300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان


300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان

عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران: 300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد.

300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران؛ سیدجلال پورهاشمی در آستانه برگزاری نخستین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران درباره پوسیدگی دندان، با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد، افزود: بنابراین ضروری است تمام دست اندرکاران سلامت و مردم در حوزه پیشگیری فعال شوند.

وی گفت: پوسیدگی دندان در دنیا و کشور ما به عنوان شایع‌ترین بیماری عفونی انسانی شناخته شده است.

پورهاشمی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای پیشگیری از بیماری‌های عمومی موفق بوده، اما در زمینه پیشگیری از بیماری‌های دهان موفقیت چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه شاخص پوسیدگی دندان در کشور ما در طول ۲۰ سال گذشته نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است، گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته مردم از سلامت دندان بهتری برخوردار بودند، اما برای این مسأله نمی‌توان تنها یک فرد یا وزارتخانه را مقصر دانست، اما متأسفانه آنگونه که باید در حوزه پیشگیری از پوسیدگی اقدام نشده است.

پورهاشمی با توجه به نقش دندانپزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی، افزود: دندانپزشکان در دفاع از پایان نامه خود سوگند یاد کرده اند که حافظ سلامت دندان‌های مردم باشند، اما متأسفانه اکنون دندانپزشکان به جای فعالیت در حوزه پیشگیری بیشتر به درمان می‌پردازند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: در همین راستا و برای یادآوری وظایف دندانپزشکان انجمن دندانپزشکان عمومی همایشی را برگزار خواهد کرد، علاوه بر این برگزاری این همایش‌ها موجب به روز رسانی علم دندانپزشکان می‌شود.

این عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی در بخش دیگری از سخنانش افزود: پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار شایع است به گونه‌ای که اگر تمام بودجه سلامت کشور را صرف درمان کنیم پاسخگو نخواهد بود.

پورهاشمی با توجه به شاخص پوسیدگی دندان در کشور، گفت: شاخص پوسیدگی دندان در کودکان ۱۲ ساله ۲ و ۲ دهم است یعنی کودکان ۱۲ سال ۲ دندان پوسیده دارند که این شاخص در کودکان ۵ ساله ۵ و نیم و بالای ۵ سال ۱۳ تا ۱۴ است؛ در واقع برآورده‌ها نشان می‌دهد ایرانیان ۳۰۰ میلیون دندان خراب در دهان دارند که اگر دندانپزشکان شبانه روز به درمان بپردازند بهبودی در سلامت افراد حاصل نمی‌شود.

این متخصص دندانپزشکی کودکان با تأکید براینکه درمان پوسیدگی هزینه بسیاری دارد، افزود: بنابراین ما چاره‌ای جز پیشگیری نداریم از این رو باید تمام دست اندرکاران سلامت و مردم دست به دست هم دهند و از پوسیدگی پیشگیری کنند.

وی نخستین گام برای پیشگیری را توجه به مادران باردار و نوزادان دانست و گفت: اگر مادران را از زمان باروری آموزش دهیم و بیاموزیم از بدو تولد به سلامت دندان‌های فرزندانشان توجه کنند در آینده شاهد دندان‌های سالم در دهان افراد خواهیم بود و با این اقدام هزینه‌های درمان ۱۰ برابر کاهش می‌یابد.

نخستین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۲۷ تا ۲۹ تیر در هتل المپیک برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان