چگونه روزه به شما آسیب می زند؟


چگونه روزه به شما آسیب می زند؟

به گزارش بهداشت نیوز، پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: 1. «الصوم جنّة من النّار»؛ روزه سپری در برابر آتش (دوزخ) است. 2. «الصیام جنة ما لم یخرقها». قیل: و بم یخرقها؟ قال: «بکذبٍ أو غیبةٍ»؛ روزه سپر است تا زمانی که صدمه...

به گزارش بهداشت نیوز، پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود:
1. «الصوم جنّة من النّار»؛ روزه سپری در برابر آتش (دوزخ) است.
2. «الصیام جنة ما لم یخرقها». قیل: و بم یخرقها؟ قال: «بکذبٍ أو غیبةٍ»؛ روزه سپر است تا زمانی که صدمه ندیده باشد. گفته شد: با چه اموری آسیب می بیند؟ پیامبر(ص) فرمود: با کذب و غیبت.

«جُنّت» و سپر بودن روزه با گناه، صدمه می بیند، زیرا گناه به مثابه تیر شیطان است، همان‌طور که درباره نگاه به نامحرم دارد: «النظر سهمٌ من سهام ابلیس» و اگر روزه‌دار گناه کرد معلوم می‌شود سپر آسیب دیده است.
روایت دوم با بیان نورانی دیگر رسول اکرم(ص) در این‌باره هماهنگ است که فرمود: «الصّائم فی عبادةٍ وإن کان علی‏ فراشه، مالم یغتب مسلماً»؛ روزه دار در عبادت است؛ اگر چه در رختخواب باشد، تا زمانی که غیبت مسلمانی را نکرده باشد.

توضیح اینکه روزه عبادتی ممتد و به هم پیوسته است و در آن عزم و اراده مستمر لازم است، ازاین ‏رو نیّت قطع یا قاطع - با تفاوتی که با هم دارند - به آن زیان می‌زنند. بنابراین همه حالات انسان روزه‌دار عبادت است. برخلاف عبادتی مانند حج که در آن عزم بر «عملِ مستمر» لازم است؛ نه اینکه خود عزم و اراده مستمر باشد به طوری که قطع نیت در یک لحظه یا قصد قاطع به آن آسیب برساند. به همین خاطر حاجی یا عمره گزار اگر هنگام انجام اعمال بخوابد عبادتی انجام نداده است، مگر اینکه تفضّلاً به او پاداش بدهند، و اگر گفته شده «النائم بمکة کالمتهجد فی البلدان»؛ (خواب در مکه، به مثابه تهجد و شب زنده داری در شهرهای دیگر است.) برای آن است که حضور در مکّه از آن جهت که حَرَم خداست فضیلتی دارد؛ نه چون حاضر در آن قصد حج دارد.

روزه، مفطراتی صوری دارد و مفطراتی معنوی. روزه‌های مصطلح را ده چیز باطل می‌کند که معروف است(خوردن و آشامیدن، دروغ بستن به خدا و پیامبر و جانشینان ایشان، رساندن غبار غلیظ به حلق، فرو بردن تمام سر در آب، استمناء، جماع، اماله و قی کردن)؛ اما روزه‌ای که سپر آتش و موجب ورود به بهشت است و بوی دهان را از مُشک خوشبوتر می‌سازد، ممکن است با غیبت از مسلمانی رخت بربندد.

منبع: انوار طاها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟