هدف، تشکیلات و کارویژه جامعه روحانیت تغییر کرده است


هدف، تشکیلات و کارویژه جامعه روحانیت تغییر کرده است

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اساسنامه جدید جامعه روحانیت به تصویب رسیده است، گفت: هم هدف و هم تشکیلات و کارویژه جامعه روحانیت تغییر کرده است.


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به آخرین تحولات در این تشکل اظهار داشت: اساسنامه جدید جامعه روحانیت به تصویب رسیده است. معمولا هر ۱۰ سال یکبار در اساسنامه جامعه روحانیت بازنگری صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در این بازنگری، تغییراتی صورت گرفته است، اظهار کرد: هم هدف و هم تشکیلات و کارویژه جامعه روحانیت تغییر کرده است.

مصباحی مقدم گفت: جامعه روحانیت یک سال پیش از انقلاب شکل گرفت. با توجه به اینکه آن زمان، هنوز نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود، جامعه روحانیت، وظایف بسیار گسترده ای برای خود تعریف کرده بود و پس از انقلاب برای همه این وظایف، نهادهایی شکل گرفت، به همین دلیل جامعه روحانیت برای حفظ وظایف خود بی نیاز شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: امروز جانشینان هیات موسس را داریم که اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت را تشکیل می دهند. در صورت فوت یا کناره گیری هر کدام از اعضای هیات موسس، دیگر اعضا جایگزین خواهند شد.

وی ادامه داد: اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت سه گروه‌اند؛ یک گروه، همان هیات موسس است. گروه دوم، از هر استان پس از انتخاباتی که صورت می گیرد عضو می شوند و گروه سوم، شورای مناطق که در تهران تشکیل می شود، از هر شورای منطقه، یک نفر عضو شورای مرکزی می شود.

مصباحی مقدم تصریح کرد: شورای مرکزی بالاترین رکن پس از هیات موسس است. تشکیل جلسات شورای مرکزی با حداقل دو سوم اعضای مقیم تهران رسمیت پیدا می کند.

سخنگوی جامعه روحانیت گفت: رییس شورای مرکزی توسط اعضای شورا به مدت ۲ سال انتخاب می‌شود. شورای مرکزی، ماهانه حداقل یک جلسه خواهد داشت و تعیین خط مشی‌ها با پیشنهاد دبیرکل بر عهده شورای مرکزی است.

وی ادامه داد: دبیرکل موقت هنوز اعلام نشده است اما در جلسات بعدی به این کار اقدام خواهیم کرد. تا زمان تعیین نشدن دبیرکل موقت، آیت الله موحدی کرمانی همچنان مسئولیت دبیرکلی را برعهده خواهد داشت.

مصباحی مقدم درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های کار جامعه روحانیت با کار حزبی گفت: جامعه روحانیت هیچگاه حزب نبوده است. معمولا احزاب از صنف خاصی تشکیل نشده‌اند و از همه نخبگان جامعه عضو می گیرند اما جامعه روحانیت فقط از میان روحانیون عضو می گیرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ما خود را در عرض احزاب نمی‌دانیم و بنا نداریم هیچگاه دولت تشکیل دهیم، گفت: کارویژه احزاب معمولا برای کسب قدرت است و اشکالی هم ندارد اما جامعه روحانیت از این قاعده مستثنی است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: جامعه روحانیت مبارز کار سیاسی هم انجام می‌دهد اما کارویژه اصلی این تشکل توجه به مسائل اخلاقی، تبلیغ دین و صیانت از نظام اسلامی است.

وی درباره نقد کار مسئولان گفت: بنای ما بر این است که به نقد عملکرد مسئولان بپردازیم اما این نقدها باید منصفانه و در عین حال راهگشا باشد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره لزوم گفتگوی ملی گفت: این مساله در جامعه روحانیت بحث نشده است که بخواهم درباره آن صحبت کنم اما من تاکنون با تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی گفتگو داشته ام. من گفتگوهایی با آقایان زیباکلام، صوفی و ابطحی داشته ام. ما اهل گفتگو هستیم و این طور نیست که بخواهیم از گفتگو فرار کنیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: هر کسی به انقلاب اسلامی اعتقاد دارد و رهبری را محور می داند، باید با یکدیگر ارتباطات سیاسی داشته باشند و برای وحدت ملی تلاش کنند.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به دیدار سال گذشته جامعه روحانیت با رئیس جمهور، برنامه دیگری برای دیدار دارید یا خیر گفت: دیدار دیگری نداشته ایم و الان هم شورای مرکزی در این فکر نبوده که جلسه دیگری با ایشان داشته باشد.

کد خبر 4302342
هدف، تشکیلات و کارویژه جامعه روحانیت تغییر کرده است حسام رضایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی