به گزارش ایسنا، آیتالله عبدالکریم عابدینی در سومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن مسجد امام خمینی (ره) قزوین در ادامه تفسیر آیاتی از سوره «شعرا» اظهار کرد: یاران موسی (ع) در حال فرار از فرعون به رود نیل رسیدند و بین دریا و لشگریان فرعون محاصرهشده بودند که به پیامبر خود گفتند کار ما تمام شد و دستگیر خواهیم شد، در نگاه انسانی سخن قوم موسی درست بود اما همیشه نگاه پیامبران الهی راهگشاست.
امامجمعه قزوین بیان کرد: در آن شرایط بحرانی که قوم بنیاسرائیل قرار گرفته بودند حضرت موسی فرمود، «خدای من با من است و ما را هدایت میکند».
وی بیان کرد: زمانی که قوم موسی کنار دریا گرفتار فرعون شده بودند این پیامبر الهی فرمود خداوند راهی را برای ما قرار میدهد، خداوند به موسی (ع) وحی کرد عصای خود را به دریا بزن و از دریا عبور کن، با این دستور الهی موسی و قومش بهسلامت از دریا گذشتند و فرعون و همراهانش در پشت سر آنها غرق شدند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین با اشاره به داستان حضرت موسی (ع) در سوره بقره گفت: زمانی که این پیامبر الهی برای قومش طلب آب کرد خداوند فرمود عصای خود را به سنگ بزن ۱۲ چشمه از میان سنگ به جوشش میآید و شما سیراب میشوید، از این آیات میتوان فهمید عصای حضرت موسی (ع) قابلیتهای زیادی داشته است.
عابدینی اظهار کرد: کسانی که به مکه تشریف بردهاند، میدانند که یکی از ایراداتی که وهابیان از ما میگیرند این است که چرا شما اهل توسل به پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) هستید این شرک است، باید دعاهای خود را از خدا بخواهید، درصورتیکه خداوند در آیه ۳۵ سوره مائده میفرماید؛ برای ارتباط با من دنبال وسیله باشید و در روایت هم تأکید شده اهلبیت (ع) وسیله بین بندگان و خداوند هستند.
وی بیان کرد: اگر خداوند در یک عصای چوبی که متعلق به حضرت موسی (ع) خاصیت و معجزه بزرگی قرار داده است، این موضوع خیلی نمکنشناسی و بیادبی و بیمعرفتی است که بگوییم این عصا اینقدر خاصیت دارد اما پیامبر (ص) توانایی ندارد، از عصا معجزه برمیآید اما از ائمه (ع) برنمیآید، باید مراقب باشیم که فریفته سخنان بیهوده نشویم.
امامجمعه قزوین تصریح کرد: داستان عبور قوم موسی (ع) از دریا نشان داد حتی کسانی که همراهی لازم را با رهبر و پیامبر خود نداشتند و پای آنها میلغزد اما در ادامه مسیر به صحبتهای رهبر خود گوش دهند، نجات پیدا میکنند، شفاعت امامان(ع) نیز همین معنا را دارد، یعنی حتی با لغزشهایی که داریم اگر دستمان در دست ائمه باشد ما را نجات میدهند.
مفسر قرآن و نهجالبلاغه اظهار کرد: خداوند بندگان خود را از خود به حساب میآورد و کافران را بیگانه و غریبه مینامد، در این داستان موسی و یارانش دوستان خدا و فرعون و سپاهیانش غریبگان معرفی شدهاند، خداوند داستان حضرت موسی(ع) را نشانه خداشناسی میداند و میگوید؛ اما اکثر مردم ایمان نمیآوردند و فقط اندکی از مردم درک میکنند.
وی با اشاره به آیات بعدی سوره «شعرا» که به داستان حضرت ابراهیم (ع) میپردازد، عنوان کرد: در این سوره خداوند میفرماید؛ ای پیامبر ما، آیات مربوط به ابراهیم را برای مردم ما تلاوت کن و بگو ابراهیم به عمو و قومش گفت چرا بتها و خورشید و ماه و ستارگان را میپرستید؟ آیا زمانی که دعا میکنید این بتها صدای شما را میشنوند؟ آیا این بتها به شما منفعت میرسانند و مشکلات شما را حل میکنند؟ با این سؤالات قوم ابراهیم جوابی برای وی نداشتند.
عابدینی گفت: قوم ابراهیم (ع) در پاسخ به دلیل بتپرستی خود گفتند، اجداد ما این کار را میکردند و ما نیز این راه را ادامه میدهیم، متأسفانه امروز هم شاهدیم عدهای با تقلید از گذشتگان خود به کارهای بیثمری مشغول هستند و این منطق مشرکان است که چون کاری را گذشتگان انجام میدادند ما هم انجام میدهیم.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: آیا تابهحال فکر کردهایم برخی فرهنگهای بیمنطقی که گذشتگان ما انجام میدادند هیچ فرهنگ و آوردهای برای ما ندارد؟ چرا باید وقت خود را با این فرهنگها تلف کنیم؟
وی گفت: خداوند ما را آفریده و لطف همیشگی نسبت به ما دارد، آبونانی هم برای ما قرار داده تا تشنگی و گرسنگی ما برطرف شود، البته اثرات رفع این تشنگی و گرسنگی بهواسطه لطف خداست نه نانوآب؛ شفای بیماریها هم نزد خداست و طبیبان واسطه این درمان هستند.
امامجمعه قزوین تصریح کرد: این آیات به ما امید میدهد که مرگ پایان زندگی انسان نیست بلکه آغاز حیات دیگری است، ما از رحم مادر به رحم دنیا آمدیم و با مرگ از رحم دنیا به رحم عالم برزخ میرویم، پس نباید ناراحت باشیم.
وی در پایان گفت: ما باید در دنیا بهگونهای رفتار کنیم که ولادت ما در آخرت، ولادتی افتخارآمیز باشد و خداوند خطایای ما را ببخشد و ما را با صالحین همنشین کند.
انتهای پیام