ژل رویال: 13 فایده‌ مصرف ژله رویال یا غذای ملکه برای سلامتی + عوارض جانبی


ژل رویال: 13 فایده‌ مصرف ژله رویال یا غذای ملکه برای سلامتی + عوارض جانبی

ژله رویال یا شاه‌ انگبین یک از مواد مغذی است که توسط زنبورهای پرستار جوان ترشح و تولید می‌شود. این ماده که به آن غذای ملکه هم می‌گویند حاوی پروتئین‌هایی است که برای رشد و تکثیر سلول‌ها مهم هستند. درست مثل عسل، این ماده نیز در کندو درست می‌شود – هرچند زنبورها آن را به دلایلی کاملا متفاوت تولید می‌کنند (و یک مزه‌ی شیرین تند-اسیدی دارد). در حالی...

ژله رویال یا شاه‌ انگبین یک از مواد مغذی است که توسط زنبورهای پرستار جوان ترشح و تولید می‌شود. این ماده که به آن غذای ملکه هم می‌گویند حاوی پروتئین‌هایی است که برای رشد و تکثیر سلول‌ها مهم هستند. درست مثل عسل، این ماده نیز در کندو درست می‌شود – هرچند زنبورها آن را به دلایلی کاملا متفاوت تولید می‌کنند (و یک مزه‌ی شیرین تند-اسیدی دارد). در حالی که عسل به عنوان غذای زنبورهای کارگر به حساب می‌آید، ژل رویال خوارک ملکه است. از آن مهمتر، این ماده دارای خواص ضد توموری و شفابخش ایت. در این نوشتار، نگاهی می‌اندازیم به فایده‌هایی که ژله رویال برای سلامتی ما به همراه دارد و در انتها نیز ۴ عارضه‌ی جانبی آن را بیان خواهیم کرد.

ژل رویال: 13 فایده‌ مصرف ژله رویال یا غذای ملکه برای سلامتی + عوارض جانبی

ژله رویال از چه نظر برای شما خوب است؟

ژله رویال حاوی ۶۰٪ تا ۷۰٪ آب، ۱۵٪ پروتئین، و ۲۰۳ درصد ویتامین و آمینو اسید است – که تمام این‌ها بر فایده‌های آن می‌افزایند.

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهند که مصرف منظم ژله رویال می‌تواند سطح کلسترول بد را پایین بیاورد. همچنین می‌تواند ناباروری و فشار خون بالا را درمان کند و می‌تواند کمک خوبی برای درمان اشکال مختلف سرطان باشد. این تنها مختصری از خوبی ژله رویال بود. حالا، به جزئیات بیشتر می‌پردازیم.

فواید ژل رویال یا غذای ملکه برای سلامتی

آنتی اکسیدان‌های موجود در ژله رویال می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت و با سرطان مبارزه کنند. این ماده حاوی انتقال دهنده‌های عصبی مهمی است که سلامت مغز را بهبود می‌بخشند و از بیماری‌های مانند آلزایمر جلوگیری می‌کنند. ژله همچنین هورمون‌ها را متعادل می‌سازد و ممکن است سلامت جنسی را بهبود ببخشد.

۱. ژل رویال سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

مطالعات نشان داده‌اند که واکنش هیستامین (ترکیبی که در بدن در واکنش به آسیب یا آلرژی ترشح می‌شود) به آلرژن‌ها بعد از مصرف ژله رویال سرکوب می‌شود. در یکی از مطالعات بیان شده است که ژله رویال فلاونوئیدها و ترکیب‌های ارگانیک بسیار زیادی دارد – که همه‌ی آن‌ها می‌توانند با تقویت ایمنی عملکرد بدن را بهبود ببخشند. ژله رویال می‌تواند آلرژن‌ها را خنثی و حتی فرایند التیام زخم‌ها را تسریع کند.

با این حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۲. سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

ژله رویال حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد از اسیدهای چرب موجود در مغز محافظت کنند – که این یعنی ژله رویال می‌تواند به درمان آلزایمر کمک کند. مواد مغذی موجود در ژله رویال می‌توانند عدم تعادل شیمیایی در مغز را نیز که می‌تواند به اضطراب و استرس منجر شود اصلاح کنند.

ژله رویال همچنین تنها منبع طبیعی استیل کولین است، که یک انتقال دهنده‌ی عصبی است که حافظه را تنظیم و پیام‌ها را از سلولی به سلول دیگر انتقال می‌دهد. سطوح مناسبی از این انتقال دهنده‌ی عصبی در مغز می‌تواند حافظه و عملکرد شناختی را بهبود ببخشد. ژله رویال ممکن است افسردگی را نیز درمان کند.

۳. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

از ژله رویال به عنوان یکی از راه‌های ممکن برای توقف رشد سرطان یاد شده است. دریافته‌اند که این ماده جلوی خونرسانی به سلول‌های سرطانی را می‌گیرد، و از این طریق مانع رشد آن‌ها می‌شود. عناصر چربی موجود در ژله رویال حاوی اثرات استروژنی است – و همین یکی از دلایلی است که این ماده می‌تواند سرطان‌های سینه و گردن رحم را درمان کند.

در یکی از مطالعات انجام شده توسط ایرانی‌ها نشان داده شده است که ژله رویال می‌تواند به درمان خستگی ناشی از سرطان کمک کند.

۴. می‌تواند به درمان دیابت کمک کند

استفاده‌ی بلند مدت از ژله رویال به عنوان مکمل چند شاخص دیابت را بهبود می‌بخشد. مصرف ژله رویال همچنین با بعضی از تغییرات مثبت در سطح گلوکز در ارتباط است، هرچند این تغییرات فقط بلند مدت بوده‌اند. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که مکمل ژله رویال ممکن است در کنترل پیامدهای ناشی از دیابت مفید باشد.

هرچند به مطالعات بیشتری برای اثبات این حقایق نیاز داریم، اما مسیر درستی را پیش گرفته‌ایم.

۵. ژل رویال ممکن است مانع پوکی استخوان شود

در مطالعه‌ی انجام شده توسط ترکیه‌ای‌ها نشان داده شده است که ژله رویال، همراه با گرده‌ی زنبور عسل می‌تواند ضعف استخوانی ناشی از پوکی استخوان را کاهش دهد. همچنین دریافته‌اند که جذب کلسیم در داخل بدن را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند موجب سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان شود.

۶. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

ژله رویال منبع خوبی از بیفیدوباکترها است، که باکتری‌های مفید برای تقویت سلامت دستگاه گوارش هستند. این یک پروبیوتیک مفید است که سلامت دستگاه گوارش ارتقاء و افزایش می‌دهد.

۷. با التهاب مبارزه می‌کند

همان طور که در یک مطالعه‌ی ژاپنی نشان داده شده است، ژله رویال اثرات ضد التهابی دارد که به درمان بیماری‌های پریودنتال (واقع در اطراف دندان‌ها) کمک می‌کند. بعضی از منابع حاکی از آن هستند که این ماده همچنین به عنوان درمانی برای آرتروز عمل می‌کند.

۸. می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

هرچند ژله رویال مستقیما وزن را کاهش نمی‌دهد، اما می‌تواند سطح انرژی‌تان را افزایش دهد – که این به نوبه‌ی خود، به تمرین و تحرک شدیدتر کمک می‌کند، و نهایتا، به کاهش وزن منجر می‌شود. و از آنجایی که کالری پایینی دارد و فاقد چربی‌های اشباع شده است، می‌تواند افزودنی خوبی برای رژیم کاهش وزن‌تان به حساب بیاید.

مطابق یک مطالعه‌ی ایرانی، تغذیه‌ی مکملی ژله رویال می‌تواند به کنترل وزن در افراد دیابتی کمک کند. این ژله ممکن است سوخت و ساز را تقویت کند، که به نوبه‌ی خود، به کاهش وزن کمک می‌کند.

۹. ژل رویال می‌تواند باروری را تقویت کند

در این زمینه اطلاعات کمی وجود دارد. در یکی از مطالعات انجام شده چنین بیان می‌شود که خواص آنتی اکسیدانی ژله رویال تاثیر مثبتی بر پارامترهای اسپرم می‌گذارد – و این می‌تواند باروری را افزایش دهد.

۱۰. به سلامت مردان کمک می‌کند

پژوهش‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که استفاده از مکمل ژله رویال می‌تواند تولید تستسترون را افزایش دهد. هرچند به مطالعات بیشتری بر روی انسان‌ها نیاز داریم، اما نتایج امیدوار کننده و نوید بخش هستند. بعضی از منابع همچنین نشان می‌دهند که ژله رویال می‌تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند.

۱۱. می‌تواند میل جنسی را تقویت کند

ژله رویال با هورمون‌های بدن تداخل پیدا می‌کند، و این ممکن است باعث تقویت میل جنسی شود. با وجود این، قبل از نتیجه‌گیری به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

۱۲. برای پوست مفید است

ژله رویال حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با علائم پیری مبارزه می‌کند. ژله پوست شما را جوان می‌سازد، منافذ را تنگ می‌کند، و ظاهری بی‌عیب و نقص به شما می‌بخشد. این ماده رادیکال‌های آزادی را که باعث پیری می‌شوند پاکسازی می‌کند و درخشندگی خوبی به پوست‌تان می‌دهد.

ژله رویال با ناراحتی‌های پوستی مانند اگزما، کاندیدا، و آکنه مبارزه می‌کند. این ماده حاوی خواص ضد التهابی است که التهاب را کاهش می‌دهد، باکتری‌ها را از بین می‌برد، و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. تمام کاری که باید انجام بدهید آن است که کمی ژله بر ناحیه آسیب دیده بمالید و آن را بعد از ۲۰ دقیقه بشویید. این کار را صبح‌ها انجام دهید. همچنین می‌توانید عصاره یا پودر ژله رویال را بخرید و از آن با همین هدف استفاده کنید.

برای درمان سیاهی‌ها و کبودی‌های پوست، دو قاشق غذاخوری ژله رویال را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بعد آن را با آب بشویید. یا، می‌توانید کمی روغن بادام را با ژله رویال مخلوط و استفاده کنید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید.

همچنین می‌توانید دست‌ها و پاهای‌تان را با ژله رویال مرطوب کنید. آن را روی پوست‌تان بمالید و بگذارید به مدت حداکثر ۱۵ دقیقه بماند. آن را با آب سرد بشویید. مطمئنا شاهد تغییرات خارق‌العاده‌ای در پوست خود خواهید بود.

همچنین می‌توانید از آن برای کاهش جای زخم‌ها و لکه‌های سیاه و درخشش پوست‌تان استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری ژله رویال، کمی ماست، و یک عدد سفیده‌ی تخم مرغ را ترکیب کنید. خوب آن را هم بزنید و روی صورت‌تان بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند، و با آب سرد آن را بشویید. این عمل را سه بار در هفته تکرار کنید تا پوست صورت‌تان نرم و تمییز شود.

۱۳. می‌تواند رشد مو را تقویت کند

پروتئین و سایر ویتامین‌های موجود در ژله رویال می‌تواند رشد موها را تقویت کند. کمی ژله رویال را با شیر نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را روی موهای‌تان بمالید. بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید.

همچنین می‌توانید یک درمان روغن داغ را برای موهای‌تان به کار ببندید – دو قاشق غذاخوری روغن بادام را با ژله رویال مخلوط کنید. آن را به مدت ۲۰ ثانیه در مایکروفر گرم کنید. این مخلوط را روی موهای‌تان بمالید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. آن را با آب سرد بشویید. مطابق معمول شامپو کنید و حالت دهید.

این درمان می‌تواند به از بین بردن شوره سر کمک کند و همچنین باعث براق شدن موها شود.

این‌ها فایده‌های ژله رویال هستند. اما این تمام ماجرا نیست. ژله رویال هم ریشه‌ی عسل است. پس، چطور است که این دو فایده‌هایی متفاوت دارند؟

ژل رویال در مقایسه با عسل – تفاوت‌شان چیست؟

ژله رویال اغلب به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود، در حالی که از عسل به عنوان یک شیرین کننده‌ی طبیعی استفاده می‌کنند. در ادامه به بعضی از فایده‌های هر یک (به طور مختصر) اشاره می‌کنیم:

ژله رویال یا غذای ملکه

– مفید برای سیستم ایمنی
– کمک به مبارزه با سرطان
– التیام زخم‌ها
– کمک به گوارش
– بهبود سلامت استخوان‌ها
– کمک به درمان دیابت
– رطوبت‌رسانی به پوست

عسل

– عمل به عنوان یک شیرین کننده‌ی طبیعی
– کمک به تنظیم انسولین
– مبارزه با التهاب
– درمان گلو درد
– بهبود عملکرد ورزشکاران
– تقویت آنتی‌اکسیدان‌های پوست

ژله رویال یکی از ترشحات زنبورهای عسل است که از آن در تغذیه‌ی لاروها و ملکه‌ّهای بالغ استفاده می‌کنند. عسل خام ۱۰۰٪ فراوری نشده است و تمام آنزیم‌ها، ژله رویال، ویتامین‌های غنی، مواد معدنی، و کربوهیدرات‌ها را در خود دارد.

ارزش غذایی ژله رویال یا شاه انگبین

یک گرم ژله رویال حاوی مواد مغذی زیر است:

ویتامین B1 ۱.۵ تا ۷.۴ میکرو گرم
ویتامین B2 ۵.۳ تا ۱۰ میکرو گرم
ویتامین B3 ۹۱ تا ۱۴۹ میکرو گرم
ویتامین B5 ۶۵ تا ۲۰۰ میکرو گرم
ویتامین B6 ۲.۲ تا ۱۰.۲ میکرو گرم
بیوتن ۰.۹ تا ۳.۷ میکرو گرم
ایتوزیتول ۷۸ تا ۱۵۰ میکرو گرم
فولیک اسید ۰.۱۶ تا ۰.۵ میکرو گرم
ویتامین C به مقدار اندک
خب، ویژگی‌های خوب ژله رویال را با هم دیدیم و خواندیم. اما اکنون زمان آن است که نگاهی به روی دیگر سکه نیز بیندازیم.

عوارض جانبی ژل رویال

۱. ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی درباره‌ی بی‌خطر بودن ژل رویال در دوران بارداری و شیردهی در دست نیست. از این رو بهتر است برای حفظ سلامتی از مصرف آن در این دوران اجتناب کنید.

۲. آسم و سایر آلرژی‌ها

اگر آسم یا آلرژی دیگری به محصولات زنبور عسل دارید، از ژله رویال استفاده نکیند. این ماده ممکن است باعث واکنش‌های شدیدی بشود، و در برخی موارد حتی به مرگ منتهی شود.

۳. التهاب پوست

مثال‌هایی وجود داشته است که ژله رویال موجب حادتر شدن دراماتیت (آماس پوستی) شده است. از این رو، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

۴. افت فشار خون

ژله رویال ممکن است فشار خون را پایین بیاورد – از این رو، اگر داروهای فشار خون مصرف می‌کنید جانب احتیاط را رعایت کنید چون ممکن است این ماده فشار خون‌تان را بیش از حد پایین بیاورد.

نتیجه‌گیری

مطمئنا می‌توانید هر دوی ژله رویال و عسل را همزمان در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید – از این طریق، از هر دو بهترین فایده‌ها را خواهید برد. امیدواریم این نوشتار برای شما مفید واقع شده باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: stylecraze

ژل رویال: ۱۳ فایده‌ مصرف ژله رویال یا غذای ملکه برای سلامتی + عوارض جانبی

خواص گریپ فروت: ۳۴ مهم ترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و درمان
خواص پیاز: ۴۰ فایده پیاز برای سلامتی و درمان + مضرات پیاز
خواص نمک: ۳۴ مهمترین فواید نمک برای سلامتی، پوست و مو
خواص نارنگی: ۲۱ فایده شگفت‌انگیز نارنگی برای سلامتی، پوست و مو
مضرات عسل: ۱۴ عارضه جانبی عسل که حتما باید بدانید
مضرات چای سبز: ۲۴ عارضه جانبی چای سبز که حتما باید بدانید
۱۵ شگفت‌انگیزترین خواص روغن کانولا برای سلامتی، پوست و مو
خواص سیب سبز: ۲۶ فایده سیب سبز برای سلامتی، پوست و مو
خواص آب گریپ فروت: ۱۶ فایده آب گریپ ‌فروت طبیعی برای سلامتی و زیبایی
۴۰ شگفت‌انگیزترین خواص روغن بادام تلخ و شیرین که حتما باید بدانید
خواص ماهی تن: ۲۹ فواید اثبات شده کنسرو تن ماهی که باید بدانید
۱۰ بهترین فروشگاه آنلاین لباس زنانه در دنیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شمع سفره هفت سین | شمع سفره هفت سین 1403 که سفره هفت سینت رو میلیونی می کنه!