ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب


ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب

با طرفداری در سفر به فرانسه، همراه باشید

اختصاصی طرفداری - در نهمین قسمت از سفر به کشورهای حاضر درجام جهانی 2018 در طرفداری، به کشور فرانسه و نماینده قاره اروپا می رسیم.

از افتخارات این کشور صاحب نام در دنیای فوتبال به اختصار می توان به یک قهرمانی در جام جهانی (1998) و دو عنوان قهرمانی در جام ملت های اروپا (1984 و 2000) اشاره کرد. این کشور همچنین سابقه حضور در 15 دوره جام های جهانی را نیز دارا است.

معرفی کشور فرانسه

کشور فرانسه در منطقه غربی قاره اروپا قرار گرفته و با مساحت 640 هزار کیلومتر مربعی خود (شامل خاک اصلی فرانسه و بخش‌های فرادریایی) دومین کشور پهناور اروپا بعد از روسیه است. شهروندان فرانسوی به دلیل شکل خاص کشورشان، که شبیه به یک شش ضلعی است، آن را L'Hexagone می نامند. این کشور در دنیا به فرهنگ غنی و متنوعش شهرت دارد. فرانسه با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا مرز زمینی مشترک دارد و کانال مانش در شمال و دریای مدیترانه و خلیج بیسکای (Biscay) در جنوب این کشور واقع شده‌اند. پایتخت فرانسه، شهر زیبای پاریس است که بزرگ‌ترین شهر اقتصادی اروپا و پنجمین شهر اقتصادی جهان از نظر سطح تولید ناخالص داخلی است. این شهر به تنهایی نزدیک به 533 میلیارد یورو، یعنی نزدیک به 25 درصدِ تولید ناخالص داخلی فرانسه را در دست دارد. پاریسی‌ها با دارا بودن 43 هزار دلار تولید ناخالص سرانه رتبه اول را از این نظر در قاره اروپا دارا هستند.

این کشور پس از آلمان دومین غول اقتصادی اتحادیه اروپا و چهارمین قدرت اقتصادی جهان به شمار می رود. فرانسه همچنین یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت، دارای حق وتو بوده و عضویت در گروه جی 8 (هشت کشور بزرگ صنعتی دنیا) را نیز در کارنامه خود دارد. این کشور مطرح اروپایی، همچنین از موسسان اصلی شکل گیری اتحادیه اروپا و یکی از معدود کشورهایی است که دارای تسلیحات هسته‌ای بوده و حتی آن ها را نیز آزمایش کرده است. از دیگر ویژگی های مهم این کشور، صنعت سینمای آن است که هر ساله، پذیرای یکی از مهم ترین جشنواره های سینمایی جهان، به نام کَن بوده که سینمای فرانسه را بعد از هالیوود در رتبه دوم دنیا قرار داده است. فرانسه نه تنها مهد انقلاب های سیاسی- اجتماعی در قرون هجدهم و نوزدهم بوده و از آن به عنوان مهد دموکراسی یاد می کنند، بلکه دارای فرهنگ غنی و سرشاری در زمینه ادبیات و هنر هم می باشد.

هنرمندان و نقاشان متعددی در دوره‌های زمانی مختلف، در فرانسه ظهور کرده‌اند و هنر این کشور را ارتقاء بخشیده‌اند. هنرمندان مشهوری چون ادگار دگا، کاود مونه و پیر آگوست رنوآر از این کشور برخاسته‌اند. آثار هنری آن ها که سرمایه های هنری فرانسه نیز شناخته می شود، امروزه در موزه های معروف این کشور نظیر لوور، پیکاسو و موزه‌ی Orsay به نمایش در آمده‌اند. از نویسندگان و شعرای معروف فرانسوی هم می توان به ویکتور هوگو، ژان پل سارتر و مولیر اشاره کرد. جمعیت فرانسه در آخرین سرشماری که در سال 2016 انجام شده است بالغ بر 67 میلیون نفر بوده که از این نظر پس از کشور آلمان در رده دوم اتحادیه اروپا قرار می گیرد. بیشتر فرانسویان دارای دین مسیحیت هستند. البته مسیحیت تنها دین رایج در فرانسه نیست و طرفداران ادیان گوناگون در این کشور به راحتی زندگی می‌کنند. تعداد زیادی از مسلمانان، بوداییان و یهودیان نیز در این کشور سکونت دارند.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب

اگر قصد سفر به فرانسه را دارید :

وقتی صحبت از گردشگری و صنعت توریسم به میان می آید، اولین کشوری که اسمش در ذهن ها تداعی می گردد، کشور فرانسه است. این کشور در سال 2014 با 83.7 میلیون گردشگر خارجی، محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان شناخته شد و از نظر درآمد هم در رتبه چهارم دنیا قرار گرفت. بد نیست بدانید ایالات متحده آمریکا در این سال، با 177 میلیارد دلار در رتبه اول این لیست از نظر درآمد بوده و فرانسه با 55.4 میلیارد دلار درآمد از صعنت گردشگری، در رتبه چهارم قرار گرفته است. رتبه های دوم و سوم نیز به ترتیب ازآن اسپانیا و چین بوده است. همین آمار و ارقام به خوبی نشان از علاقه و اهمیت سفر گردشگران خارجی، به این کشور زیبا می دهند. فرانسه دارای آب و هوایی چهار فصل است و حتی شهر به شهر نیز، شرایط آب ‌و هوایی آن تغییر می‌کند. به عنوان مثال در پایتخت این کشور و شهر پاریس، هیچ وقت هوا خیلی سرد نمی‌شود و بارش برف هم بسیار کم است. بخش‌های شمالی و شمال شرقی فرانسه، دارای آب ‌و هوای معتدل است. بخش‌های جنوبی نیز آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارند. بخش‌های غربی فرانسه دارای اقلیم اقیانوسی است، که یعنی این مناطق دارای میزان بارش بالایی بوده و زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم را تجربه می‌کنند. سایر مناطق نیز معمولا از تابستان‌هایی گرم و گاهی طوفانی و زمستان‌هایی سرد برخوردارند.

این کشور دارای آثار باستانی، طبیعی و فرهنگی بسیاری است؛ به گونه ای که تا کنون 32 اثر فرهنگی، سه اثر طبیعی و یک اثر طبیعی- فرهنگی از کشور فرانسه به عنوان میراث فرهنگی جهانی، در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. از جمله مکان های دیدنی این کشور از نگاه سایت طرفداری، به اختصار می توان به برج ایفل، موزه لوور، کلیسای جامع نوتردام، شانزه لیزه، صومعه مون سن میشل، کلیسای جامع شارتر و فستیوال های مختلف و متعدد، در این کشور از جمله جشنواره فیلم کن، کارناوال نیس، فستیوال بادبادک بِرک در شمال فرانسه و فستیوال جشن نور در شهر لیون اشاره کرد.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب کارناول نیس یکی از مشهورترین کارناوال‌های جهان

به مانند سفرهای قبل با طرفداری همراه باشید تا 10 حقیقت جالب، شنیدنی و عجیب که کمتر در مورد این کشور شنیده باشید، را برایتان بازگو کنیم.

1. برج ایفل

نماد کشور فرانسه، شهر پاریس و یکی از مکان های دیدنی دنیا، بدون شک برج ایفل بوده که در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن در شهر پاریس واقع شده است. دلیل ساخت این برج تمام فلزی، به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه بوده و عملیات ساخت آن در سال 1887 آغاز شد و تنها پس از دو سال در سال 1889 به پایان رسید. از نکات جالب این برج که شاید خیلی ها اطلاعی از آن نداشته باشند، رنگ آن است. زمانی که برج ایفل افتتاح شد، رنگ آن قرمز قهوه ای بود و تا کنون نزدیک به 18 بار رنگ آمیزی شده و حتی رنگ زرد را نیز تجربه کرده است. امروزه این برج، به رنگ برنزی رنگ‌آمیزی شده و به صورت رسمی آن را برج قهوه‌ای ایفل می خوانند. برای رنگ آمیزی آن هم بیش از 60 تن رنگ مصرف شده و فرآیند رنگ امیزی ان هم یک سال به طول انجامیده است. در ساخت این برج از 18 هزار و 38 قطعه فولادی استفاده شده و برای اتصال آن‌ها از 2.5 میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. این برج با ارتفاع 338 متری خود تا اوایل قرن بیستم، مرتفع ترین مکان ساخته شده به دست بشر بوده است. از حوادث تاریخی که این برج به خود دیده، بازدید هیتلر از آن پس از فتح فرانسه به دست ارتش نازی بوده است. در طول جنگ جهانی دوم، مبارزان مقاومت فرانسه کابل های آسانسور برج را قطع کردند، تا هیتلر نتواند با آسانسور به بالای این برج برود. کاری هم که در آن موفق بودند و هیتلر پس از طی کردن چندین پله، از خیر بالا رفتن از این برج گذشت.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب

2. فرانسوی ها مردمانی شجاع ولی افسرده

ارتش فرانسه در طول تاریخ یکی از بهترین ارتش های جهان بوده است. دلاوری های مردان و زنان فرانسوی در نبردهایی که در طول تاریخ انجام داده اند، گواه بر این مدعاست. فرانسوی ها در 168 نبرد مهم و تاریخی خود که از سال 387 قبل از میلاد آغاز شده در 109 نبرد پیروز بوده اند. در 49 نبرد شکست خورده و 10 نبرد را هم با نتیجه برابر واگذار کرده‌اند. در زمان اشغال کشورشان به دست نازی ها، هم مردان و هم زنان با نبردهای چریکی و به اصطلاح پارتیزانی خود، سهم مهمی در بیرون راندن ارتش مجهز هیتلر داشته اند. آمار کشته های فرانسوی ها البته در جنگ جهانی دوم بسیار بالا بود و نزدیک به 1.4 میلیون کشته و 4.3 میلیون نفر هم زخمی شدند. درباره شرایط فرانسه در جنگ جهانی دوم، باید بدانیم که در سال 1939 تنها آمریکا و شوروی می‌توانستند، در مقابل آلمان نازی مقاومت کنند. پس از خیانت بریتانیا به لهستان، دست آلمان بازتر شد و شرایط برای فرانسه سخت‌تر گشت. البته با تمامی این موارد و شجاعت مردمان فرانسه، اما این کشور مردمانی افسرده هم دارد. گفته می شود از هر پنج فرانسوی یک نفر همیشه خسته و افسرده است. بر خلاف کشورهای شادی مثل برزیل در امریکای جنوبی و یا اسپانیا و پرتغال که در مورد مشکلات و مسائل روحی و روانی خود صحبت می کنند، فرانسوی ها علاقه ای به مطرح کردن این گونه از مشکلات خود ندارند.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب

3. پاریس عروس شهرهای جهان

پایتخت کشور فرانسه، عروس شهر های جهان لقب گرفته و هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر جهان است. این شهر دیدنی با دارا بودن بافت های قدیمی و تاریخی، در کنار سازه های مدرن و بلند مرتبه ای مانند برح ایفل، نظر هر کسی را به خود جلب می نماید. پاریس یکی از نخستین شهرهای اروپایی بود، که خیابان های خود را با استفاده از چراغ های گازی روشن ساخت. در سال 1820 میلادی، بیش از 50 هزار لامپ گازی به کار گرفته شد، تا خیابان ها و بلوارهای این شهر روشن گردند. منظره دیدنی پاریس در شب باعث شد تا به این شهر لقب شهر چراغ ها بدهند. این کلان شهر فرانسه و اروپا، برخلاف شهرهایی از این دست، نه تنها آلوده نیست بلکه بسیار سرسبز و دارای هوایی دلپذیر است. در شهر پاریس، نزدیک به 500 هزار درخت وجود دارد که تمام آن ها اندازه گیری و سنجیده شده اند. از این شهر زیبا به عنوان، پایتخت مد و لباس جهان نیز یاد می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که، زنان فرانسوی تا سال 2012 میلادی در این شهر و در کل کشور فرانسه، حق پوشیدن شلوار را نداشتند. اگرچه این قوانین 214 سال اجرا نمی شد، اما قانون می توانست، بانوان فرانسوی را به جرم تخطی از آن، دستگیر کند. از مکان های دیدنی این شهر زیبا می توان به اختصار به برج ایفل، دیزنی لندِ پاریس پربازدید ترین پارک بازی در سراسر اروپا، کلیسای جامع نوتردام، موزه هرمی شکل لوور و پلِ پونت نئوف بر روی رودخانه سن، اشاره کرد.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب

4. خروس نماد تیم ملی فرانسه

شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که چرا خروس نماد فرانسه و حتی تیم ملی فوتبال این کشور است؟ درست از سال 1909 که تیم ملی فرانسه، نخستین بازی ملی تاریخ خود را مقابل بلژیک انجام داد، نقش یک خروس بر روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور نقش بسته است. در فرانسه، خروس اشاره ای تاریخی به سقوط امپراتوری رم غربی و ظهور دوباره سرزمین گل یا همان فرانسه قدیم است. این پرنده، همچنین نمادی برای سرنوشت و خوشبختی در میان فرانسوی هاست. از طرفی بانگ خروس در هنگام طلوع خورشید، در فرهنگ فرانسوی ها به معنای پیروزی روشنی بر تاریکی و خوبی بر شر است. جالب است بدانید خروس در فرهنگ پرتغالی ها هم جایگاه ویژه ای دارد و در فرهنگ این کشور نماد ایمان و عدالت است.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب

5. موزه لوور

موزه لوور بزرگترین موزه هنر و یک بنای باشکوه تاریخی در مرکز شهر پاریس است. در این موزه بیش از 38 هزار اثر هنری مربوط به پیش از تاریخ تا هزاره سوم (جدید) در فضایی بالغ بر 72,735 متر مربع جمع‌آوری و در معرض دید قرار گرفته است. این موزه زیبا که به شکل هرم شیشه ای در یکی از کاخ های زیبای شهر پاریس قرار دارد، هر ساله پذیرای میلیون ها گردشگر و علاقه مند به آثار فرهنگی است. جالب است بدانید، دلیل ساخت موزه لوور، تنها برای شکست دادن وایکینگ‌ها بوده است. در قرن 12 میلادی شاه فلیپ آگوست، پادشاه آن روزگار فرانسه که کشورش از هر طرف در محاصره وایکینگ ها بود، در دل پاریس یک قصر باشکوه ساخت. پس از اتمام این قصر در سال 1202 میلادی، جواهرات و دارایی‌های با ارزش سلطنتی در آنجا نگهداری شد. البته خود هرم شیشه ای در سال 1917 توسط معمار مشهور Ieoh Ming Pei بعدها به این قصر اضافه گشت و به همین شکل کنونی امروزی درآمد. مشهورترین اثر هنری که در این موزه نگهداری می‌شود، تابلوی مونالیزا یا لبخند ژوکوند است که لئوناردو داوینچی آن را در طول سال‌های 1503 تا 1505 کشیده است. دیگر شاهکار موجود در موزه، تندیس ونوس میلو است. لوح حمورابی، گاو بالدار آشوری، لوح پیروزی نارام سین، نقش برجسته‌های آشوری، ظروف گلی آشوری، بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید و بز بالدار طلایی (هخامنشی) از آثار ارزشمند این موزه است.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب

6. با 14 سال سن هم می توانید رانندگی کنید!!

اگر شما فقط 14 سال از عمرتان گذشته باشد، می توانید در فرانسه با خودروهای کوچکی که VSP نامیده می‌شود، رانندگی کنید. در حقیقت نام این خودروها، خودروی بدون گواهینامه است. این خودروها، می‌توانند 45 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و تنها دو صندلی دارند. درنتیجه در این کشور رمانتیک، عشاق می‌توانند از نوجوانی، باهم رانندگی یاد بگیرند. البته این تنها نکته عجیب در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی فرانسه و پایتخت آن نیست. بد نیست بدانید که، در کل شهر پاریس فقط یک تابلوی ایست وجود دارد و اگر می خواهید در پاریس راننده تاکسی شوید، بهتر است قبل از آن کمی تامل کنید. راننده های تاکسی در پاریس برای دریافت گواهینامه، باید مبلغی حدود 200 هزار یورو پرداخت کنند. شاید به همین خاطر است که تعداد تاکسی در شهر پاریس تا این اندازه کم است. در ضمن یادتان باشد، گرفتن عکس از افراد و وسایل نقلیه پلیس نیز ممنوع است.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب خودرو VSP که افراد 14 سال بدون گواهینامه مجاز به راندن آن هستند

7. امانوئل ماکرون، جوانترین رئیس جمهور تاریخ

امانوئل ژان میشل فردریک ماکرون، تنها زمانی که 39 سال سن داشت، در سال 2017 به عنوان جوانترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه و شاید جهان انتخاب شد. این بانکدار و سرمایه گذار سابق، متولد 21 دسامبر 1977 در شهر آمیان فرانسه است. اما چیزی که در مورد رئیس جمهور فرانسه بیشتر شنیدنی است، همسر وی و بانوی اول کشور فرانسه است. ماکرون در سن 15 سالگی در مدرسه رابطه ای عاشقانه با معلم خود «بریژیت تروینو» به عنوان معلم زبان فرانسه (همسر فعلی اش) برقرار کرد و در سن 18 سالگی رسما یک زوج شدند. وی معلم زبان فرانسه ماکرون در مدرسه، لا پروویدانس در شهر آمیان فرانسه بود. تروینو متأهل و صاحب 3 فرزند بود. والدین ماکرون در ابتدا او را به پاریس فرستادند تا به این رابطه پایان دهند، اما این زوج پس از فارغ‌التحصیلی نیز با هم مانند و سرانجام در سال 2007 به صورت رسمی با هم ازدواج کردند. در واقع همسر آقای ماکرون 24 سال از او بزرگتر بوده و جالب است بدانید که، فرزند بزرگ خانم بریژیت 2 سال از ماکرون بزرگ‌تر است و لورانس فرزند دوم این خانم، با ماکرون هم سن است.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به همراه همسر خود

8. فرانسه کشور قصرهای رویایی

فرانسه را می توان یک کشور با معماری غنی دانست. شما در جای جای این کشور خانه ها و کاخ هایی می بینید، که با زیباترین معماری زمان خود ساخته شده اند. جالب است بدانید در این کشور بیش از 40 هزار قصر وجود دارد که هرکدام معماری و زیبایی های خاص خود را دارند. وجود این قصرهای رویایی، یکی از دلایل مهم علاقه گردشگران خارجی از گوشه و کنار دنیا به این کشور زیبا است. یکی از دلایل وجود این همه قصر در فرانسه به قرون وسطی و حکومت های فئودالی در طول تاریخ فرانسه برمی گردد، که هر حکمران در آن دوران برای نشان دادن شکوه و جلال خود، چنین قصرهایی می ساخته است. حتی در روستاها و شهرهای کم جمعیت این کشور نیز، گردشگران شاهد قصرهای زیبا و باشکوه هستند. از قصرهای مهم این کشور به اختصار می توان به قصر دِ چاومانت ساخته شده در سال 1465 میلادی، قصر چمبورد متعلق به قرن 16 میلادی با بیش از 400 اتاق، قصر مارکیزی متعلق به قرن 17 میلادی و کاخ زیبای وِرسای که به عنوان بزرگترین کاخ سلطنتی جهان، با بیش از سه میلیون بازدید کننده در سال دارد، اشاره کرد.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب کاخ زیبای ورسای

9. عادات غذایی فرانسوی ها

آشپزی در فرانسه، فراتر از یک شغل و حرفه، بلکه یک هنر است. فرانسوی ها معتقدند صرف زمان برای میل وعده‌های غذایی و کیفیت مواد مصرفی، بیش از کمیت آن مهم و ضروری است. به طوری که برای هر وعده‌ غذایی، بین چهل دقیقه تا یک ساعت زمان در نظر گرفته می‌شود. بد نیست بدانید، مردم فرانسه با وجود اینکه از انواع روغن و مواد چرب در تهیه و پخت غذاهای خود استفاده می‌کنند، اکثرا از فیزیک بدنی و تناسب اندام استانداری برخوردار هستند و این نمایانگر رژیم غذایی مُدرنی است که آن‌ها را مرکز توجه‌ی کارشناسان غذایی سراسر جهان، قرار داده است. این کشور، مهد پنیر است و بیش از 400 نوع پنیر به شکل، اندازه ها و طعم های مختلف در این کشور وجود دارد. اهمیت پنیر تا حدی است که هر منطقه در فرانسه، با توجه به نواحی جغرافیایی وظیفه‌ای متفاوتی را در رژیم غذایی این کشور ایفا می‌کند. همچنین در سراسر جهان از فرانسه به عنوان مهد پنیرهای بی‌نظیر یاد می‌شود. فرانسوی ها معمولاً یک صبحانه سبک می خورند، که متشکل از نوعی نان مخصوص و یا قهوه و نان و هات چاکلت (شکلات داغ) است. وعده نهار، زمانی در فرانسه از وعده های اصلی و مهم بود، اما اکنون بسیاری از مردم به ویژه در مناطق شهری نهار را سبک خورده و وعده غذایی شام برای آنها مفصل است. در آخر جالب است بدانید، هر فرانسوی به طور متوسط در سال 500 حلزون می خورد و دیگر خوراک مورد علاقه آن ها هم، پای قورباغه است که در این کشور بسیار پرطرفدار است.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب انواع و اقسام پنیرهای خوراکی فرانسوی

10. جشنواره سینمایی کَن

هر ساله در ماه می در کشور فرانسه، یکی از بزرگترین جشنواره های سینمایی جهان به نام کَن برگزار می شود. این جشنواره یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید، از تمامی ژانرها از جمله مستند، به‌شمار می‌آید. تاریخچه جشنواره فیلم کَن به اواخر دهه 30 میلادی باز می گردد؛ زمانی که ژان زای، وزیر آموزش ملی دولت وقت فرانسه، با حمایت آمریکا و انگلیس تصمیم گرفت در واکنش به نفوذ دولت های فاشسیت آلمان و ایتالیا در انتخاب فیلم های جشنواره ونیز، جشنواره ای سینمایی جدیدی را به نام کَن راه اندازی کنند. جالب است بدانید اولین دوره جشنواره کَن در سال 1939 قبل از اینکه شروع بشود، پایان یافت و دلیل آن هم حمله آلمان به لهستان و در ادامه، اعلام جنگ فرانسه و انگلیس علیه آلمان نازی بود. جشنواره کن در سال 1946 با حمایت وزارت خارجه فرانسه، باردیگر راه اندازی شد و با وجود آن که ماهیت اصلی شکل گیری آن رقابت با جشنواره ونیز بود، اما مقامات این دو فستیوال در توافقی پنهانی پذیرفتند، تا برگزاری هر دو جشنواره در سال های متمادی را جشن گرفته و رسمی بدارند. از افتخارات سینمای ایران هم در این جشنواره مهم می توان به فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی اشاره کرد که در سال 2016، شهاب حسینی جایزه نخل طلای بهترین بازیگر مرد و اصغر فرهادی هم جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کردند. همچنین برنده دیگر ایرانی این جشنواره مهم، مرحوم عباس کیارستمی بود که در سال 1997 برای فیلم «طعم گیلاس» برنده نخل طلای کن شد.

ایستگاه نهم جام جهانی 2018: فرانسه؛ از جوانترین رئیس جمهور تاریخ تا کشوری با قوانین راهنمایی و رانندگی عجیب جشنواره سینمایی کن

معرفی اجمالی فرانسه

*/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن