بیش از 3000 اثر تاریخی در گیلان وجود دارد/تاسیس ساختمان اسناد و موزه در موزه میراث روستایی گیلان

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان در نشست با تشکل ها و سمن های مردم نهاد میراث فرهنگی در گیلان گفت: بیش از ۳۰۰۰ اثر تاریخی در گیلان وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد این آثار به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، ولی جهانی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰۰ اثر تاریخی در گیلان وجود دارد، بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد این آثار به ثبت ملی رسیده است. ما اکنون نیازمند کمک تشکل های مردم نهاد برای حفظ بناهای تاریخی هستیم. همچنین گیلان ظرفیت خوبی برای ثبت موسیقی محلی دارد.

می توانیم در بخش برندسازی محصولات کشاورزی گیلان و ثبت آن فعال عمل کنیم

ولی جهانی ادامه داد: علاوه بر این می توانیم در بخش برندسازی محصولات کشاورزی گیلان و ثبت آن فعال عمل کنیم. اما برای ثبت همه این موارد ان جی او های میراث فرهنگی هر شهرستان می توانند فعالانه عمل کنند و از مسئولان محلی کمک بخواهند تا در ثبت میراث ملی و محلی ما تلاش کنند.

لزوم تاسیس ساختمان اسناد و موزه در مجموعه موزه میراث روستایی گیلان

وی با اشاره به لزوم تاسیس ساختمان اسناد و موزه در مجموعه موزه میراث روستایی گیلان، تصریح کرد: این مهم از مجموعه مسایلی است که سمن ها می توانند در کنار ما باشند و از مسئولان و حتی خود سازمان میراث فرهنگی مطالبه کنند. ما در شهرهای ماسوله، قلعه رودخان، آق اولر، موزه میراث روستایی پایگاههای میراث فرهنگی داریم که تشکل های مردم نهاد میراث فرهنگی و گردشگری می توانند در آنجا فعالیت کنند .در این مناطق جشنواره برپا کنند و نیز در نشست های تخصصی ما که بصورت ماهانه در پژوهشکده گیلانشناسی برپا می شود شرکت کنند.

تلاش سمن های گیلان برای جلوگیری از تخریب به بناهای تاریخی

در ادامه عبادی، مدیر موسسه دوستداران یادگارهای تاریخی و طبیعی گیلان با تاکید بر ضرورت تعامل مسئولان این اداره کل با سمن ها، به تلاش سمن های گیلان برای جلوگیری از تخریب به بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: تلاش داریم تا دبیرستان فروغ رشت را به موزه آموزش و پرورش گیلان بدل کنیم و مجموعه دولت هم اعتباراتی برای این موضوع در نظر گرفته اند. همچنین امیدواریم که اداره میراث فرهنگی از مجموعه تاریخی هتل ایران استفاده بهینه کند یا با اجاره آن به سمن ها این محیط را به فضایی فرهنگی و گردشگری بدل کند. ما اکنون با بسیاری از گیلانی های فرهیخته ارتباط داریم که علاقمندند به رشد و توسعه و فرهنگ گیلان کمکهای مادی و معنوی برسانند‌ .

جلالی فر معاون فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به مشکلات و دغدغه های ان جی او های میراث فرهنگی، گفت: ما می توانیم با حرکتی منسجم و قدرتمند برنامه و اهداف خود را به پیش ببریم. تجربه تبریز ۲۰۱۸ و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای مسلمان، نتیجه تلاش ان جی او های توانمند بود. زیرا میراث فرهنگی امری اختصاصی و متعلق به یک نهاد نیست و مربوط به همه افراد جامعه است.

استفاده از جنبه های تاریخی گیلان با هدف گردشگری

عسکری زاده، مدیر انجمن دوستداران موزه میراث روستایی گیلان هم با تاکید بر استفاده از جنبه های تاریخی گیلان با هدف گردشگری عنوان کرد: اگر در رشت مسئولان شهری کمک کنند تا با استفاده از خودروهای عمومی رایگان موضوع و مفهوم رشت گردی را دنبال کنیم، قطعا بعداز مدتی خود مردم به مسایل گردشگری و میراث فرهنگی تمایل پیدا می کنند. این موجب افزایش ارتباطات ان جی او ها با مردم می شود.

فعالیت های سمن ها بر حفظ آثار و میراث کهن گیلان و منطقه تالش

عباسی، مدیر انجمن آیین های باستانی تالش با اشاره به فعالیت های این سمن، بر حفظ آثار و میراث کهن گیلان و منطقه تالش تاکید کرد و خواستار آن شد تا مسئولان کمک کننده ان جی او ها برای برپایی جشنواره ها و پاسداشت آیین های بومی شوند.

وی همچنین به احیای کاخ موزه سردار امجد تالش اشاره کرد که در این زمینه معاون میراث فرهنگی گیلان به همراهی اداره کل میراث فرهنگی با سمن ها برای اجرای هر چه زودتر این بنای تاریخی تاکید کرد‌ .