ژاپن در مرز جنگ تجاری با آمریکا


ژاپن در مرز جنگ تجاری با آمریکا

واشینگتن، باعث رنجش توکیو شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی NHK ژاپن، در توکیو در حال بررسی اجرایی شدن وضع مالیات گمرکی بر کالاهای آمریکایی هستند تا خسارات سیاست حمایتی دونالد ترامپ جبران شود.

رئیس جمهور آمریکا مدتی قبل تصمیم گرفت تسهیلات مالیاتی بر آلومینیوم و فولاد ژاپن را لغو کند.

مطابق با اطلاعات شبکه تلویزیونی نامبرده، مالیاتی که توکیو قصد دارد بر کالاهای آمریکایی وضع کند می تواند ضرر 409میلیون دلاری برای آمریکا ببار آورد. ژاپن دچار ضرری به همین مقدار شد.

والری کیستانوف رئیس پژوهشکده ژاپن خاور دور روسیه گفت:«دهها سال این دو کشور شرکای مطمئنی برای یکدیگر به حساب می آمدند. در دهه 1980 ژاپن خود را «ناو غیر قابل غرق آمریکا» نامیده بود. اما خدمات گذشته به حفظ تخفیف های مالیاتی کمک نکرد.

این نکته به این دلیل باعث رنجش زیاد ژاپن شد که کره جنوبی در همین عرصه از تسهیلات مالیاتی برخوردار گشت. سیندزو آبه نخست وزیر ژاپن به روابط دوستانه با ترامپ افتخار می کرد اما نتوانست کاخ سفید را به عقب نشینی قانع سازد. این تصمیم آمریکا برای او یک ضربه سیاسی است».

آمریکا سعی می کند از خود در مقابل تولیدکنندگان خودرو ژاپن دفاع کند که در بازار آمریکا طرفداران زیادی دارند. همزمان ژاپن در مکزیک کارخانه خودروسازی می سازد و از قرارداد تجارت آزاد استفاده می کند و کالاهای خود را با تسهیلات مالیاتی در آمریکا می فروشد. در نتیجه حقوق کارگران آمریکایی نقض می شود که سرمایه داران آسیایی از استخدام آنها خودداری می ورزند.

و اما روسیه خواهان شکست سیاسی آبه نیست. در سال های اخیر مناسبات بین دو کشور با انعطاف شده است. در سال 2014 زمانیکه آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه را تحریم کردند، ژاپن فقط اقدامات سمبولیک در رابطه با روسیه به انجام رساند. در سال 2018، توکیو دیپلمات های روسیه را در رابطه با «پرونده اسکریپال» اخراج نکرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل