رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد


رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

همدان- درحالی کمتر از 5 روز تا افتتاح رسمی پیاده‌راه میدان امام همدان باقی‌مانده که این پروژه عصر دیروز در پی بارش 20 دقیقه‌ای در آب غرق شد تا بار دیگر مشکل فنی پروژه‌های شهری قد علم کند.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ۱۶ مردادماه سال گذشته اجرای پروژه پیاده راه میدان امام خمینی(ره) همدان با حضور مسئولان کشوری و استانی کلنگ زنی و اجرای طرح فرهنگی پیاده راه میدان آرامگاه بوعلی به تپه هگمتانه کلید خورد.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

طبق گفته مسئولان شهری همدان ۱۰ میلیاردتومان اعتبار برای اجرای پروژه پیاده راه سازی میدان امام (ره) همدان درنظرگرفته شده بود تا طی برنامه زمان بندی شده ۶ ماهه ساخت این پروژه به اتمام برسد.

سرعت اجرای این پروژه و تلاش برای به پایان رساندن آن در مدت تعیین شده چنان بود که پروژه در موعد مقرر ساخته شد و خبر افتتاح رسمی آن با حضور مسئولان؛ بارها رسانه ای شد اما هر مرتبه به دلیلی افتتاح آن به تاخیر افتاد هرچند نوروز امسال در برنامه ای غیررسمی این طرح افتتاح شد.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

در آخرین اظهار نظر رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان از افتتاح این پیادهراه در ۱۰ خردادماه امسال خبر داده است حال آنکه دیروز و در پی بارشی کمتر از نیم ساعت پروژه ای که مدیران شهرداری و شورای شهر همدان از آن به عنوان شق القمر نام می برند؛ در آب باران غرق شد.

اعتراض مغازه داران اطراف میدان امام (ره) همدان

این اتفاق که طی ماه اخیر بارها رخ داده صدای اعتراض مغازه داران اطراف میدان امام (ره) را درآورده است چرا که به گفته مدیران شهری اجرای پیاده راه میدان امام خمینی(ره) همدان و خیابان اکباتان ارزش‌افزوده برای تمام کسبه ایجاد می‌کرد اما اکنون با هر بارش باران دردسری برای کسبه مهیا می کند.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

اینکه پروژه ای که هنوز ۵ روز تا افتتاح رسمی آن باقی مانده به لحاظ اجرا دارای مشکل است جای سئوال دارد چراکه به نظر می رسد در هنگام ساخت آن به موضوع آب راه‌ها و سیستم جمع آوری آب های سطحی و هدایت آن به هر مسیری غیر از کف مغازه ها و فروشگاه های اطراف میدان امام؛ توجهی نشده حال آنکه در سالهای قبل میدان مرکزی همدان در زمان بارش با چنین مشکلی مواجه نمی شد.

اجرای نامناسب پروژه های شهری آبگرفتگی معابر را شدت داده است

بی دقتی در اجرای برخی پروژه های شهری همدان تا جایی پیش رفته که طی ماه گذشته در جلسه ای که شورانشینان برای بررسی وضعیت و چرایی آبگرفتگی معابر در همدان برگزار کردند اجرای نامناسب پروژه های شهری نیز از دلایل این اتفاق بیان شد.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

نگاهی به پروژه های شهری اجرا شده طی سال های اخیر در شهر همدان نشان می دهد مشکل آبگرفتگی در چند منطقه اصلی که انتظار می رفت اجرای پروژه های جدید آن را رفع کند نه تنها به قوت خود باقی است بلکه بر شدت مشکل نیز افزوده شده است.

ترازبندی نامناسب خیابان‌های همدان از دلایل وقوع آب‌گرفتگی است

به اعتقاد رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر همدان ترازبندی نامناسب خیابان‌های همدان از دلایل وقوع آب‌گرفتگی است که بیشتر در زمان طراحی خیابان و روکش و آسفالت‌ریزی خیابان ها رخ می دهد.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

کامران گردان معتقد است: اگر خیابان ها در زمان طراحی یا آسفالت و یا روکش تراز بندی مناسب شود کمتر شاهد جمع شدن آب در یک نقطه هستیم ضمن اینکه می توان با این تراز بندی آب های روان را به جوی های اطراف یا فضای سبز هدایت کرد.

ایجاد چاه های جذبی با هدف جمع کردن آب باران از راه حل های رفع مشکل آبگرفتگی است گردان با بیان اینکه عملاً همه‌کاره بحث آسفالت‌های ما راننده فینیشر است و ما ناظری که سر کار حاضر باشد و عرض کار را نظارت کند؛ نمی بینیم، گفت: ایجاد چاه های جذبی با هدف جمع کردن آب باران از راه حل های رفع مشکل آبگرفتگی است.

وی در خصوص مشکل پیش آمده در میدان امام خمینی(ره) همدان پس از بارش های عصر پنج شنبه با بیان اینکه هنوز علت اصلی این اتفاق بررسی نشده است، گفت: بارندگی های شهر همدان بی سابقه بوده است.

سیستم دفع فاضلاب میدان امام همدان از سیستم دفع آب های سطحی جداست

گردان با بیان اینکه سیستم دفع فاضلاب میدان امام همدان از سیستم دفع آب های سطحی جداست و بر اساس اصول فنی اجرا شده است؛ گفت: احتمال می دهیم در قسمتی از خروجی ها گرفتگی وجود داشته و مانع از عبور آب شده است.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

وی با بیان اینکه دیروز پس از این اتفاق ماموران شهرداری در محل حاضر شدند، افزود: پس از بازکردن مسیر آب جمع شده راهی کانال ها شد و هم اکنون نیز آبی در میدان امام همدان وجود ندارد و اگر وضعیت نامناسب بود آب باید روی سطح باقی می ماند.

علت موضوع به صورت جدی در دست پیگیری است

گردان با بیان اینکه علت موضوع به صورت جدی در دست پیگیری است و علت آن اعلام خواهد شد، گفت: علت این اتفاق باید مشخص شود هرچند گرفتگی دریچه ها علت این اتفاق بیان شده است.

گذشته از مشکل پیش آمده برای میدان امام خمینی(ره) همدان که در پی تبدیل شدن آن به پیاده راه قد علم کرده است؛ اخیرا و در پی آبگرفتگی متعدد بلوار چمران همدان مدیران شهری برآن شدند تا با لوله گذاری به حجمی بیشتر مشکل این منطقه را برای همیشه حل کنند.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

در حالی که مردم انتظار داشتند در بارندگی های پس از اجرای طرح لوله گذاری؛ آبگرفتگی منطقه چمران رفع شده باشند نه تنها این مشکل به قوت خود باقی ماند بلکه فشار آب عبوری از زیر زمین و کم بودن گنجایش مسیرهای منتهی به این لوله گذاری سبب جوشیدن آب و فاضلاب از دل آسفالت مسیرهایی چون بلوار شاهد همدان شد.

کنده شدن آسفالت های خیابان های همدان بر اثر حجم بالای آب هایی که به کانال ها سرریز شده اما قادر به عبور از آن نیست و خطرساز شدن برخی معابر و احتمال ریزش هر لحظه آن نیز از تبعات همین تصمیم گیری ها است چراکه بارها کارشناسان موفق نبودن این طرح را به مدیران شهری گوشزد کرده بودند.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آبگرفتگی بلوار چمران همدان علی رغم لوله گذاری های صورت گرفته طی ماه اخیر برای رفع مشکل، عنوان کرد: حجم بارندگی های شهر همدان زیاد بوده و نه تنها همدان بلکه کل کشور با مشکلات این چنینی روبرو شده اند.

لوله گذاری بلوار چمران همدان ادامه پیدا می کند

گردان با بیان اینکه در بحث بلوار چمران قسمتی از کار هنوز اجرا نشده است و باید لوله گذاری ادامه پیدا کند، گفت: برای اجرای فاز دوم این پروژه اعتباری در سال جاری در نظرگرفته شده است و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوا فاز دوم پروژه اجرایی خواهد شد.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

وی با اشاره به کنده شدن آسفالت برخی معابر از جمله محدوده شاهد همدان در پی اجرای پروژه بلوار چمران همدان نیز گفت: سیستم فاضلاب منطقه شاهد گنجایش آب ورودی را نداشته و به لوله ها فشار وارد شده و آسفالت خیابان ها کنده شده است.

تلاش برای حل مشکلات پیش آمده ادامه دارد

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه تلاش برای حل مشکلات پیش آمده ادامه دارد؛ گفت: در فاز دوم رفع مشکلات بلوار چمران همدان؛ از مسیر دیگری برای هدایت آب ها استفاده خواهد شد.

رودخانه‌ای به نام«پیاده‌راه همدان»/پروژه‌ای که افتتاح نشده غرق شد

گردان با بیان اینکه چند منطقه ازشهر همدان سال ها با مشکل آبگرفتگی روبرو بوده اند؛ گفت: بارش های امسال نقاط بیشتری از مشکلات را شناسایی کرد.

جوشیدن آب و فاضلاب از دل آسفالت

وی گفت: با این اقدام فشار بر مسیرهای منتهی کم می شود و دیگر شاهد اتفاقات این چنینی و جوشیدن آب و فاضلاب از دل آسفالت برخی مناطق نباشیم.

بهرحال بازخوانی پرونده‌ آبگرفتگی در همدان نشان می‌دهد که تاکنون خسارت زیادی به زیرساخت، واحدهای مسکونی؛ فروشگاه ها، معابر و خیابان های همدان وارد شده است.

وضعیت توپوگرافی شهر همدان و شیب‌دار بودن برخی مناطق آب گرفتگی را شدت می دهد به اعتقاد کارشناسان وضعیت توپوگرافی شهر همدان و شیب‌دار بودن برخی مناطق، نامناسب بودن برخی طرح‌های عمران شهری و از طرفی جداول و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی که ظرفیت جمع‌آوری این مقدار بارندگی را ندارند همه دست‌به‌دست هم داده اند تا بر مشکلات شهر افزوده شود.

آنچه مسلم است اینکه در این میان مسئولان باید به فکر راهکاری برای حل این مشکلات باشند تا با دقایقی بارندگی خیابان‌های شهر همدان مسدود نشود و مردم از راهی شدن آب به منازل و مغازه‌ها در امان باشند.

کد خبر 4305506

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی