اپلیکیشن موبایلی UCLA معنی گریه نوزادان را نشان می دهد


اپلیکیشن موبایلی UCLA معنی گریه نوزادان را نشان می دهد

هم رسان: همانطور که هر پدرو مادر جوانی هم می دانند گریه نوزادان می تواند معانی مختلفی مانند من گرسنه ام یا درد دارم داشته باشد. یک تیم تحقیقاتی در UCLA به تازگی یک اپلیکیشن را طراحی کرده است که می تواند گریه کودک را تشخیص دهد و چیزی را که کودک سعی می کند به والدین خود منتقل کند را رمزگشایی می کند.

اپلیکیشن موبایلی UCLA معنی گریه نوزادان را نشان می دهد

هم رسان: همانطور که هر پدرو مادر جوانی هم می دانند گریه نوزادان می تواند معانی مختلفی مانند من گرسنه ام یا درد دارم داشته باشد. یک تیم تحقیقاتی در UCLA به تازگی یک اپلیکیشن را طراحی کرده است که می تواند گریه کودک را تشخیص دهد و چیزی را که کودک سعی می کند به والدین خود منتقل کند را رمزگشایی می کند.

به گزارش پایگاه خبری هم رسان و به نقل از نیواطلس، این اپلیکیشن با نام Chatterbaby در ابتدا برای کمک به والدین ناشنوا طراحی شده بود تا به آنها کمک کند تا هنگامی که نوزاد گریه می کند و نه فقط صداهای بلند از خود تولید می کند را تشخیص دهند. مانیتورها سر و صدای راه دور اگر چه برای شنیدن والدین مبتلا به اختلالات شنوایی مفید می باشند، اما نمی توانند تفاوت بین یک فریاد از روی درد و ناراحتی را با یک سر و صدای بلند معنادار را تشخیص دهند.
دومین عملکرد Chatterbaby چیزی است که در واقع مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. تیم حاضر در UCLA موفق به ایجاد الگوریتمی شده است که می تواند گریه های مختلف کودک را در سه مقوله مختلف دسته بندی کند: درد، گرسنگی و نق زدن.

اپلیکیشن موبایلی UCLA معنی گریه نوزادان را نشان می دهد«آریانا اندرسون» رئیس تیم تحقیقاتی UCLA می گوید:” شما به عنوان مادر می توانید از روی غریزه خود، تنها با گوش دادن به صدای گریه منظور کودک خود را تشخیص دهید. من به عنوان یک آمار شناس فکر کردم که آیا می توان یک الگوریتم را طوری آموزش داد که بتواند کاری که گوش های والدین انجام دهد، تقلید کند. پاسخ این سوال بله بود.”
اپلیکیشن ChatterBaby از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل فرکانس ها و الگو های موجود در صدای گریه و فریاد کودک استفاده می کند.
این سیستم پس از تست مجموعه ای از الگوریتم های مختلف در بیش از 2 هزار نمونه گریه کودکان، قادر شد تا به درستی گریه از روی درد کودکان را تا 90 درصد تشخیص دهد، این در حالی است که این سیستم در تشخیص گریه های گرسنگی و گریه های بی قراری با مشکل روبرو است.

اپلیکیشن موبایلی UCLA معنی گریه نوزادان را نشان می دهداندرسون می گوید:” این طرح انواع فرکانس های موجود در گریه و الگو های مختلف صداها و سکوت ها را مورد بررسی قرار می دهد . برای مثال زمانی که شما گریه ای می شنوید که سکوت های طولانی در آن وجود دارد، به احتمال زیاد این گریه یک کودک بهانه گیر است. اما زمانی که کودک از دردی رنج می برد، گریه ها معمولا بلند تر و طولانی مدت تر می شود و سکوت های کوتاهی بین آن ها دیده می شود.”
البته همه کودکان به روش مشابهی ارتباط برقرار نمی کنند، به همین خاطر این اپلیکیشن یک قابلیت شخصی را ادغام می کند که این کار به کاربر اجازه می دهد تا اپلیکیشن را برای برگردان بهتر صداهای خاص کودکان خود آموزش دهند. شما می توانید کلیپ های صوتی از گریه نوزادان خود ضبط کنید و آن را در سرور UCLA آپلود کنید تا درستی و دقت بیشتری در تشخیص خود داشته باشند. محققان اعلام کرده اند که این داده های صوتی هیچ یک از ویژگی های فردی را تشخیص نمی دهد، اما این داده ها برای همیشه به عنوان بخشی از یک مطالعه تحقیقی بزرگتر که برای ارتقاء تدریجی درستی و دقت کلی الگوریتم طراحی شده است، ذخیره خواهند شد.
این تیم همچنین قصد دارد تا از بانک در حال توسعه از گریه های کودکان برای بررسی این که آیا می توان اختلالات رشد عصبی را از طریق تلفظ نادرست آواها تشخیص داد یا خیر، استفاده کنند. برخی از پزشکان معتقدند که می توان با استفاده از ابزارهای مناسب بعضی از شرایط خاص مانند اوتیسم را در نوزادان بسیار کوچک از طریق مطالعه و بررسی گریه هایشان تشخیص داد.

اپلیکیشن موبایلی UCLA معنی گریه نوزادان را نشان می دهددکتر استفان شینکوف از دانشگاه Brown می گوید:” همه ما می دانیم که افراد بزرگسال مبتلا به اوتیسم صداها و تلفظ هایی تولید می کنند که غیر معمول و بی قاعده است. بنابراین بررسی تلفظ در نوزادان می تواند در ارائه ابزارهای تشخیص اولیه اوتیسم مفید باشد. این یک چالش بزرگ است چگونه می توان علائم اوتیسم را در دوران نوزادی تشخیص داد؟”
اگر چه اپلیکیشن Chatterbaby رایگان است، اما باید بگوییم که این اپلیکیشن بخشی از یک پروژه تحقیقاتی گسترده تر است. محققان برای استفاده از داده های این اپلیکیشن به اجازه کاربر نیاز خواهند داشت و این محققان امیدوارند تا والدین مشارکت بیشتری در این مطالعه طولانی داشته باشند. محققان برای ارتباط بهتر ویژگی های گریه کودکان به شرایطی مانند اوتیسم از والدین می خواهند تا از این اپلیکیشن استفاده کنند تا بررسی های سالیانه آنها تا سن 6 سالگی کودکان تکمیل شود.
همه می توانند این اپلیکیشن را بر روی گوشی های اندرویدی یا آی او اس خود دانلود کنند، 5 ثانیه از گریه کودک خود را ضبط کنند و در صورت تمایل آن را بر روی پایگاه داده آپلود کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این اپلیکیشن و مشارکت در این برنامه می توانید به وب سایت Chatterbaby مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان