.

منشأ 70 درصد داروهای شیمیایی، گیاهان دارویی هستند

استاد دانشگاه تهران و گیاه شناس تصریح کرد: گیاهان دارویی قدمتی به اندازه زیست بشر دارند و 70 درصد داروهایی هم که امروزه به صورت شیمیایی استفاده می‌کنیم در گذشته منشأ گیاهی داشتند، اما آن چیزی که باعث نگرانی می‌شود این است که این روزها عده‌ای سودجو وارد رویشگاه‌های گیاهان نادر می‌شوند و این گیاهان را برداشت می‌کنتد که برای حفاظت از این مناطق باید سازمان محیط زیست مدیریت و نظارت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: تالاب‌های شور نیز که خشک شده‌اند یکی دیگر از عوامل نابودی گونه‌های گیاهی نادر هستند که در سال‌های اخیر با کم آب شدن و خشک شدن این تالاب‌ها این گونه‌ها نیز نابود شده اند.

آخانی با بیان اینکه گونه‌های گیاهی سرمایه‌های ملی ما هستند و مردم باید بدانند که برای حفظ و تولید آب نیاز به این گونه از گیاهان داریم، گفت: کشور ما در بخش خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و این گیاهان یکی از بزرگترین تولید کنندگان آب محسوب می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس