معرق و منبت کاری، هنر دیروز و شغل امروز


معرق و منبت کاری، هنر دیروز و شغل امروز

قوی ترین آثار منبت و معرق دنیا،​ متعلق به ایرانیان است و امروزه با درآمیختن سنت و مدرن، تبدیل به یک شغل خانگی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ معرق و منبت­ یک تکه چوب،­ که در دستان هنرمند جان می گیرد و به آن شاخ و برگ می دهد و در نهایت به یک ظرف یا تابلوی زیبا تبدیل می شود.

افراد زیادی در گوشه و کنار کشور به حرفه منبت و معرق ­کاری که یکی از شاخه های ­صنایع دستی است می پردازند این هنر زیبا که باعث شده تا گردشگران زیادی را برای دیدن آثار و خرید آن به شهرهای ایران از جمله اصفهان بکشاند .این حرفه که­ بیش از 1000­ سال قدمت دارد نزد بسیاری از جهانیان شناخته شده است.

به دلیل تنوع در طرح و رنگ، امروزه این هنر معرق و منبت­ به عنوان یک شغل خانگی مطرح شده است و علاقه مندان زیادی را بر آن داشت تا با تحصیلات آکادمی این حرفه را ادامه دهند.

هنرمندان با شناخت، نیازهای مردم را از یک تکه چوب،​ به کالای مورد نیاز تبدیل می کنند که­ از این کالاها، استقبال خوبی هم در کشور می شود.

این حرفه ­به عنوان یک شغل زود بازده،​ باعث شده تا کارگاههای کوچکی در خانه ها برپا شود و وسایل تزیینی،تابلو، وسایل ضروری آشپزخانه و... را از چوب بسازند.

بیشترین صادرات معرق و منبت به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عراق، امارت، کویت، عمان،­ سوریه و کشورهای اروپایی مانند آلمان و کانادا است.

خاطره رضایی مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنایع دستی تهران گفت: با توجه به اینکه اکثر کارگاهها بدون مجوز و خانگی مشغول به کار هستند در کشور نمی توان­ به طور دقیق از تعداد کارگاهها سخن گفت.

­وی افزود: در حوزه معرق و منبت نزدیک به 25­ کارگاه در استان تهران و حومه وجود دارد.

رضایی­ با اشاره به اینکه باید به این رشته از صنایع دستی به عنوان کارگاههای زودبازده بنگریم گفت: این حرفه جز دسته هایی از صنعت است که قابلیت ارزآوری دارد و در کل صنایع دستی، مانند قلم زنی، ظروف مسی، نقره و طلا از جمله صنایع دستی معروف ایرانی هستند که بسیاری از کشورها علاقه زیادی به آنها دارند.

علاوه بر نفت،صادرات صنایع دستی هم می تواند باعث ارز اوری در کشور شود که این امر نیازمند حمایت ها و همچنین ایجاد بازارهای خرید این حرفه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی