رایزنی‌های «سائرون» درباره فراکسیون فراگیر


رایزنی‌های «سائرون» درباره فراکسیون فراگیر

یک عضو ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر رهبر جریان صدر از آغاز تماس‌های این ائتلاف برای تشکیل فراکسیون فراگیر خبر داد،اما این کار را دشوار توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه قطری العربی الجدید به نقل از یک عضو ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر رهبر جریان صدر نوشت که ائتلاف سائرون از شنبه گذشته تماس‌های خود با گروه‌های سیاسی پیروز که می‌توان شانس این این ائتلاف برای تشکیل فراکسیون فراگیر در داخل پارلمان را افزایش دهد، آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

حکیم بر تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق تاکید کرد

این منبع گفت که تشکیل فراکسیون فراگیر که حق معرفی نخست‌وزیر را داشته باشد، نیازمند جلب موافقت ۱۶۵ نماینده است و این کار برای سائرون آسان نخواهد بود.

به گفته این منبع، در سایه وجود توافقات قبلی و غیر رسمی، مذاکرات با ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی که با دستیابی به ۴۲ کرسی پارلمان در جایگاه سوم قرار گرفته، دشوار به نظر نمی‌رسد.

وی گفت که جریان صدر و همپیمانان آن‌ها تمایل دارند که در قبال منصب نخست‌وزیر کوتاهی نکنند.

ادعای روزنامه سعودی: تلاش رهبران حزب الدعوة برای احیای توافق بین العبادی و المالکی

روزنامه سعودی الحیات چاپ لندن امروز یکشنبه مدعی شد که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری‌المالکی معاون رئیس‌جمهور عراق که توافقش برای ائتلاف با فهرست "الفتح" به ریاست هادی العامری، تقریبا قطعی شده، منتظر قطعی شدن موضع حیدر العبادی رئیس ائتلاف "النصر" در قبال این ائتلاف است و این در حالی است که نشانه‌های موجود بیانگر تصمیم مقتدی صدر رئیس فهرست "سائرون" برای ائتلاف با جریان "الحکمه" وابسته به سید عمار الحکیم است.

به ادعای این روزنامه سعودی، رهبران برجسته حزب الدعوة الإسلامیه تلاش می‌کنند توافق قبلی بین دو جناح العبادی و المالکی را بعد از انتخابات احیا کنند و این در حالی است که العبادی موضع خود را در قبال همه طرف‌های پیروز مشخص نکرده است.

یک منبع آگاه پیش از این از نشست بین عمار الحکیم و مقتدی صدر برای تشکیل فراکسیون فراگیر خبر داده بود.

این در حالی است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق روز شنبه با مقتدی صدر رهبر جریان صدر دیدار کرد. دو طرف در این دیدار بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت با مشارکت همه گروه‌ها تاکید کردند.

اعتراض حزب جماعت اسلامی کردستان به نتایج انتخابات

"شوان رابر" از اعضای برجسته جماعت اسلامی کردستان گفت این حزب نتایج انتخابات را به‌رسمیت نمی‌شناسد و باید آرای به سرقت رفته آن بازگردانده شود.

وی افزود جماعت اسلامی کردستان تلاش‌های سیاسی و قانونی و دیپلماتیک برای رد کردن نتایج انتخابات انجام خواهد داد.

این عضو برجسته حزب جماعت اسلامی کردستان گفت عدم مشارکت در پارلمان و خروج از روند سیاسی از جمله گزینه‌های ما در صورت عدم بازگردانده شدن آرای به سرقت رفته است.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق شنبه شب نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد که بر اساس این نتایج جماعت اسلامی فقط دو کرسی پارلمان را به دست آورد.

تلاش برای یکپارچه شدن مواضع گروه‌های سیاسی کرد برای همکاری با دولت مرکزی

"عارف رشدی" مشاور دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان از وجود تلاش‌هایی برای یکپارچه کردن مواضع طرف‌های سیاسی کُرد و تدوین برنامه برای همکاری با دولت مرکزی در بغداد خبر داد.

وی افزود: مسعود بارزانی از همه گروه‌های سیاسی خواسته است که مواضع خود را یکپارچه و با بغداد همکاری کنند.

رشدی گفت: اینکه برخی طرف‌های کُرد گفته‌اند که به گزینه تحریم پارلمان متوسل خواهند شد، بی‌فایده است و این گزینه نمی‌تواند روند تشکیل دولت در بغداد را متوقف کند.

وی تاکید کرد تحریم پارلمان تاثیری منفی بر نقش کُردها در روند سیاسی خواهد گذاشت و منجر به کاهش تعداد صندلی‌ آن‌ها در پارلمان خواهد شد. بنابراین بهتر است که این گروه‌ها منافع ملت کردستان را بر منافع حزبی خود ترجیح دهند.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا