قدمگاه علی تخریب نشده است


قدمگاه علی تخریب نشده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان شایعات منتشر شده در فضای مجازی، مبنی بر تخریب بنای ایلخانی را تکذیب کرد.

محسن جاوری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت:‌ اطلاعاتی که در فضای مجازی مبنی بر تخریب بخش قاجاری قدمگاه علی منتشر شده تطابقی با واقعیت ندارد.

وی اظهار کرد: قدمگاه علی حیاط نسبتا وسیعی دارد که مقبره‌ای از دوره ایلخانی نیز در آن قرار گرفته و به عنوان قدمگاه علی معروف است. این ساختمان همچون خیلی از ساختمان‌هایی که از دوره ایلخانی در کاشان و قم باقی مانده به ثبت ملی رسیده است.

جاوری درباره تخریب این بنا اظهار کرد: در این حیاط، بخشی از یک خانه متعلق به دوره قاجاری وجود دارد که شامل یک هشتی و چند اتاق بود که از 10 سال پیش در اختیار یک خانواده جنگ زده قرار گرفته بود. از 20 تا 25 سال گذشته این خانه به این بنای قدیمی الحاق شده بود و از آنجا که یک خانه مخروبه بود چندی پیش بخشی از آن تخریب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: از آنجا که هر گونه تخریب و مرمت در حریم بناهای تاریخی باید با اطلاع کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود، میراث فرهنگی به دلیل اینکه تخریب بدون اطلاع و عدم کسب مجوز از میراث فرهنگی، نسبت به این اقدام اعتراض کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم محوطه‌های تاریخی باید توسط میراث فرهنگی و با اطلاع کارشناسان این سازمان انجام گیرد گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی نسبت به چنین وقایعی از پیش مطلع شود، هم راهنمایی‌های لازم ارائه می‌کند و هم نحوه کار نشان داده می‌شود تا خطری بناهای تاریخی‌مان را تهدید نکند و شایعه‌ای منتشر نشود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در سخنانش تصریح کرد: این خانه قدیمی حدود 25 تا 30 متر با اثر ثبتی میراث فرهنگی فاصله دارد و بخشی که در فضای مجازی مبنی‌بر تخریب منتشر شده به این خانه مربوط است و ربطی به بنای تاریخی ندارد. اگرچه ما در حال حاضر شکایت‌هایی را انجام داده‌ایم و پرونده در بخش حقوقی در دست پیگیری است. خانه‌ای که چندی پیش تخریب شده در تملک سازمان اداره اوقاف شهرستان بوده است.

لازم به یادآوری است، ️قدمگاه علی بنایی از دوره ایلخانی با قدمت هفتصد سال بوده که کاشی کتیبه‌دار آن به تاریخ ۷۰۰ ه.ق، سال‌های پیش سرقت شده و به خارج از کشور منتقل شده است.

«قدمگاه علی» که در خیابان شهید بهشتی، کوچه مسجد شامخی قرار دارد، متعلق به دوره ایلخانی بوده و الحاقاتی از دوره‌های بعد تا قاجاریه داشته است. در اسناد ایلخانی از این بنا به عنوان «درب مهریق» یاد شده است. در مهریق احتمالا همان در مهر است که امروزه نیز به آتشکده‌های زرتشتی اطلاق می‌شود و احتمالا قدمت آن به دوره‌های قبل‌تر می‌رسد. البته به اعتقاد مردم و گفته گذشتگان این مکان محل گذر و گذرگاه یاقدمگاه مولای متقیان حضرت علی علیه السلام بوده است.

بنای چارتاقی اسرارآمیزی در پس قدمگاه علی قرار داشت که مستلزم کاوش‌های باستان‌شناختی بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه میراث فرهنگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید