420 بقعه میزبان طرح «ضیافت الهی» است/ اعزام 1200 روحانی


420 بقعه میزبان طرح «ضیافت الهی» است/ اعزام 1200 روحانی

رشت- طنین نوای دلنشین «ربنا» در شهرها و روستاهای گیلان همزمان با فرارسیدن ماه رمضان فضای این استان را معنوی کرد و در همین راستا 420 بقعه متبرکه نیز میزبان اجرای طرح«ضیافت الهی»هستند.


خبرگزاری مهر، گروه استان ها: باز رمضان آمد و سفر من آغاز شد سفری دور به جایی نزدیک، سفری از خود من تا به خودم، مدتی است نگاهم به تماشای خداست و امیدم به خداوندی اوست با دلی سیاه و توشه ای پر از گناه گام به ماهی گذاشتم که پیامبر گرامی اسلام (ص) ابتدایش را رحمت و میانه‌اش را مغفرت و پایانش را آزادی از آتش جهنم توصیف کرده است.

رمضان ماه خودسازی و شکستن بت های نفس

به گفته بزرگان ماه رمضان فرصت خوبی برای خودسازی و پیداکردن خودمان است، ماه شکستن بت‌های نفس و سجده در برابر معبود یگانه است.

رمضان که فرا می‌رسد، فضای شهر پر می شود از عطر حضور خدا، هر کس در حد و اندازه خودش تلاش می کند تا شاید به اندازه یک سر سوزن به خدا نزدیک شود. مردم حضور خدا را بیش از روزها و ماه های گذشته در کنار خود و فضای شهر و خانه هایشان احساس می کنند. ماه رمضان آثار فردی و اجتماعی بسیاری با خود به همراه دارد تنها نیاز است که آدم ها کمی فقط کمی با خود و خدای خود خلوت کنند. در این ماه گناه کردن‌ کم می‌شود، جرائم کاهش می‌یابد، به هر گوشه شهر که نگاه می کنی طنین ربنا و آیه های از کتاب نور به جای آهنگ‌های مبتذل به گوش می رسد و این شاید تنها گوشه ای از برکات این ماه باشد.

درهای رحمت، مغفرت، بخشش و معنویت باز می شود مردم نیز با دستی پر از گناه و تنها به امید بخشش صاحب خانه تمام تلاش خود را می کنند تا نهایت استفاده را از این ماه ببرند. مردم دیار میرزا کوچک و باران های نقره ای نیز از دیرباز با اجرای مراسمات مختلف خود را برای استقبال از این ماه و بهره بردن از فیوضات آن آماده می کند.

غبارروبی و تمیزکردن مساجد از وجود گرد و غبار، عطر افشانی نخستین کاری است که گیلانیان همانند مردم سراسر کشور برای استقبال از ماه مهمانی خدا انجام می دهند و این کار سبب می شود عطر معنوی رمضان چند روزی زودتر از خود ماه فضای شهر و محله ها را پر کند و مردم خود را کم کم برای حضور در ماه خدا و نشستن بر خوان پرنعمت خداوند آماده می کنند.

420 بقعه میزبان طرح «ضیافت الهی» است/ اعزام 1200 روحانی

اعزام ۱۲۰۰ روحانی به مساجد گیلان در ماه رمضان

امسال به گفته معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان حدود ۱۰ هزار نفر در مراسم غبارروبی از مساجد شهرهای مختلف استان حاضر شدند.

حجت‌الاسلام سیدحسین گلمیرزاده با بیان اینکه گیلان دارای حدود سه هزار مسجد در حوزه شهری و روستایی است، افزود: از این تعداد در طول ایام سال بیش از دو هزار مسجد فعال هستند.

وی در ادامه با اشاره به سابقه و ریشه قرآنی غبارروبی از مساجد برای پذیرایی از ماه مبارک رمضان، گفت: هرساله در روزهای پایانی ماه مبارک شعبان مردم شهرها و روستاهای استان گیلان برای استقبال از ماه پر فیض رمضان در مساجد گردهم آمده و خانه خدا را برای پذیرایی یک ماهه از مهمانان خدا غبارروبی و عطرافشانی می کنند.

یکی دیگر از برنامه هایی که هر ساله با شروع ماه های رجب، شعبان و رمضان از سوی سازمان تبلیغات اسلامی صورت می گیرد. اعزام روحانی و مبلغ و مبلغه به شهرها و روستاهای است.

در این رابطه مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اعزام هزار و ۲۰۰ روحانی بومی و غیربومی به شهرستان های استان، خاطرنشان کرد: این اعزام ها به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و طی نیاز سنجی صورت گرفته از هیئت امناء مساجد شهرستان انجام شده است.

حجت الاسلام جمال یاری در ادامه به برخی دیگر از برنامه های این اداره کل برای ایام ماه مبارک رمضان نیز اشاره و تصریح کرد: برپایی گفتمان های دینی، محافل انس با قرآن و مسابقات فرهنگی و قرآنی از جمله برنامه هایی است که در این ماه در شهرهای مختلف استان برگزار می شود.

وی با اشاره به شبهه افکنی دشمنان علیه باورها، آموزه های دینی و قرآنی، افزود: یکی از برنامه استفاده از ابزارهای کارآمد و امروزی برای پاسخ به شبهات جوانان و نوجوانان و هم‌اندیشی بین آنها و بهره مند شدن از معنویت ماه مبارک رمضان است.

420 بقعه میزبان طرح «ضیافت الهی» است/ اعزام 1200 روحانی

برپایی خیمه های معرفت با حضور روحانیون اعزامی و بومی

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز درباره برنامه های این سازمان در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در ماه رمضان سال جاری ۴۲۰ بقعه متبرکه گیلان میزبان اجرای طرح «ضیافت الهی» است.

محمد قاسم پور با اشاره به برخی برنامه های اجرایی در قالب این طرح از سوی اوقاف و امور خیریه گیلان ، افزود: حضور روحانیون و مبلغان برای اقامه نماز جماعت در سطح بقاع متبرکه و مساجد بخشی از برنامه های این طرح است.

وی در ادامه با بیان اینکه برپایی خیمه های معرفت در سطح این بقاع یکی از مهم ترین و شاخص ترین برنامه های این طرح است، گفت: تبلیغ دین و ترویج فرهنگ دینی و آموزه های دینی یکی از مهم ترین فعالیت های است که توسط روحانیان اعزامی از قم و مبلغان بومی انجام می دهد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان همچنین برگزاری مراسم ویژه ترتیل خوانی در مساجد و بقاع متبرکه، مراسم محوری جزء خوانی قرآن کریم در بقعه خواهر امام رشت، برگزاری طرح افطاری ساده، مراسم ویژه لیالی قدر با حضور سخنرانان و مداحان، وفات حضرت خدیجه(س)، ولادت امام حسن مجتبی (ع) از دیگر برنامه هایی است که در سطح بقاع و امامزادگان استان برگزار می شود.

کد خبر 4296355

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !