آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه


آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه

دسته: فرهنگ اقوام ایران و دیگر مللآب آبادانی می آورد . کنار دریا ،‌رود ونهر همیشه زندگی جاری است . از همین رو جربان آب همراه حیات خاکی به حیات فکر...

آب آبادانی می آورد . کنار دریا ،‌رود ونهر همیشه زندگی جاری است . از همین رو جربان آب همراه حیات خاکی به حیات فکری امان نیز راه برده است. « صافی» ،« روشنی » ، « پاکی» با ابن مایع حیات بخش در باورمان عجین شده است. جدای از این باور جهان شمول ،‌« آب » در آیین ما ایرانیان مقدس است که هستی از آن می جوشد، ‌نطلبیده اش مراد است و بر راه مسافر و پشت پایش که ریخته می شود روشنی راهش خواهد شد. قصه‌ها و غصه‌ها داریم ما از این آب که گاه افسانه‌وار ما را از هفت دریا می گذراند و به دریای جاودانگی می برد و دل می سوزاند و دیده پرآب می کند گاهی که از تشنه لب کربلا دریغ می‌شود.

«آب ؛آئین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه » کتابی است روایتگر قصه‌ها، غصه‌ها و باورهای ما از آب و تحلیل آن در شعر و ادبیات فارسی که به همت مرکز تحقیقات صدا و سیما – واحد فرهنگ مردم و به قلم مصطفی خلعت بری لیماکی منتشر شده است.

این کتاب در پنج فصل به شرح زیر تدوین شده است :
فصل نخست، «منزلت آب در فرهنگ و ادب فارسی»، که به اسطوره‌ای بودن آب در فرهنگ ایرانی اشاره کرده ، از نگاه علامه دهخدا به تحلیل واژه آب می پردازد سپس این موضوع را در ادبیات و شعر فارسی مرور می کند.
فصل دوم مثل‌ها، «چیستان‌ها و قصه‌های مربوط به آب»، که در آن مثل‌ها و متل‌ها و قصه‌ها و حکایت‌های کوتاه در زمینه آب گرد آمده و جایگاه آن در فرهنگ عامه (فولکلور) بررسی می شود.
فصل سوم، «باورها و معتقدات مربوط به آب باران و چشمه‌های نظرکرده و شفابخش»، این بخش می‌کوشد باورهای مردم در خصوص وجود سقاخانه‌ها، آب‌انبارها، چشمه‌های نظر کرده و شفابخش را ارائه داده با اشاره به مکان‌های دقیق این مناطق علت نام گذاری آنها را بیان کند.
فصل چهارم،« آیین باران خواهی و نمونه‌هایی از فرهنگ مردم ایران و بند آمدن باران». به کم‌آبی مناطق خشک ایران و گستره جعرافیایی آن پرداخته ، جایگاه آب برای مردم هم از لحاظ شرب و هم از لحاظ کشاورزی در این مناطق را بررسی و با ذکر مصادیقی از «آیین باران خواهی» در فرهنگ مردم ایران این آداب و رسوم را بازگو می‌کند.
فصل پنجم « شیوه‌های تقسیم و نگهداری آب» در بخش پایانی ، چگونگی تقسیم آب و آبیاری سنتی در ایران و تأمین منابع آبی و شیوه‌های نگهداری آن در فرهنگ مردم با استفاده از اصطلاحات آبیاری سنتی توضیح داده شده است.

حق تکثیر: موجود در سایت انتشارات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر